Bukefalos 28 år!

Älskar äta mögligt äckligt hö???

skuggi

Trådstartare
Ja... är det bara min knäppa häst som vill äta superäckligt både ruttet och mögligt hö?? :eek:

Löshoppade honom hos min tränare i en gräshage full med ganska långt grönt gräs. Som hinder började vi med några gamla höbalar (så han inte skulle göra illa sig om han rev). Dessa balar hade ju legat ute ett tag och både ruttnat och möglat en del :p

Vid första hoppet ska han ju naturligtvis slita åt sig en tuss och hinner ta en tugga innan vi får bort honom. Sen är han som BESATT av det mögliga höet :eek: I vilopauserna fick vi mota bort honom med spöet från balarna, han bara struntade helt i gröngräset och hittade på nya sätt att svepa förbi balarna för att ta en tugga. :o

Varför??? Undrar jag :confused:

Vi har gödselstacken i hagen och där har jag också slängt gammalt hö och täckt det med skit, men där har han nu varit och grävt fram gammelhöet och käkat det :eek:

Han mår hur bra som helst, och det fattar jag inte heller :crazy:

Ska de inte ha någon självbevarelsedrift? Jag trodde ju inte att hästar åt mögelhö när det finns både gräs och fräschare hö? Och varför har han inte blivit sjuk? Han måste ju ätit en del ur stacken vid det här laget :(

Någon som har liknande erfarenheter eller någon förklaring?
:bow:
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Jag tror iof inte att min häst skulle sätta i sig mögligt om det fanns gröngräs och frächt hö att välja på också. Men när vi hade mögligt hö hemma så åt han gladeligen av det (innan vi upptäckt det och bytte hö´t).

Så att dom skulle rata hö som inte var ba nog för dom stämmer inte på alla i alla fall, kan ju vara bra att veta om man nu trodde det innan.
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Jo, man vet ju att de inte märker om det är så lite mögel att man inte märker det själv ens... men när det är så mögligt att balen är svart?? Då borde ju även en häst tycka att det är äckligt? :confused:
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Jag har varit med om detta.Men det jag tror är att de inte är tillfredsställda med matintaget helt enkelt.Han kanske var hungrig och kände att det var dags att få tugga lite :D I det naturliga äter de ju trots allt nästan alla dygnets timmar.
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på både hö och ensilage och de äter glatt gammalt äckligt hö de kan hitta ibland. Vet inte heller varför, men de har ju ingen hunger eller nåt, det verkar som om de tycker det är GOTT? *uäck*
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Jag har varit med om detta.Men det jag tror är att de inte är tillfredsställda med matintaget helt enkelt.Han kanske var hungrig och kände att det var dags att få tugga lite :D I det naturliga äter de ju trots allt nästan alla dygnets timmar.

Så tror inte jag att det är... En av våra hästar äter GÄRNA mögligt hö och vi har dem på fri tillgång på hö... HOn verkar tycka det är godare helt enkelt...
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Varför låter ni hästarna få tillgång till otjänligt foder?:confused:

Har ni fri tillgång och det blir mkt spill så får ni väl städa undan mögligt foder eller göra en bättre utfodringsplats.

Att låta hästarna få härja på gödselstacken är väl ingen bra ide heller tycker jag.Bor ni själva i toaletten?:crazy:
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Jag har varit med om detta.Men det jag tror är att de inte är tillfredsställda med matintaget helt enkelt.Han kanske var hungrig och kände att det var dags att få tugga lite :D I det naturliga äter de ju trots allt nästan alla dygnets timmar.

Man kan ju tycka att det gröna gräset skulle locka mer? :confused: Eller var han less på gröngräs efter sommaren och längtade hö? :idea: :crazy:

I övrigt har de fri tillgång så det borde ju inte bero på att han är hungrig... :confused:
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Varför låter ni hästarna få tillgång till otjänligt foder?:confused:

Har ni fri tillgång och det blir mkt spill så får ni väl städa undan mögligt foder eller göra en bättre utfodringsplats.

Att låta hästarna få härja på gödselstacken är väl ingen bra ide heller tycker jag.Bor ni själva i toaletten?:crazy:

Heh.. :p

Mjaa.. på löshoppningen var det ju liksom inte tänkt att han skulle utfodra sig med mögelhö precis :crazy:

Och vi städar vid lösdriften och slänger på gödselstacken... Vi håller på att fixa bättre stack utanför hagen, man jag trodde liksom att det inte skulle göra nått om skiten låg kvar i en hög i hagen till våren... De har en stor hage och behöver verkligen inte klättra omkring på toan på det där sättet :p
Tänkte att om jag slänger bajs på gammelhöet så lär det ju inte röra det, för de är ju såååå noga att inte äta gräs där det ligger en liten bajs :idea:
Men icke, det verkade bli godare :eek:

Skönt att höra att det är fler som upplevt detta, men blir de aldrig sjuka av detta?? Vi är ju så noga med att de ska få fint hö som inte legat på backen osv, och så går det och tar det vi slängt? Hur klarar magen det där?
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Hade också en temporär lösning med gödselstack i hagen - men vi satte elband runt stacken. Tyvärr kom tjejen på att det inte var någon ström i det staketet så hon mejade ned det och gick nöjt omkring och plockade allt tänkbart äckligt på stacken :eek: Fattar inte varför det var godare än det hö hon fick serverat men vad vet jag, jag gillar ju inte hö överhuvudtaget!

Hur magen klarar det? Ingen aning men hon fick då inga problem efter turnen på stacken...
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Varför låter ni hästarna få tillgång till otjänligt foder?:confused:

Har ni fri tillgång och det blir mkt spill så får ni väl städa undan mögligt foder eller göra en bättre utfodringsplats.

Att låta hästarna få härja på gödselstacken är väl ingen bra ide heller tycker jag.Bor ni själva i toaletten?:crazy:

Men om hästar har tillgång till både gräs och nytt, fint hö, varför äter dom då av det "otjänliga"?:confused: Man säger ju alltid att en häst vet vad den behöver och då finns det väl något som lockar i det "äckliga" höet..:angel:
Så länge djuren inte är svält födda så att det är pga det som dom äter det så tror jag inte att man behöver vara orolig, men jag är ingen veterinär eller häst dietist så detta är ju bara min teori:D
 
Sv: Älskar äta mögligt äckligt hö???

Om man har en gödselstack i hagen tycker jag värkligen att man bör sätta staket run den.
Jag vet en häst som bara åt helt otjänligt hö, ville inte röra gräs eller hösilage, och hennes mag-tarmflora var helt kaos, hon var helt fel utfodrad, men på tok förmycke kraftfoder, ojla osv, och nästan inget grovfoder, då ägaren ville banta henne.. (helt galet altså..) Hon åt altså de dåliga höt för att de var skonsammare mot hennes stackars mage, de innehöll ju ingen näring..
Jag vill inte påstå att du gör nått fel vid utfodringen av din häst utan bara berrätta vad ja sett :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp