Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

SpanskaLoppan

Trådstartare
Nu är det väl inte aktuellt för mig att skaffa hund än på ett tag men då jag gillar att vara väl förberedd så har jag börjat fundera på vad för hund som kan passa mig redan nu. Vill ha tid att läsa på om ev ras och gärna träffa individer och deras ägare samt uppfödare av rasen innan jag själv köper nån.

Så jag vill gärna ha lite hjälp att klura ut vad som kan passa från de som kan mer om olika raser.
Drömhunden "ska" vara följande:
- STOR(i min värld kan inget bli för stort!:D)
- Bör inte kräva allt för mycket pälsvård, lite tvätt/borstning då och då är ju en sak men inte nåt som ska borstas dagligen samt trimmas och hållas på med ofta.
- Inte enormt motions/aktivitets behov. Då menar jag i stil med Border Collie, "slädhundar" o.dyl. som vill jobba ordentligt dagligen för att må bra.
- Det ska gå att ha hunden lös utan att den blir okontaktbar och slutar lyssna på kommando för att den får syn/lukt på en kanin. Jag är inte så intresserad av dressyr som tävlingsgren men har vissa kommandon som måste sitta i alla situationer, tex inkallning, plats, ligg osv.
- Bra psyke, jag vill kunna ha med mig min hund på olika platser, tex. stan, stranden, stallet, hos vänner utan att den blir uppstressad.
- Jag vill ha en frisk hund, om rasen har problem med sjukdomar känns inte som ett problem bara jag har möjlighet att få tag i en frisk individ. Har heller inga planer alls på avel.

Sen förstår även jag att man inte kan få allt och vissa saker kan jag ju såklart "strunta" i. Som storlek tex. då är ju ett bra psyke viktigare och att hundens egenskaper passar min livssituation.

Jag är uppvuxen med en tax och en dvärgschauzer, den sistnämnda har jag hjälpt till att uppfostra/träna sedan valp och jag har även haft med större hundar att göra hos släktingar/vänner. Kommer givetvis gå valpkurs och gärna andra kurser efter, inte alls intresserad av att tävla/ställa ut men det är kul att lära sig och så får man träffa folk på samma gång.

Om man ska borste från min "önskelista", vad kan passa någon som gärna är ute och rör på sig men helst inte kör ett 3 timmars träningspass varje dag utan vill hinna med annat som hushåll, häst och pojkvän/vänner också samt är social och gärna åker iväg på små turer? Tanken är även att hunden ska kunna följa med på ridturer som vuxen. KOmmer heller inte skaffa hund, stor eller liten, innan jag bor så att jag har en stor trädgård hunden kan gå ut i dagligen. Givetvis inte istället för motion men jag vill inte ha hund i lägenhet, det känns inte bra för mig.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Min första tanke är Skotsk Hjorthund! Dom är stora, verkar inte kräva så mycket motion och ser ut att ha enkel pälsvård. Jag vet inte så mycket om dom men jag tycker att dom verkar häftiga, och inte riktigt lika sjukdomsdrabbade som irländsk varghund.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Fast hjorthundar användes till jakt förr och jaktinstinkterna lär vara kvar. Oftast brukar det väl vara så att om en vinthund börjar jaga så är den väldigt svår att bryta.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Drömhunden "ska" vara följande:
- STOR(i min värld kan inget bli för stort!)
- Bör inte kräva allt för mycket pälsvård, lite tvätt/borstning då och då är ju en sak men inte nåt som ska borstas dagligen samt trimmas och hållas på med ofta.
- Inte enormt motions/aktivitets behov. Då menar jag i stil med Border Collie, "slädhundar" o.dyl. som vill jobba ordentligt dagligen för att må bra.
- Det ska gå att ha hunden lös utan att den blir okontaktbar och slutar lyssna på kommando för att den får syn/lukt på en kanin. Jag är inte så intresserad av dressyr som tävlingsgren men har vissa kommandon som måste sitta i alla situationer, tex inkallning, plats, ligg osv.
- Bra psyke, jag vill kunna ha med mig min hund på olika platser, tex. stan, stranden, stallet, hos vänner utan att den blir uppstressad.
- Jag vill ha en frisk hund, om rasen har problem med sjukdomar känns inte som ett problem bara jag har möjlighet att få tag i en frisk individ. Har heller inga planer alls på avel.

New Foundland :D
Min hund är
* Stor..fast inte så stor, det finns större ;).. hon väger 51 kilo när hon är bäst musklad.

* Pälsen är det lite jobb med, ibland. Alltså jag gör inget hästjobb varje vecka. Men det är mycket vid fällning ffa. och man måste ansa fötterna och jag klipper upp bröstet och under magen, men det är bara för att hon har onormalt mycket päls där. Om pälsen inte är skitig är den lätt att hålla efter med kamning "vid behov".

* Just min hund är rätt lättsam, hon klarar sig med bara kisspromenader om det kniper rent mentalt. Sen finns det ju andra sorters njuffar också. Jag vet en hel del mer atletiska njuffar men det där är ju så individuellt. Men det är överlag en rätt lugn och harmonisk ras. Däremot så hänger de med på det mesta, vattenjobb, spårning, sök, lydnad och till viss gräns också agility (jag har prövat allt detta).

* Det är ingen jakt i min hund alls -hon har aldrig. ALDRIG dragit efter något vilt, inte heller katt, marsvin eller kanin. Det går ju att trigga en njuffe till att jaga också -en idiot jag känner till hetsade sina hundar mot katter. Men dom jagade bara katterna, gjorde ingenting när dom kom ifatt. Jag kan ha henne lös i princip överallt. Hon drar inte och hänger inte i kopplet. Men det där är ju en träningsgrej, även fast det är lättare med min hund än vad det kanske skulle vara med en ...drever :p

*Psyket är stabilt, jag träffar rätt många njuffar men har inte träffat en nervös och osäker hund än. Min hund har utan pröblems vart med mig på stan, i stall, legat i paddockar när jag haft lektion, följt med ut på ridtur och övht tar hon nya omgivningar utan någon reaktion i princip. Men det där är också en träningssak, men förutsättningarna för att få en trygg hund är rätt lätt i den här rasen. Dom stressar inte upp sig så lätt.

*Hälsa, HD och AD är ju någonting man får se upp med, min hund har lätta benpålagringar på båda fram. Men vanligtvis ska det gå bra, det är som med vilken större ras som helst i princip -man får kolla familjeträdet så gott det går. Dessutom finns det en sjukdom som heter cysturia som jag personligen inte riktigt vet vad det är :grin: men det är ju värt att kolla upp om föräldrarna är undersökta. Man gör det ofta numera på senare år. Men överlag tycker jag att det är en frisk ras, om man jämför med de mer populära raserna typ labrador.

Att ha en njuffe är ett väldigt lättsamt hundägande :laugh: Jag har en glad, snäll kompis som jag litar på till 110% med andra djur, barn och andra hundar. Hon är glad bara hon får vara med, en lyckans dag är en dag då hon får följa med i bilen, skitesamma vart man kommer fram -bara man får åka bil för då händer det något lajbans :D
Vi var ute och gick på en äng för några månader sedan då ett rådjur korsade stigen i full kareta några meter framför oss, hon var lös. Jag halade fram kameran och hon satte sig för att titta, sen vart det trist så då la hon sig :p

Njuffe är en ras väl värd att kolla upp tkr jag :laugh:
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Kompletterar ditt inlägg med:

leonberger
landseer
berner sennen

Samtliga är dock tunga raser så man måste se över AD och HD-statisktik innan man väljer uppfödare för att få så goda odds som möjligt. Har man tid, som TS, så borde det gå att hitta en vettig uppfödare med fina hundar. :)

Jag är själv uppvuxen med leonberger, stora, coola, snälla och lojala.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Grand danois?

Har förstått att psyket kan vara lite si och så på vissa individer, så där lär man ju kolla föräldradjuren och deras släkt noga.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Jag har fått uppfattningen att de har rätt mycket hälsoproblem? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Har kollat lite på dem men det är lite för "tanigt" för mig. Har 2 sådana här i kvarteret och dom är jättegoa men jag trivs inte med utseéndet(som givetvis inte är allt men när det finns så många raser så kan man ju "välja" lite).

Här i området finns även 3 irländska varghundar och åhh:love:. De är mycket mer muskulösa som jag uppfattar det. Det är drömhunden om man bara ska just drömma men vet inte om jag kommer kunna erbjuda tillräckligt med motion/aktivering. Har inte haft tillfälle att stanna och prata med deras matte nån gång men hoppas kunna det snart.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Newfoundland kan vara ett alternativ, ska absolut kolla. Men efter de jag sett live samt på bilder så är det lite för mkt päls och "nalle" över dem för min smak.

Enda "nallen" jag kunnat tänka mig hittills är en Briard. En vän hade en sådan för några år sedan och hon var helt underbar:p Lilla Gäddan:love: Men hon var gammal när jag lärde känna henne och det är som jag förstått en vallhundsras? Då kommer det där med motionen igen...
Inte så att jag vill att det ska räcka med 30 min om dagen men jag vet att jag itne kommer orka med en hund som behöver få jobba flera timmar och bli riktigt trött dagligen.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Leonberger - "nalle"
Landseer - se ovanstående
Berner sennen - ska kollas, ser mer ut som en hund än en liten björn.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Skulle kunna tänka mig en rent utseendemässigt men psyket på de jag mött har varit riktigt dåligt. Stressade nervösa djur som var rädda för allt och inte gick att lämna ensamma en sekund. Har också läst en del om att höft/ledproblem ska vara vanligt...
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Titta på grosser schweizer sennenhund också. Jag är dock inte insatt i hur mycket motion de behöver...
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Det var en snygging:d Ska kolla upp närmre.

Kan väl lägga till allmänt:
Yvig päls är inget för mig, det tilltalar inte mig på något sätt.
Tar Leonberger som exempel bara för att det var vad jag kom på nu. Det är liksom inte lång päls, den är bara fluffig som tusan.


Däremot går det här bra:

Har sneglat lite på korthårig sankt bernard, kanske kunde vara nåt. Har inte hittat en rad om att de skulle vara extremt krävande. Nåja förutom dreglet som hamnar överallt då:grin: Nån som vet mer?

Sen funkar allt släthårigt hur bra som helst bara det är iaf lite "massa" i dem.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Bullmastiff?
Cane Corso?

Kruxet ÄR ju att så gott som alla stora tunga raser är behäftade med diverse defekter som man måste hålla utkik efter. Det är lättare att hitta "mindre sjuka" raser när man tittar på de mindre.

(En leonberger hårar som tusan också, "fluff" i alla hörn och smörbyttor får man!)
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Ja det har jag kunnat läsa mig till. Visst kan jag ha en liten hund men det känns inte som ett tillräckligt bra argument att en stor hund kan få skador/sjukdomar när jag inte är så glad i småhundar.
Dvärg schauzern här hemma går bra för jag känner honom men i övrigt är jag inte alls pigg på små hundar. Gäller alla djur för den delen, var inte ens som barn en sån som ojjade sig över hur söta minishettisar och falabellor var. Jag ville ha en Shire eller Ardenner:D

Även om det nu är vanligare med skador och ärftliga sjukdomar på stora hundar så finns det ju trots allt många som äger stora hundar och för en del går det bra, andra mindre bra.
Det man kan göra är väl att kolla valpen samt släkt så noga som möjligt och blir den sjuk sen ja då får man ju ta det då och göra vad man kan för den. Så tänker iaf jag.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Jo, den uppfattningen har väl jag också fått. Men det borde väl gå att få tag på en frisk hund om man är noga när man letar? Garanterad blir man ju aldrig dock.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Jag menar mest att det är himla trist att det är så mycket svårare att hitta en frisk stor hund, än en liten. Men jo, letar man och är kritiskt så borde det gå att undvika de värsta farorna iaf.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Jo precis, jag känner nästan så här att det är mer regel än undantag att en stor hund har något problem, eller utvecklar något -exempelvis lite dåliga höfter.
Men det kan ju vara i olika grad, min hund har som sagt lbpl men det är ingenting jag märker av alls. Hon rör sig obehindrat, om än sämre på asfalt under långa sträckor.
 
Sv: Ännu en som vill ha hjälp med rasförslag

Rhodesian ridgeback var det första jag kom att tänka på :) fast den kanske är för liten för dig? :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 172
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 474
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp