Remontgrimma

Siggan

Trådstartare
Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört med engelsk och Aachen? :confused:

Historien är, att jag har en 8 åring som aldrig har varit helt nöjd med sitt bett. Vi har provat allt, som i allt, två-delade,tre-delade, raka, tunna, tjocka, lätta, tunga, med tungfrihed, baucher, gummi, bridong osv osv. Har efter mycket om och men hittat ett bett som nästan är acceptabelt. Ett tunt tredelat i sweet iron med koppar i mitten. Men även med detta går han och hackar, tuggar, och antingen drar sig undan bettet, eller lägger sig tungt på. :(
Lägger också gärna näsan ut till vänster. Han är genomkontrollerad i röntgen, hals, rygg och ben. Får kiropraktor var 3 månad och är i det hela väldigt fin i kroppen.
Han arbetar fint bakifrån, med bra sving i ryggen, men det är som om det aldrig går helt igenom hela kroppen, han är mjuk och smidig, med stora gångarter, men det är liksom munnen och kontakten till bett lever sitt eget liv och inte alls passar ihop med resten av ridkänslan. :confused: Har också provat bettlöst och hackamore. Hackamore var verkligen no-go. Där kröp han helt in bakom handen och kunde absolut inte ridas fram mot handen.

I tisdags var 11 åriga dottern upp och travade på honom i longen, och jag filmade, och förstod att nu var vi tvugna att lösa det här. Det ser värre ut än det känns. Pratade lite med en i stallet som undrade om jag hade provat en remontgrimma på honom?? Och det är vist det enda vi inte har provat, normalt rider jag i en engelsk.
Så det provades igår, och vilken fantastisk tur! Första gången jag har upplevt min hest med ro på i munnen, mjuk och följsam, som sökte lagom stöd från bettet. Inte en enda gång gik näsan till vänster :bump::bump: Jag trodde nästan inte det var sant.

Han har också efter en värre virus omgång, lite problem med luftvägarna, vilket visar sig i et enkelt eller två host när man börjar trava. Enbart på bana, där han gärna kryper in bakom handen, i skogen eller på helt långa tyglar är det ingenting. Och den är stensäker, kommer varje gång. Men inte igår.......:confused::) inte ett enda host, enbart nöjda frustningar.

Jag kunde ju nöja mig med att vara superglad för att det funkar, men vill helst veta varför en remont skulle göra sådan en skillnad? Någon som har en kommentar? Kan ju inte låta bli att undra om det är för att man förhindrar honom i att reagera? Men så borde han ju fortfarande försöka krypa bort från bettet, eller hänga sig på det. Han kändes verkligen bara supernöjd!

Tänker kanske tänder? Han har två kindtänder, långt upp som står lite snett mot varandra och ska därför ha tandläkare var 6 månad. Och de sitter i vänstra sidan, som han gärna lägger huvudet ut mot. Men varför skulle en remont hjälpa mot detta?? Altså det var inte bara liten skillnad? Det var fantastiskt... jag fick verkligen en ridtur som jag har drömt om så länge, och som jag visste fanns där... :heartheart
 
Spånar bara lite, men remonten ligger inte emot kindtänderna, om de är sneda så kanske det gör ont med vanlig nosgrimma? Vilket även skulle kunna förklara att han ogillar hackamoren så mycket....

Annars så upplever jag att bettet ligger stabilare med remont än hög nosgrimma, men ingen jättestor skillnad på det mot aachen.
 
Jag är inne på samma linje som @sorbifolia då det är av den anledningen jag själv enbart använder remont på min egen häst, han kan inte ha något som ligger emot kindtänderna! Men kan tyckas lite konstigt att tandläkaren inte föreslagit det för dig!? Min tandläkare kollar alltid hur bett/träns sitter när hon kommer 1gång/år.
Du kan ju också prova att spänna den olika hårt/löst om du upplever att du "drar ihop nosen" på hästen, min häst gillar inte när den sitter för löst, då tjafsar han, prova dig fram!
MEN! Kul att du äntligen verkar ha hittat det som funkar för er! :)
 
Låter förnuftigt det med kindtänderna. Ska be tandläkaren kolla träns/bett nästa gång. Men ja det är fantastiskt kul ! :banana:

Tänker också att det med hostandet (om det nu håller i sig) beror på att han med den andra nosgrimman går bakom hand och därmed "stänger av" i luftvägarna, mot med remonten där han var mycket mera öppen och i lodplan och inte skapar något tryck på luftvägarna? Nu ska den provas i skogen imorgon! Ultimativa testen! :) Blir spännande :nailbiting::D
 
Remonten är väl känd för att stabilisera bettet rätt bra? Annars tänker jag också att det sitter ju på ett annat ställe och av nån anledningen är det bekvämare för din häst.
 
Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört med engelsk och Aachen? :confused:

Historien är, att jag har en 8 åring som aldrig har varit helt nöjd med sitt bett. Vi har provat allt, som i allt, två-delade,tre-delade, raka, tunna, tjocka, lätta, tunga, med tungfrihed, baucher, gummi, bridong osv osv. Har efter mycket om och men hittat ett bett som nästan är acceptabelt. Ett tunt tredelat i sweet iron med koppar i mitten. Men även med detta går han och hackar, tuggar, och antingen drar sig undan bettet, eller lägger sig tungt på. :(
Lägger också gärna näsan ut till vänster. Han är genomkontrollerad i röntgen, hals, rygg och ben. Får kiropraktor var 3 månad och är i det hela väldigt fin i kroppen.
Han arbetar fint bakifrån, med bra sving i ryggen, men det är som om det aldrig går helt igenom hela kroppen, han är mjuk och smidig, med stora gångarter, men det är liksom munnen och kontakten till bett lever sitt eget liv och inte alls passar ihop med resten av ridkänslan. :confused: Har också provat bettlöst och hackamore. Hackamore var verkligen no-go. Där kröp han helt in bakom handen och kunde absolut inte ridas fram mot handen.

I tisdags var 11 åriga dottern upp och travade på honom i longen, och jag filmade, och förstod att nu var vi tvugna att lösa det här. Det ser värre ut än det känns. Pratade lite med en i stallet som undrade om jag hade provat en remontgrimma på honom?? Och det är vist det enda vi inte har provat, normalt rider jag i en engelsk.
Så det provades igår, och vilken fantastisk tur! Första gången jag har upplevt min hest med ro på i munnen, mjuk och följsam, som sökte lagom stöd från bettet. Inte en enda gång gik näsan till vänster :bump::bump: Jag trodde nästan inte det var sant.

Han har också efter en värre virus omgång, lite problem med luftvägarna, vilket visar sig i et enkelt eller två host när man börjar trava. Enbart på bana, där han gärna kryper in bakom handen, i skogen eller på helt långa tyglar är det ingenting. Och den är stensäker, kommer varje gång. Men inte igår.......:confused::) inte ett enda host, enbart nöjda frustningar.

Jag kunde ju nöja mig med att vara superglad för att det funkar, men vill helst veta varför en remont skulle göra sådan en skillnad? Någon som har en kommentar? Kan ju inte låta bli att undra om det är för att man förhindrar honom i att reagera? Men så borde han ju fortfarande försöka krypa bort från bettet, eller hänga sig på det. Han kändes verkligen bara supernöjd!

Tänker kanske tänder? Han har två kindtänder, långt upp som står lite snett mot varandra och ska därför ha tandläkare var 6 månad. Och de sitter i vänstra sidan, som han gärna lägger huvudet ut mot. Men varför skulle en remont hjälpa mot detta?? Altså det var inte bara liten skillnad? Det var fantastiskt... jag fick verkligen en ridtur som jag har drömt om så länge, och som jag visste fanns där... :heartheart
Ja, den övre nosgrimman trycker in kinderna och gör att hästen kan gå och bita sig lite i kinderna, även om man inte spänner den hårt. Känna på dig själv. Stäng munnen och håll tänderna ihop. Lägg sedan händerna mot kinderna - lätt, tryck inte, öppna munnen och stäng igen. Känn hur kindskinn kommer mellan tänderna när du biter ihop igen. Det behövs verkligen inte mycket tryck för att skinnet ska klämmas. En remontgrimma håller bara bettet på plats i mungipan.
 
Uppkallad efter remonten (unghästen) för att vara milt mot munnen (stabilisera bettet) och inte störa tand-ömsning.

Jag tror helt klart hästen är mer bekväm med remontnosgrimman, och orsaken kan vara att bettet ligger mer stilla och/eller hästen inte varit bekväm med kinden mot tänderna längre upp (där andra nosgrimmor ligger mot).
 
Jag läste inte igenom alla svar nu men jag själv använder bara remontgrimma just pga att minska risken för tryck mot tänderna. Enligt min åsikt hade hästarna otur som fick tandfria laner och människan kom på att då kan man sätta ett bett där istället : )
En pullarnosgrimma kan också funka.

Men, nu till mitt tips som jag testade på unghästen som har haft svårt att förstå bettet. Jag fäste en aachenrem från bettringen över nosryggen till den andra bettringen. Funkar super! Hästen har inte gormat med bettet sedan dess och har heller inte protesterat utan jag har fått en superfin känsla i handen och den är lagom lång i halsen med nosen framme. Obs! Remmen ska inte fästas hårt utan endast läggas över nosryggen och fästas i bettet. Bettet ligger mer still, tvådelat bett går inte att nypa ihop samt att det blir ett litet tryck på nosryggen också vid tygeltag. Har hittills bara positivt att säga om detta.
 
Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört med engelsk och Aachen? :confused:

Historien är, att jag har en 8 åring som aldrig har varit helt nöjd med sitt bett. Vi har provat allt, som i allt, två-delade,tre-delade, raka, tunna, tjocka, lätta, tunga, med tungfrihed, baucher, gummi, bridong osv osv. Har efter mycket om och men hittat ett bett som nästan är acceptabelt. Ett tunt tredelat i sweet iron med koppar i mitten. Men även med detta går han och hackar, tuggar, och antingen drar sig undan bettet, eller lägger sig tungt på. :(
Lägger också gärna näsan ut till vänster. Han är genomkontrollerad i röntgen, hals, rygg och ben. Får kiropraktor var 3 månad och är i det hela väldigt fin i kroppen.
Han arbetar fint bakifrån, med bra sving i ryggen, men det är som om det aldrig går helt igenom hela kroppen, han är mjuk och smidig, med stora gångarter, men det är liksom munnen och kontakten till bett lever sitt eget liv och inte alls passar ihop med resten av ridkänslan. :confused: Har också provat bettlöst och hackamore. Hackamore var verkligen no-go. Där kröp han helt in bakom handen och kunde absolut inte ridas fram mot handen.

I tisdags var 11 åriga dottern upp och travade på honom i longen, och jag filmade, och förstod att nu var vi tvugna att lösa det här. Det ser värre ut än det känns. Pratade lite med en i stallet som undrade om jag hade provat en remontgrimma på honom?? Och det är vist det enda vi inte har provat, normalt rider jag i en engelsk.
Så det provades igår, och vilken fantastisk tur! Första gången jag har upplevt min hest med ro på i munnen, mjuk och följsam, som sökte lagom stöd från bettet. Inte en enda gång gik näsan till vänster :bump::bump: Jag trodde nästan inte det var sant.

Han har också efter en värre virus omgång, lite problem med luftvägarna, vilket visar sig i et enkelt eller två host när man börjar trava. Enbart på bana, där han gärna kryper in bakom handen, i skogen eller på helt långa tyglar är det ingenting. Och den är stensäker, kommer varje gång. Men inte igår.......:confused::) inte ett enda host, enbart nöjda frustningar.

Jag kunde ju nöja mig med att vara superglad för att det funkar, men vill helst veta varför en remont skulle göra sådan en skillnad? Någon som har en kommentar? Kan ju inte låta bli att undra om det är för att man förhindrar honom i att reagera? Men så borde han ju fortfarande försöka krypa bort från bettet, eller hänga sig på det. Han kändes verkligen bara supernöjd!

Tänker kanske tänder? Han har två kindtänder, långt upp som står lite snett mot varandra och ska därför ha tandläkare var 6 månad. Och de sitter i vänstra sidan, som han gärna lägger huvudet ut mot. Men varför skulle en remont hjälpa mot detta?? Altså det var inte bara liten skillnad? Det var fantastiskt... jag fick verkligen en ridtur som jag har drömt om så länge, och som jag visste fanns där... :heartheart

Remont nosgrimman kan du knäppa genom bettringarna så rör sig inte bettet lika mycke utan ligger mer stabilt. Spänn inte nosgrinnan för hårt. Du kan prova att rida utan. Din häst kanske inte behöver nosgrimma.
 
@Pudlan Jag har ridit utan nosgrimma länge. Men med samma resultat som med Aachen, hackig och vill inte ta stöd till bettet. Här i helgen har vi varit i skogen, som verkligen är den ultimativa testen med en mycket tänd fegis.. :D som måste vara på vagt hela tiden, man vet aldrig vart tigern ligger på lur i skogen i DK.. Men också i skogen var det mycket mycket mycket bättre. Även om han var het och hoppig så var det utan att hänga och dra i bettet. Börjar tro att det är för att bettet ligger mycket mera stilla i munden med en remontgrimma, även om den är löst spänt. :bow::bow:
 
@Pudlan Jag har ridit utan nosgrimma länge. Men med samma resultat som med Aachen, hackig och vill inte ta stöd till bettet. Här i helgen har vi varit i skogen, som verkligen är den ultimativa testen med en mycket tänd fegis.. :D som måste vara på vagt hela tiden, man vet aldrig vart tigern ligger på lur i skogen i DK.. Men också i skogen var det mycket mycket mycket bättre. Även om han var het och hoppig så var det utan att hänga och dra i bettet. Börjar tro att det är för att bettet ligger mycket mera stilla i munden med en remontgrimma, även om den är löst spänt. :bow::bow:

Hoppas det blir bra! Tigrar kan finnas över allt ;)
 
En ide är att rida med två tyglar, en i bettet och en i remonten. Min erfarenhet är att känsliga hästar kommer till ro med den inställningen. Då kan man fördela över inverkan delvis eller helt på nosgrimman om det behövs.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 010
Utrustning Mitt sto är väldigt stark ute nu när det börjar bli kallt. Hon går vanligen på ett oledat d-rings bett som hon trivs superbra med, men...
Svar
6
· Visningar
768
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 686
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp