Äggfritt likvärdigt alternativ till quorn

Takire

Trådstartare
Jag gillar att laga mat med quornfiléer och quornbitar men de innehåller äggvita och jag vill egentligen undvika fabriksägg.

Finns det alternativ som har samma konsistens som quornbitarna? En del köttersättningsprodukter jag smakat har varit ganska så otäcka konsistensmässigt 😶.

Jag behöver äta mer vegetariskt och veganskt igen även om jag i grunden är allätare, men det är viktigt att maten är god.
 
Qourn finna utan ägg också numera. 👍

Annars älskar jag Hälsans köks sojabitar. Mycket goda!
Jag har inte hittat quorn utan ägg som motsvarar quornfiléer och quornbitar 😥. Nuggetsen var utan ägg tror jag men de var inte goda.

Men kanske du har tips på var man kan hitta? 😊 kanske jag kan googla också.
 
Kanske vågar testa dem. Har inte för mig att soja"kött" ger bismak på samma sätt som "sojamejeriprodukter".
Dom sojabitarna brukar jag marinera och steka, eller ha i grytor. Mycket goda!

Qourns veganska har jag sett på både ICA och Coop här. Finns även marinerade veganska i kyldisken, men de är lite väl dyra tycker jag.
 
Jag gillar att laga mat med quornfiléer och quornbitar men de innehåller äggvita och jag vill egentligen undvika fabriksägg.

Finns det alternativ som har samma konsistens som quornbitarna? En del köttersättningsprodukter jag smakat har varit ganska så otäcka konsistensmässigt 😶.

Jag behöver äta mer vegetariskt och veganskt igen även om jag i grunden är allätare, men det är viktigt att maten är god.
Vilka har du smakat? Tycker att utbudet av köttersättningsprodukter har blivit såå mycket bättre de senaste åren :love: Här hemma är Anamma och Oumph stora favoriter, även hos köttätarna. Även Hälsans Kök, som nån redan föreslagit.
 
Vilka har du smakat? Tycker att utbudet av köttersättningsprodukter har blivit såå mycket bättre de senaste åren :love: Här hemma är Anamma och Oumph stora favoriter, även hos köttätarna. Även Hälsans Kök, som nån redan föreslagit.
Jag vet inte säkert då de värsta har varit på jobbet 😅.

Anammas färs vet jag fungerar i alla fall till tacos för den blir jag bjuden på hos en kompis ibland 😊.

Det är quornfiléliknande (quornfiléidentisk?) konsistens som är det jag verkligen vill ha 😄
 
Jag vet inte säkert då de värsta har varit på jobbet 😅.

Anammas färs vet jag fungerar i alla fall till tacos för den blir jag bjuden på hos en kompis ibland 😊.

Det är quornfiléliknande (quornfiléidentisk?) konsistens som är det jag verkligen vill ha 😄
Hmm.. tolkar jag dig rätt att det är det "tuggiga" du inte vill ha då? Tänker att qourn är ganska mjuk i konsistensen. Anammas nuggets och schnitzlar skulle jag säga landar åt det hållet i konsistens, bortsett från att de är panerade till skillnad från quorn. Oumphs chunks är också riktigt bra, men det är mer tuggmotstånd i dem jämfört med quorn
 
Nu äter jag främst quorn i rökta skivor att ha på macka, men den konsistensen tycker inte jag är så olikt fast tofu. Då jämför jag med Yipins alspånsrökta, som jag upplever som fastare än de flesta andra tofus. Men samma märke har även extra fast, naturell tofu så det vore kanske något att testa?
 
Hmm.. tolkar jag dig rätt att det är det "tuggiga" du inte vill ha då? Tänker att qourn är ganska mjuk i konsistensen. Anammas nuggets och schnitzlar skulle jag säga landar åt det hållet i konsistens, bortsett från att de är panerade till skillnad från quorn. Oumphs chunks är också riktigt bra, men det är mer tuggmotstånd i dem jämfört med quorn
Jag vet inte riktigt själv men jag tror det. Har ätit någon slags köttsubstitut som påminde om skivade champinjoner fast seghårdaktiga 😳. Sådär så att det nästan gnisslar mellan tänderna. Det var inte trevligt men det var ett tag sedan och på jobbet så vad det var vet jag inte 😅
 

Liknande trådar

Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp