Ännu en till tråd om bett ;)

macken

Trådstartare
Jag köpte en ny häst för ett par månader, som då bara varit riden med stång. Han har tyvärr fått ligga på i handen och har varit tung. Jag är ju av den skolan att jag vill inte rida på stång förrens hästen är klar till det. Anledningen de gav mig var att han gick bäst på det... Men jag har nu prövat mig fram med lite olika bett, rider nu på ett HS tredelat muffebett och det har fungerat ok. Nu till problemet :p Jag stoppade av en slump in fingrarna i munnen på honom och upptäckte då att han har stooor tunga och att bettet "fyller" för mycket i munnen på honom. Hade av en annan anledning ute en veterinär och bad henne kolla hans mun, hon upptäckte också att han har inte alls mycket plats i gommen heller. Så vi tränsade hästen och tittade med bettet i munnen. Det mittenstycket på bettet låg mot lanerna upptill ( heter de laner där också :confused::angel:)

Provade kompisens bombers barrel eggbutt, men tycker inte att et var riktigt bra... tänkte att den lite anatomiska utformningen skulle passa honom, men nej :(

Idag prövade jag det smalaste bett jag har ett tvådelat kimberwickbett, men red utan kedja och satte tyglarna i den stora delen, så det inte blev nån stångeffekt av det. Har verkade mycket tillfreds med det. Så frågan är om det kan vara upphängningen han gillade eller var de kanske att det var tvådelat? :confused:

Har ni några ideér om vad jag skulle kunna prova för bett? Tänkte på ett tvådelat baucher kanske, eller blir det hävstångseffekt på det?
 
Jag har en häst som också har stor tunga men istället har lite högre gom där bettet får plats. Min tandläkare rekommenderade smala bett m stora ringar. Tvådelade utan lock up skulle vara huvudbett men tredelade med lite mittdel fungerade också att variera med. :up:
 
Vad menar du med stång, kandar eller? Annars fattar jag inte vad för häst som är "färdig för stång".
Sen har ingen häst i världen har någon plats i munnen för ett bett, det utrymmet är upptaget av annat. Det gäller alla.
Sen är det så himla individuellt, det enda råd jag kan ge är att variera. Detta för att slitaget på tänder och laner ska bli olika.

Så pröva dig fram vad som funkar på just din häst.
 
Islandsstång :) Det jag menar med färdig för det är att hästen ska vara så långt i sin utbildning att man tar till stången för att förfina sin hjälper. Inte som en lösning på att hästen tex ligger på eller är svår att få stop på... Det löser man med dressyr/lydighetsträning, inte med ett skarpare bett  det är stor skillnad på mina hästars munnar, min "gamla" har mycket plats om man jämför de två....
 
Har du möjlighet att testa ett peewee? Det är verkligen jättesmalt.

Annars är bridongbett ofta smalare än vanligt o finns både i rakt, tvådelat o tredelat.
 
Jag har beställt både ett baucher och ett bridongbett med muffe :) båda tvådelade. Inte helt lätt att hitta bett i 10,5 tydligen.... Så håller jag tummarna att de passar herren
 
Min häst är också kinkig med bett. Stor tunga är inte ovanligt. 3 delat kan lägga sig obehagligt över tungan. Oledade, 2delade med rörliga ringar gillar min. Rörliga ringar gör att hästen lättare kan lägga bettet skönt i munnen. Det är ju möjligt att hästen inte gick så bra på stång med tanke på att den känns tung i handen på annat bett. Lättbromsad och lättare att rida för att det gjorde ont i munnen med stång. Att ha stång som vardagsbett kräver en välriden häst och duktig ryttare.
 
Jag har beställt både ett baucher och ett bridongbett med muffe :) båda tvådelade. Inte helt lätt att hitta bett i 10,5 tydligen.... Så håller jag tummarna att de passar herren
10,5 tycker jag inte är supersvårt att hitta, däremot 9,5, Behöver du hjälp att hitta bett framöver så kan du slänga över ett PM. Jag är lite besatt av webbshoppar/priser/prylar så kan jag hjälpa dig att leta :)
 
Min häst är också kinkig med bett. Stor tunga är inte ovanligt. 3 delat kan lägga sig obehagligt över tungan. Oledade, 2delade med rörliga ringar gillar min. Rörliga ringar gör att hästen lättare kan lägga bettet skönt i munnen. Det är ju möjligt att hästen inte gick så bra på stång med tanke på att den känns tung i handen på annat bett. Lättbromsad och lättare att rida för att det gjorde ont i munnen med stång. Att ha stång som vardagsbett kräver en välriden häst och duktig ryttare.
Min blir så superkänslig på tvådelat att jag tolkar det som att hon får ont i munnen på det, men jag vet inte... Lyckats lista ut att hon inte vill ha bett som är för tjocka i alla fall.
 
10,5 i sig är inte så svårt att hitta, bara tillräckligt smalt :(

Nu har jag iallafall fått båda betten och ridit med bridongbettet några dagar. Jag tycker nog att det fungerar ok iallafall  skal prova att rida på baucherbettet också o se vad han tycker om det 
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 994
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 838
Senast: Líf
·
Utrustning Enda facit är ju att prova sig fram, men jag vet inte riktigt vad jag ska prova. Min ponny av äldre variant ska få ett nytt bett då han...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp