Bukefalos 28 år!

Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

LadyLuck

Trådstartare
Vi har tre vallacker (Islandshäst 20+, extremt ranglåg, Nordsvensk 20+ riktigt lugn, sävlig och ranglåg och ett 6-årigt russ som är en glad och busig typ!) Dom går i en stooor hage gränsande till en annan hage där en 20-årig nordsvensk hingst går med sitt sto (som är hans avkomma). Han har bara gjort en betäckning, aldrig försökt med sin dotter. Han är en ganska lugn och väluppfostrad herre.
Våran russvallack står och gosar över staketet med hingsten, dom andra två bryr sig inte. Nu har stoet lidit svårt av fång, och ägaren har beslutat sig för att avliva henne.
Nu till saken...Vi har funderingar på att försöka få in hingsten i våran flock, vad tror ni om detta?
Om så sker, hur ska vi göra på bästa sätt. Först ska vi isf ta ut dom och promenera ihop men sedan?
Ska han släppas in till alla tre (svårare att fokusera på någon att slåss med, eller känner sig trängd och vill försvara sig) eller till bara en, russet som han är "kompis" med (fast som kanske är för ung och busig) eller den tillbakadragna och reserverade Isisen som inte ens bryr sig om att hälsa på nykomlingar utan drar sig undan till sitt hörn (eller blir han ett lämpligt mobbningsoffer?
Många frågor och funderingar, hoppas någon har synpunkter att dela med sig av!
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Jag hade provat släppa russvallacken med hingsten eftersom dom redan har en kontakt med varandra över staketet. Efter det när/om det går bra eventuellt släppa med resten. Är det inga ston i närheten så ser inte jag att det skulle bli några större problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Ja, när jag läste min egen text och funderat lite, så kändes det också bäst! :DJag tror också att dom skulle få väldigt roligt ihop, så det kanske blir att dom kommer att gå 2 och två... om allt går vägen vill säga! Inga ston så långt ögat kan nå heller! Jag är inte alls hingstvan, men om man skulle släppa in gamlingarna sedan, kan det vara någon risk att hingsten blivit lite stöddig min sin nya kompis? Eller så kanske jag inte ska fundera för mycket utan bara prova;)
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Kan gå bra. Har hingsten gått med valacker förut?
En del hingstar gillar valacker och har en mysig flock.
Vill hingsten valla även så här års så är det ingen bra idé.
Russ är en liten häst jämfört med en nordis.
Vi har det och det fungerar kanon med valacker som inte är kaxiga.
Min valack släpper jag inte in till hingstar, skaderisken är för stor då han är lite bossig.
Framåt feb-mars bör dom säras när hingsthormonerna vaknar, annars blir det lätt slagsmål.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Jag hade släppt ihop alla tre samtidigt isåfall. Tar du en först och sen den andra så måste dem göra om rangordningen igen från början. Bara för att islandshästen är lite tillbakadragen betyder det inte att det blir något mobboffer och bara för att russet är busig betyder det inte att den inte förstår en annan hästs gränser. ;)

Jag hade provat släppa ihop dem alla tre, under dagtid och när jag själv har tid att vara kvar ett tag i stallet. Så ser man om dem funkar ihop eller inte. -det blir inte bättre att dra ut på ihopsläppet med att ta en häst i taget! Det finns det också studier som visar.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Fast det är ju riskabelt att släppa hingst med vallackar om dom inte är vana att gå med vallackar eller om man inte vet hur den kommer att reagera. Däremot så kan det vara smart att släppa in dom andra relativt tätt därpå kan jag tycka just så att inte flocksammansättningen ska behöva ändras så mycket.

Är däremot hingsten van vid vallackar och olika typer av personligheter så är det ju en annan sak.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

När man släpper in en häst och sedan de andra är det just flocksammansättningen som kommer ändras : flera gånger. Hästarna måste reglera om sin rangordning varje gång det kommer in en ny häst.: Så det kommer bli ev. nya "slagsmål", spring och stoj flera gånger om.. OM man släpper ihop i "omgångar". Då är det bättre att släppa ihop alla samtidigt.

Det är en risk att släppa ihop en hingst med valacker om den inte tidigare gått med andra hästar. Men jag tycker ändå att det är mindre risk att släppa ihop alla samtidigt än att "slussa in" hästar senare; då kommer hela processen börja om från början igen.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Tack för svaren!
Han har aldrig gått med vallacker, bara med stoet han betäckte och sin avkomma.
Hur vanligt är det att vårhormonerna blir så intensiva att dom måste säras på, och är det hela sommaren de får hållas isär?
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

När man släpper in en häst och sedan de andra är det just flocksammansättningen som kommer ändras : flera gånger. Hästarna måste reglera om sin rangordning varje gång det kommer in en ny häst.: Så det kommer bli ev. nya "slagsmål", spring och stoj flera gånger om.. OM man släpper ihop i "omgångar". Då är det bättre att släppa ihop alla samtidigt.
Hur det är att släppa ihop hästar och hur det är med flockar är jag mycket väl medveten om. Och som sagt, med en hingst som man inte har en aning om hur den reagerar på vallackar av olika slag så kan det vara bra att testa försiktigt. Är det en vettig häst så märker man det relativt fort och kan släppa in dom andra en efter en.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Hästar reagerar olika på olika hästar; det kan gå bra med den ena hästen men inte med den andra. Det är 3valacker + hingsten det här handlar om; alltså en liten flock.
Jag släpper alltid ihop alla samtidigt; som sagt får hästarna göra om ordningen varje gång det kommer in en ny häst och det är större risk än att släppa samtidigt. Finns studier på ihopsläpp av hästar.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Tack för svaren!
Han har aldrig gått med vallacker, bara med stoet han betäckte och sin avkomma.
Hur vanligt är det att vårhormonerna blir så intensiva att dom måste säras på, och är det hela sommaren de får hållas isär?

Skulle aldrig ha en hingst med valacker under mars- oktober ca.
Rätt som det är flippar dom till och börjar valla eller betäcka.
Min förra valack blev skadad 2 ggr pga av fel säsong.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Mina hingstar jag hade, har utan problem gått med andra valacker samt flock i hage. Det har aldrig varit problem att byta flock heller. Dom har aldrig varit "elaka" eller försökt betäcka andra hästar.
 
Sv: Äldre ensam hingst->till ny vallackflock

Hästar reagerar olika på olika hästar; det kan gå bra med den ena hästen men inte med den andra. Det är 3valacker + hingsten det här handlar om; alltså en liten flock.
Jag släpper alltid ihop alla samtidigt; som sagt får hästarna göra om ordningen varje gång det kommer in en ny häst och det är större risk än att släppa samtidigt. Finns studier på ihopsläpp av hästar.

Och jag släpper inte alla på en gång för jag har inte bra erfarenheter av det. Allt beror på individen, allt fungerar inte på alla. Hästar fungerar inte alltid på samma sätt, det finns inte en instruktionsbok att gå efter. Hästar är individer och har i livet varit med om olika saker och pga det så reagerar dom ofta på olika sätt.
 

Liknande trådar

Träning Flock beteende -vill inte va i en del av sommarhagen....! långt... Vår valack flock vill av någon anledning inte vara i den sommar hage...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp