Ännu mer om sköldpaddor :)

L

Lill_Cherry

För en månad sedan fick brorsan en vattensköldpadda. På djuraffären sa de att det skulle räcka med att enbart ge honom fullfoder i form av färgglada kulor. De sa också att eftersom han bara var köttätare var det ingen vits med att ge honom grönsaker vilket vi inte heller har gjort. Eftersom vi hade hört talas om olika tillskott i pulverform frågade vi om vi behövde detta också, men nej det skulle inte behövas.

Nu börjar vi bli oroliga för sköldpaddans skal har blivit konstigt till formen, kanterna ser ut som tänder och är taggiga och jag kan känna en vis tendens till mjuknande skal ´bakpå honom. Detta tyder väl på felutfodring? :confused:

Vad tycker ni att vi ska göra, finns det något speciellt vi kan ge honom? Kan vi också börja ge grönsaker?

/Lina
 
NÄR slutade man att ge skölpaddor grönsaker???
då jag var liten hadde vi sköllpadder,och vi gav mycke grönt till dom,och dom mådde bra av det.det är mycke vitaminer och mineraler i det.varför hålla på köpa dyra tillskott i pulver och skit när man kan ge dom det som är naturligt för dom från naturen själv(butikenes grönsaks hyllor)
ge den till å börja med lite salladsblad och gurka,och lite annat godt.
 
Ja, ett mjuknande skal kan tyda på felutforing...
Våra vattensköldpaddor (rödörade) åt sallad, räkor, daggmask (vet ej om det är så bra för dem men jag var rätt liten då), något fullfoder och fisk.
I princip kan man väl som med de flesta djur prova vad de tycker om genom att ge en liten mängd.

Har för mig att mjuknande ska kan tyda på kalkbrist och i så fall kan den behöva kalktilskott med det ska du nog kolla upp i så fall då jag är osäker.
Kanske kan vara värt att ringa någon som är duktig på sköldpaddor t.ex. en veterinär eller en annan djuraffär och be om råd.
Finns det ingen sköldpaddsförening eller dylikt som kan hjälpa dig?
Lycka till
/Catrine
 
Skalmjukhet beror i ditt fall antagligen på att du inte har ett uvb lysrör till din sköldpadda. Särskilt unga sköldpaddor måste ha riktigt solljus (ej genom glas) eller en uvb lampa för att kunna bilda skalet. Det räcker alltså inte med bra mat, den måste ha uvb också.

Det är akut, om du inte har ett uvb ljus kommer din sköldpadda att långsamt dö.

Upplyste inte affären dig om vad sköldpaddan behövde????
:cry:
/Kung Tulle
 
me jag och min syster har en uvb lampa och utan glass :)

Tur va väll de:)
 
okej.... men har du den sortens uvb som är för sköldpaddor och leguaner? Den är litet starkare än den som är avsedd för ormar.

Tips, ge sköldpaddan rå fisk att äta. OBS benen i fisken etc ska ej vara borta, klipp firren i lagom stora bitar.

/KT
 
Vilken sorts skoldpadda ar det han har? Om det ar en red eared slider (RES) sa har dom pa djuraffaren fel. De ar allatare och ater mycket kott nar de ar sma. Han kan ge honom rakor, tonfisk (inte for mycket och inte for ofta) och kokt kyckling. Gronsaker och frukt ar ocksa bra, undvik dock spenat (for mycket nitrater) och isbergssallad (inget naringsvarde). Paddan ska ocksa ha kalciumtillskott, enklast ar att ge honom ett kalkblock for undulater, man kan ocksa kopa kalciumpulver och blanda med maten. Det later som om han verkligen behover det nu om skalet har borjat mjukna. Unga paddors skal ar naturligt lite mjuka men om du kan trycka med fingret och se ett "hal" i skalet ar det for mjukt. Paddan behover da torrlaggas, en kattlada funkar bra till detta, se till att han har sin varmelampa men ocksa tillgang till skugga och dricksvatten. Ge honom kalciumtillagg, broccoli, vitkal och andra kalkrika gronsaker.

Skoldpaddor ar omtaliga djur, kop eller lana en bok om deras skotsel, det verkar inte som om de pa djuraffaren vet sa varst mycket!
 
ater mycket kott nar de ar sma. Han kan ge honom rakor, tonfisk kokt kyckling.

Det är faktiskt bäst att undvika ge sköldpaddan saker som saltvattensfisk och kyckling.

En vattensköldpadda lever i sötvatten (undantaget ett fåtal arter) och kan i naturen bara äta sötvattensfisk, hela sköldpaddans kropp är anpassad till detta (plus växter av olika slag). En vanlig sköldpadda tex RES och andra sliders äter inte heller fåglar.

Enstaka gånger kan man ge saltvattenfisk, men det
är bättre med sötvattensfisk. Ett tips! Köp en fisk och dela den i små tärningar, frys in i lagom mängder och ta fram efter hand. OBS! Fisken ska vara tinad inna du matar med den (rumstempererad).

Fågel är lämplig mat till alligatorsköldpadda och til snappsköldpadda då dessa kan ta tex andungar. (Ja det e stora sköldpaddor som INTE är lämpade som husdjur, alligatorsköldpaddan kan bli så stor att skalet är 1 meter långt!) :D

Apropå torrläggning av vattensköldpaddan, tänk bara på att sköldpaddan INTE kan svälja mat om huvudet är ovan vatten. DVS man måste släppa ner den i vattnet för att äta.

/KT

/Kung Tulle
 
Vattensköldpaddan i sig är en kartsköldpadda (som enligt affären skulle vara lättskött men efter lite efterforskning verkar den inte vara någon nybörjarsköldpadda).

Bra med tips på mat, ska prova lite olika. Sköldpaddan flyttas över i en annan bytta under mattid men det tar tid för honom att äta upp, i bland ätar han inte allt. :confused:

Tack för alla tips!

/Lina
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 263
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 002
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen. Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp