Ännu en tråd om tillskott för leder

Skulle inte rekommendera att ge djävulsklo till häst som är under läkningsprocess eftersom det precis som du skriver kan ha smärtlindrande effekt eftersom den har antiinflammatorisk effekt. Djävulsklo är en jättebra läkeväxt men endast om den används på rätt sätt. Att t.ex. ge till äldre, knackig häst under stelare perioder eller istället för annan NSAID vid påvisad inflammation utan allvarligare ledskada har ofta gynnsam effekt.[/QUOTE]

Nu blev jag nyfiken, varför inte under läkningsprocessen?
Och hur är rätt användningssätt enligt dig? :)
 
Skulle inte rekommendera att ge djävulsklo till häst som är under läkningsprocess eftersom det precis som du skriver kan ha smärtlindrande effekt eftersom den har antiinflammatorisk effekt. Djävulsklo är en jättebra läkeväxt men endast om den används på rätt sätt. Att t.ex. ge till äldre, knackig häst under stelare perioder eller istället för annan NSAID vid påvisad inflammation utan allvarligare ledskada har ofta gynnsam effekt.

Nu blev jag nyfiken, varför inte under läkningsprocessen?
Och hur är rätt användningssätt enligt dig? :)[/QUOTE]

Man vill ju gärna att hästen ska känna om det gör ont, med förhoppningen att den då inte gör lika mycket dumheter i hagen + att man vill kunna upptäcka eventuella orenheter snabbt.
 
Nu blev jag nyfiken, varför inte under läkningsprocessen?
Och hur är rätt användningssätt enligt dig? :)

Man vill ju gärna att hästen ska känna om det gör ont, med förhoppningen att den då inte gör lika mycket dumheter i hagen + att man vill kunna upptäcka eventuella orenheter snabbt.[/QUOTE]

Ja men precis, vill man att hästen ska hålla sig ganska stilla som vid vissa skador i akut fas (t.ex. senskador) så är det kanske inte lämpligt att ge en växt som har smärtlindrande effekt. Som jag skrev i originalinlägget så kan det däremot vara fördelaktigt för magen att ge dk istället för annan NSAID om man nu ändå måste ha den antiinflammatoriska effekten.

Jag hade stor nytta av dk till min artroshäst. Eftersom han hade fått en diagnos på en kronisk skada som aldrig kunde läka utan det enda man kunde göra i den situationen var att försöka minska risken för att inflammation blommar upp. Lederna var som sagt inte i bra skick utan jag fick rikta in mig på att försöka bygga upp musklerna för att de i sin tur skulle stabilisera bakknäna. För att hästen skulle "våga" använda musklerna så gav jag dk. Vi fick några extra år tillsammans med lugn och stärkande träning och ett vakande öga. Det hade bra effekt på denna häst men jag tillägger att det är ytterst individuellt, om hästen till exempel hade blivit övermodig i hagen och farit runt så hade det kunnat förvärra läget, men tack vare att jag kunde motionera hästen på hans egna villkor så byggde han upp och bibehöll viktig muskelmassa. Eftersom han motionerades regelbundet så höll han sig "lugn i huvudet" och kunde gå i stor hage tillsammans med kompisar utan att leva runt allt för mycket. För den här hästen var det inget alternativ att enbart gå och skrutta i hagen som sällskapshäst så den dagen jag märkte att han började bli sämre så bokade jag in tid på kliniken direkt, ingen försämring syntes på röntgenplåtarna med inflammationen hade antagligen blommat upp igen och då kände jag att det var dags att ta farväl. Ett gott djuröga och god kännedom om sin häst är av yttersta vikt även när man provar olika ledtillskott/preparat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp