Älgar och rådjur gömmer sig under jaktperioden

https://svt.se/nyheter/lokalt/gavle...ovantad-upptackt-vid-algforskning-i-gavleborg

I artikeln sägs det att under jaktperioden syntes inga djur i kamerorna men i januari började de fastna på bild igen.

Det verkar som om djuren håller sig undan under jakten. Smart!

Minns byn där jag växte upp, flera gånger hände det att älgar uppehöll sig i eller nära byn när jägarna var borta på jakt. :laugh:

Nån mer som lagt märke till sånt?
Här är ett exempel som jag läste om innan idag:
https://sverigesradio.se/artikel/mitt-i-jakten-da-bosatter-sig-algen-mitt-i-byn-ser-den-varje-dag
 
https://svt.se/nyheter/lokalt/gavle...ovantad-upptackt-vid-algforskning-i-gavleborg

I artikeln sägs det att under jaktperioden syntes inga djur i kamerorna men i januari började de fastna på bild igen.

Det verkar som om djuren håller sig undan under jakten. Smart!

Minns byn där jag växte upp, flera gånger hände det att älgar uppehöll sig i eller nära byn när jägarna var borta på jakt. :laugh:

Nån mer som lagt märke till sånt?
Ja, vi har ett naturreservat i närheten som blir bomtjockt med älg när älgjakten börjar.. 🤣
 
https://svt.se/nyheter/lokalt/gavle...ovantad-upptackt-vid-algforskning-i-gavleborg

I artikeln sägs det att under jaktperioden syntes inga djur i kamerorna men i januari började de fastna på bild igen.

Det verkar som om djuren håller sig undan under jakten. Smart!

Minns byn där jag växte upp, flera gånger hände det att älgar uppehöll sig i eller nära byn när jägarna var borta på jakt. :laugh:

Nån mer som lagt märke till sånt?
Jadå. De bor i min trädgård. Tre ståtliga älgar äter upp mina äpplen och sover ett par meter från min uteplats. Bara under älgjakten.
 
"Slutsatsen som forskarna vid Högskolan i Gävle drar är att älgarna, men även andra djur, har lärt sig att gömma sig under älgjakten för i januari har djuren dykt upp i kamerornas blickfång igen."

Har en helt annan slutsats än forskaren. Min slutsats är att djuren blir störda i sin vanliga miljö.
Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats om forskare efter läst deras slutsats om att djuren gömmer sig.
 
"Slutsatsen som forskarna vid Högskolan i Gävle drar är att älgarna, men även andra djur, har lärt sig att gömma sig under älgjakten för i januari har djuren dykt upp i kamerornas blickfång igen."

Har en helt annan slutsats än forskaren. Min slutsats är att djuren blir störda i sin vanliga miljö.
Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats om forskare efter läst deras slutsats om att djuren gömmer sig.
Snacka om att förmänskliga djur som flyttar på sig för att de förmodligen blir störda. Sen varför skriver de inte att djuren är färre? Nu tar ju varg en del också men jägarna borde fokusera mer på gris. Mycket mer. Det är svårt och jobbigt säger de men va fn?!
 
Snacka om att förmänskliga djur som flyttar på sig för att de förmodligen blir störda. Sen varför skriver de inte att djuren är färre? Nu tar ju varg en del också men jägarna borde fokusera mer på gris. Mycket mer. Det är svårt och jobbigt säger de men va fn?!
Här jagar man gris hela tiden.
Är man ute och jagar älg tex är det alltid fritt fram att skjuta gris.
Men det ÄR svårt, de är snabba och svåra.
 
Jag tror de drar sig från den upphetsade stämning som följer med jägare när de intar skogen. De har oftast laddat länge för att äntligen få ut och skjuta igen.
Jag har fått höra flera gånger att jag skrämmer älgarna när jag rider. Konstigt nog inträffar det, enligt jägarna, bara under jakten.
 
Jag tror de drar sig från den upphetsade stämning som följer med jägare när de intar skogen. De har oftast laddat länge för att äntligen få ut och skjuta igen.
Jag har fått höra flera gånger att jag skrämmer älgarna när jag rider. Konstigt nog inträffar det, enligt jägarna, bara under jakten.
Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Varken att det är en laddad stämning eller att jag som ryttare skrämmer viltet. När jag är ute och rider kommer jag ofta väldigt nära vilda djur, de känner inget hot från hästen.

Att djuren flyttar sig tror jag beror på flera orsaker, bland annat beroende på var den godaste maten finns.
 
Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Varken att det är en laddad stämning eller att jag som ryttare skrämmer viltet. När jag är ute och rider kommer jag ofta väldigt nära vilda djur, de känner inget hot från hästen.

Att djuren flyttar sig tror jag beror på flera orsaker, bland annat beroende på var den godaste maten finns.
Självklart skrämmer jag och hästen inte djuren, det är jägarna som har fått för sig det.
 
Här jagar man gris hela tiden.
Är man ute och jagar älg tex är det alltid fritt fram att skjuta gris.
Men det ÄR svårt, de är snabba och svåra.
So what? Ska det vara lätt att köpa svindyra stövlar, gå snordyra kurser och gå ut i landsbygden skog och skjuta sönder svenska älgstammen? Den landsbygd vars innevånare de sedan sitter i sina kotterier i små/storstaden och snackar skit om. Åh va synd är det för svårt för våra jägare… snyft 😢. Jag tycker svenska jägare ska ”manna upp” litegrann och ta utmaningen med grisarna, va fn. Som härikring bla Skjuta hare, jojo ”puppies” , det vet ni ju själva.
 
Självklart skrämmer jag och hästen inte djuren, det är jägarna som har fått för sig det.
Jag tycker det blir olyckligt att generalisera ”alla jägare” lika väl som jag inte gillar när någon säger ”alla ryttare”. Självklart finns det idioter inom båda sidor, tråkigt att du verkar ha stött på några med mindre kunskap.
 
Jag tycker det blir olyckligt att generalisera ”alla jägare” lika väl som jag inte gillar när någon säger ”alla ryttare”. Självklart finns det idioter inom båda sidor, tråkigt att du verkar ha stött på några med mindre kunskap.
Var skrev jag alla? Jag har stött på jägare som sagt att jag skrämmer bort "deras" älgar när jag rider i skogen. Jägare, inte alla jägare..
 
So what? Ska det vara lätt att köpa svindyra stövlar, gå snordyra kurser och gå ut i landsbygden skog och skjuta sönder svenska älgstammen? Den landsbygd vars innevånare de sedan sitter i sina kotterier i små/storstaden och snackar skit om. Åh va synd är det för svårt för våra jägare… snyft 😢. Jag tycker svenska jägare ska ”manna upp” litegrann och ta utmaningen med grisarna, va fn. Som härikring bla Skjuta hare, jojo ”puppies” , det vet ni ju själva.
Vad i hela friden har dyra stövlar med det hela att göra? Varför ska jägare ta ett större samhällsansvar än andra, det är till 99,999% deras fritids intresse, väldigt få är jägare till yrket.

Ett exempel; Det absolut effektivast sättet att jaga gris är med hund. I min familj har vi tre hundar som jagar gris. Runt om där vi bor är det stora problem med vildsvin och vi har flera gånger fått frågan om vi kan tänka oss att släppa våra hundar och hjälpa till med jakten. Vi har dock alltid tackat nej, risken för att hundarna ska bli överkörda är för stor pga många vägar och mycket trafik. Till detta tillkommer problematiken med att jaga i tätbebyggt område.

I den lokala facebookgruppen klagas det hejvilt på grisarnas framfart och ”jägarna” men de dagar när jaktlagen går ihop för att tillsammans jaga gris, sätter upp skyltar vid vägarna för att sänka farten på vägarna etc då tas det ingen hänsyn alls.

Säkerheten måste komma först, både för hundar, jägare och folk i allmänhet.
 
So what? Ska det vara lätt att köpa svindyra stövlar, gå snordyra kurser och gå ut i landsbygden skog och skjuta sönder svenska älgstammen? Den landsbygd vars innevånare de sedan sitter i sina kotterier i små/storstaden och snackar skit om. Åh va synd är det för svårt för våra jägare… snyft 😢. Jag tycker svenska jägare ska ”manna upp” litegrann och ta utmaningen med grisarna, va fn. Som härikring bla Skjuta hare, jojo ”puppies” , det vet ni ju själva.
Vildsvin är det vanligaste jaktviltet idag och det fälls dubbelt så många Vildsvin än älgar. Att det är svårt att jaga är ingen hemlighet och det svåraste tycker jag är att du inte får fälla en sugga med kultingar och kultingar kan dom ha året runt.

Vad vill du att vi ska göra? Säga upp oss och jaga på heltid? Är så jävla trött på folk, det ska jagas mer men vi får inte vara ute i skogen för vi kan skrämma folk och absolut inte frakta viltet på vägen för det kan ju hända att BARNEN råkar se ett dött djur.

Är nöjd med mitt beslut om att paus jakten och Säga till folk att själva bli jägare istället för att klaga på att ändra inte jagar all sin lediga tid.
Själv gör jag som golfbanorna här och sätter upp staket där jag inte vill ha Vildsvin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp