Ännu en tråd om shortchaps/stövelskaft - ni som har stoora vader

hier

Trådstartare
Ni som har vadmått 45 och uppåt: vad har ni för chaps? Jag har just nu ett par Huggies som i utsträckt tillstånd går upp till 50 cm. Men de är för stora nu och rätt fula i passformen. Lösa och stela både upptill och nedtill, de hålls bara uppe av bredaste delen på mina vader. De får mina vader att se ännu större ut än vad de är. Vill ha lite mer figurnära chaps som formar sig efter vaden mer.

Men är det ens möjligt att försöka hitta såna på Hööks eller Horze? Har inte råd med skräddarsytt, sen är jag mitt uppe i en viktnedgång också. Jag har tidigare haft ett par från Horze som funkade, speciellt efter ett tag när lädret blev mjukare och "inridna", tror mitt vadmått var 44 då, nu är det 46-47.
 
Hmm Mountain Horse kanske? De har ju iaf rejäla vidder i sina stövlar.
Jag köpte ett par MH med vida skaft och de var alldeles för stora trots vinterridbyxor och knästrumpor under.
Mina vader brukar vara 42cm så om dina är 46-47 hade de med all säkerhet fått plats, i stövlarna är det dessutom resår också så man slipper ha exakta mått.
Men det var ju som sagt ridstövlar, men de borde ju finnas lika generösa shortshaps tycker jag?
 
Jag har inte koll riktigt på mitt vadmått men de är som två stubbar och väldigt grova i jämförelse med resten av kroppen. Jag köpte ett par på Hööks för nåt år sen, vida. Är lite osäkler på exakt vilka det är men jag tror det är dessa: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=220097&deptid=6&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Dock så har jag knappt använt dem, jag är lite för bekväm av mig när jag rider och blir tokig när nånting klämmer och trycker. Dessa kommer säkert bli jättebra när de är inridna och mjuknat till sig lite :)
 
Jag har köpt från jacson i flera år. Deras storlek xl funkar på mina stubbar till vader. Har ett par i nappa och ett par i mocka. De i nappa var extra töjbara och bekväma :)
Har inte exakt mått men tror jag låg på 45-46 cm sist jag mätte.
 
Tack för era svar :) Kommer åka till Upplands Väsby på fredag och prova, det finns både Hööks och Horze där. Vill gärna prova i butik då jag är så osäker på om jag ens får på mig deras största.
 
Uppdatering :D Jag gick in på Hööks och provade på chans och förlust och tro det eller ej, jag hittade ett par för ynka 200 kr som passade perfekt! Skinnimitation, så lite kompromiss, men de är riktigt snygga. Riktigt chockad, började förbereda mig för att måttbeställa :p
 
Också nyfiken! Har problem att hitta nått vettigt som inte är mjuka mockashortchaps med vadomkrets på ca 42-43 cm...
 
Jag har vadmått 41 och höjd på benet 43 och skostorlek 37-38 beställde stövlar i xxw från Cavallo i 45(höjd)/41 i vidd :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp