Älskar min Frank Baines, men måste nog byta

Aureola

Trådstartare
Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre.

Problemen började i samband med att jag trott att sadeln kanske behövde stoppas om och var med den till sadelmakare - med hästen - och där sadelmakaren konstaterade att omstoppning ej var nödvändigt men att sadeln hade sin djupaste punkt något för långt bak och detta kunde han fixa till på plats. Vet inte vad han gjorde med sadeln; han öppnade den aldrig vad jag vet utan det var klart på en halvtimme. Han provade den och sa att nu ligger den bra.
Jag tyckte i början att den kändes konstig att rida i men viftade bort det och skyllde det på att det nog bara var ovant. Det som kändes konstigt var att jag tyckte jag kom över på ena sidan hela tiden; fick liksom ideligen trampa ner i motsatt stigbygel för att få upp den mitt på ryggen igen... Hur som helst, tiden gick och snedhetskänslan försvann. Men hästen började få skav av sitt schabrak, något han aldrig haft förr. Skaven satt ca 20 cm ner på var sida om rygglinjen (vid njurarna..?) och jag tänkte att sadeln nog rör sig lite bak. Köpte då en fårskinnsvojlock som lämnade skaven helt fria. Men nu blir istället pälsen under bakre delarna av bossorna ruggad! Jag får helt enkelt inse att min sadel inte passar längre. (Jag stack in handen under "främre delen av mitten" också och kände också där att sadeln ligger inte an lika mycket där som den gör i bakre delen av bossorna.)
Vad tror ni - är detta något som en sadelmakare kan ha förorsakat och att jag borde gå tillbaks och be honom "undo" det han gjorde?
Eller är det bara så att min häst ändrat form på sistone till den graden att sadeln som tidigare legat som en smäck på honom inte längre sitter bra, och att den förändringen råkade ske i samband med sadelmakarens ändring? Och följdfrågan då (kanske viktigast av allt), att om jag måste byta sadel, vilken sadel skulle kunna vara möjlig att passa min kräsna rumpa, som givetvis också funkar bra för hästen? Den sadel vi haft ett par år nu är alltså en FB Reflex, singel kåpa. Den sätter mig i en perfekt sits, stöd på de rätta ställena, djup, mjuk och lagom bred under sittbenen men smal mellan ljumskarna, passar även min jättelånga sambo som rider i den ibland (själv är jag rätt kort).

Hästen är en PRE men inte lika bred och "spolformad" som många jag träffat utan av "sporthästmodellen" dvs lite smalare, något längre rygg än genomsnitts-PRE:n. Något överbyggd, och vad jag fått höra av sadelmakaren - en svagt böjd rygg - mest böjd längst fram och därefter svagt sluttande uppåt mot länden. Ska försöka fixa foto.

Det är kanske svårt att gissa utifrån det här, och jag kommer förmodligen att ta hjälp av sadelutprovare, men skulle vilja ha hyffsat bra koll på vilka modeller som skulle kunna funka för oss (alla tre eg.). Jag letar begagnad sadel i 8-10' kr klassen.
Hoppas någon här kan råda lite!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 634
Senast: caballus
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 690
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 301
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 964
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp