Hälsotjänst på nätet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är faktiskt riktigt imponerad. Mina förväntningar överträffades uppenbarligen.

Jag fick ett tips om att det finns en webtjänst där man kan beställa hälsokontroller/blodanalyser (jag antar dock att jag inte får skriva ut webtjänstens namn här). Jag läste på deras hemsida och tyckte att det lät intressant. Man kunde beställa olika paket av tester, där man alltså skulle få lämna ett blodprov och sedan få resultaten på de olika ämnen man beställt test av. Jag googlade lite för att se om jag kunde hitta någon negativ information om tjänsten. Det jag hittade var överlag positivt, men med förbehållet att OM proverna skulle visa att något var galet, så skulle man inte förvänta sig att man skulle kunna gå till sin vårdcentral och vifta med provsvaren och be om hjälp. Sånahär självservice-tjänster är INTE väl sedda hos vårdcentralerna, och någon som hade vänt sig till sin vårdcentral efter ett sånthär test hade inte fått hjälp (men det kunde jag nästan räkna ut själv).

Jag vet sedan tidigare att läkare generellt inte tycker att man ska springa iväg och ta prover på egen hand. Jag vet också att s.k. hälsokontroller ÄR kritiserade. Bl.a. för att man inte ska hålla på och leta sjukdomar i onödan om man är frisk. Man kan ju ha avvikande nivåer i provtagningar trots att man känner sig frisk, och då ska man inte jaga upp sig över det. Det är hur man själv mår som gäller. Men som någorlunda intelligent varelse kan jag tycka att det är ganska självklart. Hälsokontroller kritiseras väl också för att det är komplext med provsvar, och det behövs en utbildad läkare för att tolka resultaten. Och det kan jag också köpa. Men om man inte får någon hjälp från den vanliga sjukvården då?...

Till saken hör att jag har en del diffusa hälsoproblem, som jag har sökt läkare för XX antal gånger. Om dom överhuvudtaget tar mig på allvar så tar dom några prover, säger att dom inte kan hjälpa mig, alternativt ger mig någon tablett som jag ska äta ett tag, gör om proverna, ser att det inte har förbättrat sig och säger att dom inte kan hjälpa mig. Jag har därför blivit min egen hälsodetektiv, och som en sådan så skulle det vara väldigt användbart att kunna få möjlighet att göra blodanalyser, för att följa om olika åtgärder kan ge någon positiv effekt. Jag har även frågat min vårdcentral om dom kan hjälpa till att göra en hälsokontroll, men fick bara ett skratt till svar. ”Vi har inte ens resurser att ta hand om alla som är akut sjuka som behöver oss”... Jag frågade då vart man kan vända sig för att få göra en hälsokontroll, men dom viftade bara bort mig.

Eftersom min googling på webtjänsten inte hade lett till några större varningstecken så bestämde jag mig för att beställa ett test. 34 olika värden skulle ingå i testet, däribland bl.a. D-vitamin, järn och andra mineraler, sköldkörtelhormon, blodsocker, blodfetter, mm, mm. La beställningen via nätet och betalade med kort, åkte på fastande mage till ett provtagningsställe nästa morgon på väg till jobbet, och blev jätteimponerad när det plingade till i min telefon på sen eftermiddag och det stod att alla mina värden fanns klara för beskådan! Det var bara för mig att logga in på websidan och läsa. Det fanns beskrivning av varje testat värde, och jag hade till och med fått en personlig kommentar från en läkare.
Imponerande!

Testerna visade det jag har fått signaler om vid tidigare tester – att jag ligger lågt i järn (vilket även har tagit med sig vissa andra värden ner), samt att jag ligger lågt i zink (vilket en komplementärmedicinare har talat om för mig tidigare, men som en vårdcentralsläkare sa till mig att det bara var trams och att ”det finns inget som heter zinkbrist”). Alla övriga värden var däremot tipptopp (såhär 2 år efter att jag slutat äta kött!), vilket var glädjande att se.

Även om jag har fått indikationer tidigare på att jag har brist på dessa mineraler, så har jag inte tagit ordentligt tag i det. När en läkare konstaterade min järnbrist för ett antal år sedan så fick jag järntabletter som jag gick på ett tag, sedan tog hon om proverna, och järnvärdet hade inte förbättrats ett dugg så hon sa att det inte fanns något att göra. Det var enda gången jag har ätit järntillskott, och jag gav väl lite upp efter det. Det var lite samma med zinken. Det var en komplementärmedicinare som tog prover på mig för ett antal år sedan och såg att jag hade alarmerande brist på zink, varpå jag också gick på tabletter ett tag, och samma visa upprepades – terapeuten tog om proverna, zinknivån var fortfarande lika låg, och både terapeuten och jag gav upp.

Nu har jag läst mycket mer om hälsa, och nu vet jag att man kan prova flera olika taktiker. Om inte tabletter funkar i en form, så kanske man kan prova en annan form eller flytande. Om tarmen fortfarande inte vill ta upp näringsämnen kanske man ska börja leta där och laga/stötta tarmen. Osv mm osv. Min plan nu är att köpa tillskott och äta under en period, och sedan ta om provet i höst och se om det har hjälpt något. Om inte så får jag prova tillskott i annan form, eller koncentrera mig på min tarmhälsa ett tag.

En av de mer besvärande delarna av min ohälsa är just min orkeslöshet, och det kan ju ha att göra med att jag uppenbarligen ligger väldigt lågt i järn (och det i sin tur kan ha samband med att jag har väldigt rikliga/långa menstruationer). Provsvaren jag fick gjorde mig taggad att ta itu med problemet och återigen ge mig in på att försöka stötta upp mina järnnivåer.

Vad jag däremot kunde se var att mitt D-vitaminvärde hade höjts sedan jag sist fick det kollat för ganska exakt 2 år sedan. Då låg jag i underkant, och rekommenderades att ta D-vitamintillskott under vinterhalvåret, vilket jag alltså har gjort nu under vintern. Och det är glädjande att se att det verkar ha haft effekt!

Jag är verkligen nöjd och glad med att det finns möjlighet att få ta dessa prover såhär smidigt! Stor tumme upp för blodanalyswebtjänsten från mig! :up:
vagen.gif
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 513
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 545
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Och idag var första gången jag var hos sjuksköterskan och det var så skönt att äntligen träffa någon inom psykiatrin/sjukvården som...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 290
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp