Ännu en tråd om tillskott för leder

Marty

Trådstartare
Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är övertygad om att många här har provat både det ena och det andra och kan ge sina synpunkter.

Anledningen till att jag vill skaffa något tillskott som gynnar lederna är att min häst gick omkull i somras och fick en fraktur på bakknät och en skada på ett ligament. Är opererad men inte friskförklarad än. Finns det något som eventuellt skulle kunna hjälpa henne i läkningen (mer än tid och omvårdnad) så är jag beredd att testa.

Litovet: Verkar funka för vissa, för andra märks ingen skillnad (förtäljer inte historien om de hade problem innan)
Glukosamin: Av den forskning jag läst kanske den ger en smörjande effekt men inte ökar flexibiliteten (För mig kanske det viktigaste är att smörja)
Hydraulonsyra: Verkar lovande när man läser om folks erfarenheter.

... osv osv. Listan kan ju göras väldigt lång. Vad är era erfarenheter?
 
Jag har bara provat två olika tillskott som ska vara bra för lederna så jag har inte jättemkt råd att komma med men min erfarenhet är:
Glucosamin - gett till två olika hästar. Efter ca 6 månader upplevde jag noll effekt.
Gurkmeja - gav till samma två hästar efter glukosaminkuren. Redan inom en månad upplevde jag en mkt positiv skillnad på hästarna så jag har fortsatt med gurkmejan :)
 
Själv försökte jag ge ponnyskrutten gurkmeja men hon råvägrade att äta. Gick inte att muta i på något sätt jag kunde tänka (med äpple, annat foder, kraftfoder, betfor...).
Djävulsklo och nypon äter hon. Huruvida djävulsklon (som hon åt i kanske 6 veckor?) fungerade eller ej vet jag inte, hon hade bara kontrollerad skrittmotion vid hand under den tiden.
 
Min förra häst (som avlivades vid den unga åldern av 10 år) hade artros i båda bakknäna och blev ohalt efter ungefär en vecka på 2 matskedar djävulsklo om dagen. Slutade man ge det så var han halt igen efter 3-4 dagar, vääldigt effektivt... Fick endast detta i kurer vid tillfällen då lederna spökade värre än vanligt.

Steel Joint och vanligt nyponskal från Risenta fick vi bra "underhållseffekt" av. Glukosamin= ingen effekt på bakknähästen men mitt gammelsto på 28 år blev mjukare och rörligare i lederna av det. Gurkmeja hade också positiv effekt gammelstoet.

Jag har själv problem med snapping hip syndrome och tränar sjukgymnastik för att hålla det i schack, men äter även nyponskal från Risenta varje morgon. Glömmer jag det så tar det inte många dagar innan höfterna börjar knaka igen.
 
Jag är lite tveksam till djävulsklo just till min häst eftersom det sägs vara smärtlindrande. Jag vill inte dölja symptomen, utan bara hjälpa ledens läkning lite på vägen, och senare ha som underhåll för att hon inte ska få problem med knät igen.
 
Jag har gett nypon (Bio Rosa CL) till min äldre häst och jag tyckte nog inte att jag märkte någon skillnad alls faktiskt.

Sedan har jag testat att göra egen hyaluronsyragel efter att ha läst här på buke och det tyckte jag funkade bra. Jag upplevde att hon inte stelnade till som innan efter att ha stått ngn dag. Å andra sidan tog hyaluronsyrepulvret slut i den nätshopen jag brukar köpa från och efter att hon inte fått nu på ett tag kan jag inte säga att jag märkt någon negativ förändring. Det är jättesvårt att veta.

Just nu får hon alltså inget extra ledtillskott förutom den glukosamin som är i hennes foder (Mustangs seniormusli) men hon får inte mycket så det borde inte göra någon skillnad.
 
Jag är lite tveksam till djävulsklo just till min häst eftersom det sägs vara smärtlindrande. Jag vill inte dölja symptomen, utan bara hjälpa ledens läkning lite på vägen, och senare ha som underhåll för att hon inte ska få problem med knät igen.

Djävulsklo verkar som en NSAID, non steroidal antiinflammatory drug. Exempel på andra NSAID är Ibuprofen (Ipren) och Meloxicam (Metacam). Till skillnad från många andra klassiska NSAID så är djävulsklo en selektiv Cox2-hämmare, vilket i praktiken innebär att den är lindrigare för magen eftersom de aktiva substanserna selektivt angriper inflammationen men låter bli det "goda" prostaglandinet i magslemhinnan.

Skulle inte rekommendera att ge djävulsklo till häst som är under läkningsprocess eftersom det precis som du skriver kan ha smärtlindrande effekt eftersom den har antiinflammatorisk effekt. Djävulsklo är en jättebra läkeväxt men endast om den används på rätt sätt. Att t.ex. ge till äldre, knackig häst under stelare perioder eller istället för annan NSAID vid påvisad inflammation utan allvarligare ledskada har ofta gynnsam effekt.
 
Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är övertygad om att många här har provat både det ena och det andra och kan ge sina synpunkter.

Anledningen till att jag vill skaffa något tillskott som gynnar lederna är att min häst gick omkull i somras och fick en fraktur på bakknät och en skada på ett ligament. Är opererad men inte friskförklarad än. Finns det något som eventuellt skulle kunna hjälpa henne i läkningen (mer än tid och omvårdnad) så är jag beredd att testa.

Litovet: Verkar funka för vissa, för andra märks ingen skillnad (förtäljer inte historien om de hade problem innan)
Glukosamin: Av den forskning jag läst kanske den ger en smörjande effekt men inte ökar flexibiliteten (För mig kanske det viktigaste är att smörja)
Hydraulonsyra: Verkar lovande när man läser om folks erfarenheter.

... osv osv. Listan kan ju göras väldigt lång. Vad är era erfarenheter?
 
Glucosamin + HA har fungerat väldigt bra på de äldre hästar jag testat på. Senast en äldre ponny som varit mycket stel och är nu märkbart rörligare!
 
Provade nog det som fanns på marknaden till vår gammelman, det som gav en tydlig effekt var hyalonsyra. Det syntes läskigt tydligt att det hjälpte, och sedan var det inte tal om att byta till något annat.
 
Nyfiket sidospår... När började ni ge tillskott? Efter konstaterad skada eller vid en viss ålder?
 
Nyfiket sidospår... När började ni ge tillskott? Efter konstaterad skada eller vid en viss ålder?

Jag har gett de yngre tävlingshästarna mest för att de går en del, som hjälp....de har egentligen inte visat behov av hjälp och jag kan där inte svära på att det gett ngn effekt.
Den ponnyn som fick nu senast är gammal, rids inte och var stel på gränsen till halt....och är nu som sagt mycket rörligare.
 
Jag ger min gurkmeja pga hög ålder och lätt blir stelare. Även hundarna har ätit de pga ålder och gett bra effekt på alla :)
 
Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är övertygad om att många här har provat både det ena och det andra och kan ge sina synpunkter.

Anledningen till att jag vill skaffa något tillskott som gynnar lederna är att min häst gick omkull i somras och fick en fraktur på bakknät och en skada på ett ligament. Är opererad men inte friskförklarad än. Finns det något som eventuellt skulle kunna hjälpa henne i läkningen (mer än tid och omvårdnad) så är jag beredd att testa.

Litovet: Verkar funka för vissa, för andra märks ingen skillnad (förtäljer inte historien om de hade problem innan)
Glukosamin: Av den forskning jag läst kanske den ger en smörjande effekt men inte ökar flexibiliteten (För mig kanske det viktigaste är att smörja)
Hydraulonsyra: Verkar lovande när man läser om folks erfarenheter.

... osv osv. Listan kan ju göras väldigt lång. Vad är era erfarenheter?

Nypon + MSM

Glukosamin har jag också provat att ge samt gurkmeja, glukosamin+msm, men nypon är billigare och fungerar bättre tycker jag. Gurkmeja är antiinflammatoriskt.

Inte bara hästarna som äter det, jag äter det också mot mina stela leder, man märker inte så stor skillnad medans man äter det men jag har provat att sluta och då minsann kände jag av mina stela knän betydligt mer.
 
Glucosamin + HA har fungerat väldigt bra på de äldre hästar jag testat på. Senast en äldre ponny som varit mycket stel och är nu märkbart rörligare!
Hur utfodrar du din? Morgon och kväll enligt burken eller bara en gång per dag? Jag tänkte nog testa med detta. Vet ju inte om det hjälper, men i vilket fall som helst gör det ju ingen skada att prova.
 
Mina seniorer, 21 och 22 år gamla, får Hyaluronsyra sedan något år, och vi märker en stor skillnad i deras rörelser.
Vi tar själv Hyaluronsyra (humanvarianten), min man och jag. Min man blev genast av med värken i axlarna, och min morgonstelhet försvann. Även den äldre hunden blev flera år yngre när hon började äta Hyaluron 365 :-)
 
Vill höra era erfarenheter av tillskott för lederna. Det är en hel djungel och tyvärr så finns det ju inte så mycket bevis. Men jag är övertygad om att många här har provat både det ena och det andra och kan ge sina synpunkter.

Anledningen till att jag vill skaffa något tillskott som gynnar lederna är att min häst gick omkull i somras och fick en fraktur på bakknät och en skada på ett ligament. Är opererad men inte friskförklarad än. Finns det något som eventuellt skulle kunna hjälpa henne i läkningen (mer än tid och omvårdnad) så är jag beredd att testa.

Litovet: Verkar funka för vissa, för andra märks ingen skillnad (förtäljer inte historien om de hade problem innan)
Glukosamin: Av den forskning jag läst kanske den ger en smörjande effekt men inte ökar flexibiliteten (För mig kanske det viktigaste är att smörja)
Hydraulonsyra: Verkar lovande när man läser om folks erfarenheter.

... osv osv. Listan kan ju göras väldigt lång. Vad är era erfarenheter?
Frågan är om du har en ledpåverkan på din häst? Vad jag förstår är det en fraktur och en ligamnetskada. Dock kan man ju få ledproblem sekundärt av vila.

När det gäller ledpreparat som ges i fodret är den stora tveksamheten om de tas upp i mag-tarmkanalen i tillräcklig mängd för att ha effekt. Jag är tveksam när det gäller glukosamin, men många anser att det har effekt.

Djävulsklo tycks vara effektivt, det verkar som någon skrev ovan som ett antiinflammatorsisk/smärtlindrande preparat. Alltså maskerar det sannolikt en del smärta.

Hyaluronsyra (om det nu tas upp) bidrar till en sund produktion av ledvätska, och det är jätteviktigt för att hålla leden fräsch.

Nypon har vetenskapligt belagd effekt på människa, men jag känner inte till någon studie på häst.

Själv ger jag nypon till mina hästar plus hyaluronsyra till den äldre av dem.
 
Frågan är om du har en ledpåverkan på din häst? Vad jag förstår är det en fraktur och en ligamnetskada. Dock kan man ju få ledproblem sekundärt av vila.

När det gäller ledpreparat som ges i fodret är den stora tveksamheten om de tas upp i mag-tarmkanalen i tillräcklig mängd för att ha effekt. Jag är tveksam när det gäller glukosamin, men många anser att det har effekt.

Djävulsklo tycks vara effektivt, det verkar som någon skrev ovan som ett antiinflammatorsisk/smärtlindrande preparat. Alltså maskerar det sannolikt en del smärta.

Hyaluronsyra (om det nu tas upp) bidrar till en sund produktion av ledvätska, och det är jätteviktigt för att hålla leden fräsch.

Nypon har vetenskapligt belagd effekt på människa, men jag känner inte till någon studie på häst.

Själv ger jag nypon till mina hästar plus hyaluronsyra till den äldre av dem.
Hon är ju inte stel i leden på så sätt. Men jag tänker att om man kan öka cirkulationen och smörja leden kanske det kan bidra till något positivt för ledens läkning. Ofta brukar ju läkning gynnas av ökad cirkulation. Det är min personliga hypotes. Precis som jag sa innan vet jag inte om det hjälper, men det gör ju ingen skada att testa. Skulle det funka är det ju en positiv ska för hennes läkning. Om inte, nä, då är det väl så :).
 
Vad jag vet ökar inte cirkulationen av de här preparaten. Kanske är MSM mest relevant vid läkningsprocesser - det innehåller ju svavlade aminosyror och främjar proteinuppbyggnad om jag minns rätt. Jag hade ett hovbensbrott på min ena dam för ett tag sen och funderade en del om det fanns något man kunde ge för att underlätta läkeprocessen. Kom fram till att det nog inte var nån större idé men gav nypon när rehabiliteringen började (antiinflammatoriskt) mest med tanke på sekundära skador.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp