Vilse i bettdjungeln! Behöver tips på bett.

Jag skulle nog rekommendera att fokusera på att vänja hästen vid tryck i munnen framför att hitta ett bett hon tycker om. Är hon inriden utan kontakt lär det inte spela någon roll vilket bett du har förrän hon vant sig vid att det förekommer tryck i munnen - det naturliga för dem är ju att försöka komma undan tryck.

Välj ett milt bett och vänj henne vid det, sen kan du börja leta optimala om hon fortfarande inte verkar helt nöjd. Att byta och testa nya bett innan hästen är van vid tryck kan snarare försvåra processen, eftersom hästen inte hinner vänja sig vid tryck på ett visst sätt innan det börjar trycka på andra ställen i munnen.
 
Jag skulle nog rekommendera att fokusera på att vänja hästen vid tryck i munnen framför att hitta ett bett hon tycker om. Är hon inriden utan kontakt lär det inte spela någon roll vilket bett du har förrän hon vant sig vid att det förekommer tryck i munnen - det naturliga för dem är ju att försöka komma undan tryck.

Välj ett milt bett och vänj henne vid det, sen kan du börja leta optimala om hon fortfarande inte verkar helt nöjd. Att byta och testa nya bett innan hästen är van vid tryck kan snarare försvåra processen, eftersom hästen inte hinner vänja sig vid tryck på ett visst sätt innan det börjar trycka på andra ställen i munnen.
Det är just därför jag väntat till nu, över ett år senare med att börja leta andra bett. Nu är hon mycket mer tillfreds med bettet men som sagt inte helt nöjd. Och eftersom att hon är en känslig ponny som direkt visar om något inte passar så vill jag se om jag kan hitta ett bett som bättre passar just hennes mun. Det här är ingen ponny som köper att gå med obehag någon längre tid och eftersom att vi vill att hon ska bli en trevlig, trygg och positiv ponny så vill jag göra det jag kan för att göra hennes upplevelse av att bli riden så bra som möjligt. Tänker att ett mer anatomiskt utformat bett kanske är bekvämare för just en känslig häst jämfört med vanliga billiga tränsbett. Hon har ju väldigt liten mun så är bettet mer anatomiskt utformat borde det ligga bättre och på så vis ta mindre plats i munnen samt ligga mer stilla.
 
Hoppas att betten som är på väg fungerar. Om inte kan jag varm rekommendera Bombers barrel. Jag vill också säga att beteendet att lägga tungan över bettet inte prompt måste betyda känslig tunga. Min häst lägger över tungan och det har med stress att göra. Han är egentligen känsligare om lanerna. Han har i alla fall ett Bombers barrel och ett barrel med port. Han gillar båda.
Tack för tipset. Det ser trevligt ut och finns i rätt stl 👍🏻
Jag tror att även vår ponny lägger över tungan pga stress/ rastlöshet. Det är endast när hon står stilla jag har sett henne göra det, och då är hon oftast rastlös och sugen på att få gå iväg. Men jag vill ju inte att hon ska lära sig att göra det vid andra tillfällen.
 
Det är just därför jag väntat till nu, över ett år senare med att börja leta andra bett. Nu är hon mycket mer tillfreds med bettet men som sagt inte helt nöjd. Och eftersom att hon är en känslig ponny som direkt visar om något inte passar så vill jag se om jag kan hitta ett bett som bättre passar just hennes mun. Det här är ingen ponny som köper att gå med obehag någon längre tid och eftersom att vi vill att hon ska bli en trevlig, trygg och positiv ponny så vill jag göra det jag kan för att göra hennes upplevelse av att bli riden så bra som möjligt. Tänker att ett mer anatomiskt utformat bett kanske är bekvämare för just en känslig häst jämfört med vanliga billiga tränsbett. Hon har ju väldigt liten mun så är bettet mer anatomiskt utformat borde det ligga bättre och på så vis ta mindre plats i munnen samt ligga mer stilla.
Jag förstår dig! Min häst har också varit lite svår i munnen, jag tänkte också först att jag inte ville förvirra henne genom att testa olika bett men sen struntade jag i den tanken och har provat iaf några få väl uttänkta bett. Det har ändå varit skillnad, även om jag tänker att vi så småningom kommer lösa grundproblemet genom träning och inte bettbyten.

I mitt fall var det först att hon var ostadig i kontakten, lite av och på liksom. Då gick jag från rakt till tredelat med fasta ringar och hon blev helt stilla i munnen. Tyvärr lite för stilla och istället lite framtung, fick testa ytterligare lite för att hitta något som hon gillade men som inte bjöd in till att försöka hänga sig i tygeln liksom. Man vill ju ändå ha så bra förutsättningar som möjligt när man ska träna!
 
Jag förstår dig! Min häst har också varit lite svår i munnen, jag tänkte också först att jag inte ville förvirra henne genom att testa olika bett men sen struntade jag i den tanken och har provat iaf några få väl uttänkta bett. Det har ändå varit skillnad, även om jag tänker att vi så småningom kommer lösa grundproblemet genom träning och inte bettbyten.

I mitt fall var det först att hon var ostadig i kontakten, lite av och på liksom. Då gick jag från rakt till tredelat med fasta ringar och hon blev helt stilla i munnen. Tyvärr lite för stilla och istället lite framtung, fick testa ytterligare lite för att hitta något som hon gillade men som inte bjöd in till att försöka hänga sig i tygeln liksom. Man vill ju ändå ha så bra förutsättningar som möjligt när man ska träna!
Ja precis! Hästar ser ju olika ut i munnen och vad som funkar kan ju skilja sig åt från unghäst till mer välutbildad. Och jag tänker att det är extra viktigt med utrustning som hästen trivs med i unga år då det är då man lägger grunden till hästens inställning till arbete.
Tänker även att just bettet är viktigt på vår ponny eftersom att det är dottern som rider henne för det mesta. Dottern är väldigt mjuk och försiktig men hon är bara 11 år så hon har inte den kunskapen att tajma tex eftergift och ibland kanske det blir något extra tygeltag å så.
 
Det är just därför jag väntat till nu, över ett år senare med att börja leta andra bett. Nu är hon mycket mer tillfreds med bettet men som sagt inte helt nöjd. Och eftersom att hon är en känslig ponny som direkt visar om något inte passar så vill jag se om jag kan hitta ett bett som bättre passar just hennes mun. Det här är ingen ponny som köper att gå med obehag någon längre tid och eftersom att vi vill att hon ska bli en trevlig, trygg och positiv ponny så vill jag göra det jag kan för att göra hennes upplevelse av att bli riden så bra som möjligt. Tänker att ett mer anatomiskt utformat bett kanske är bekvämare för just en känslig häst jämfört med vanliga billiga tränsbett. Hon har ju väldigt liten mun så är bettet mer anatomiskt utformat borde det ligga bättre och på så vis ta mindre plats i munnen samt ligga mer stilla.
Ah förlåt, jag missade att det gått ett år! Läste slarvigt. Då förstår jag och tycker du gör helt rätt. :)
 
Har nu beställt ett Fager Anna och ett Fager Maria att prova. Hoppas lilla fröken tycker om något av dem 😊
Borde ju betyda något då jag själv heter Anna i förnamn och Maria i mellannamn 😄

Ska bli kul att se vad ni tycker om dem. Min går på Maria med fasta ringar och hon gick hos tidigare ägare på ett rakt mjukt gummibett och har behövt en hel del tid och övning på att våga ta stöd i bettet.
 
Jag kanske läser dåligt, men vad var problemet med nova-bettet?
Det var ett bett som uppfödarna red in henne på. När sedan tandläkaren kontrollerade munnen vid besiktningen när vi skulle köpa ponnyn så rekommenderade hon två eller tredelat med fasta ringar. På de filmer vi fick på ponnyn så har jag nu sett att hon beter sig likadant med novabettet som hon gör med det tredelade bett vi använder nu. Hon tuggar även väldigt mycket på bettet vilket har resulterat i att hon tuggat sönder de gummibett vi hade åt henne från början. Vilket är ännu en anledning till varför jag inte vill prova novabett på henne.
 
Berisbetten är smala och trevliga gummi/ plastbett, men är lätta att tugga sönder, går att laga med latextejp.. Kjellbergs gummibett är inte så tjocka.
Hästar med tjock tunga gillar inte 3 delade bett. Likaså rostfria bett gillar inte alla hästar. Sprenger Aurigan de som är lite platta är trevliga snälla bett
 
Uppdatering.
Ponnyn har nu gått med Fager Maria i två veckor. Vilken skillnad! Gapar inget under ridturerna och ingen tunga över bettet, dvs ponnyn verkar vara nöjd över mattes investering 😁✌🏻
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 039
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 930
Senast: Dopy
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: user19728
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp