Äntligen trädgård :)

Honungsrosen är OTROLIG :love: men eftersom du är i zon 1 kan du ju välja och vraka. Albarosor som klättrar (förutom Hurdal) är Alba Maxima (jakobiterrosen eller Yorks vita ros, dvs en ros med historia) och Blanche de Belgique. Många av albarosorna är "halvklättrare", de kan bli omkring 1,8m och är generellt friska. Minette är en högre alba som passar väldigt bra i gammaldags torpträdgårdar.

Andra klättrare i ljusare färg är Awakening (en sport av New Dawn), White New Dawn, Aimée Vibert, Annie Vibert och Madame Alfred Carriére (de tre sistnämnda är ljuvliga noisetter som jag tyvärr inte kan ha pga zonen).

Engångsblommande klättrare som skulle kunna fungera är Dr W Van Fleet (modern till New Dawn), Félicite et Perpetué (lite ovanlig, en av få klättrare pre-1867 då de moderna rosorna kom) och Madame Sancy de Parabere (lite mörkare men också pre-1867). Gloire de Dijon är vacker men kan vara kinkig så det kanske är lite mer skötsel än vad du vill ha.

Noisette rosorna var otroligt fina, vilka vackra blommor :love: är dom sorterna svåra att hitta, hur är dom att sköta om? Kan ju hända dom inte får en del vatten eller omsorg på länge under sommaren. När jag googlar så kommer det upp förslag på både rambling och climbing rose, är det nån skillnad? :)

Alba maxima var också väldigt fin, mkt söta knoppar 🤗 New Dawn har jag sneglat lite på innan, är dom tåliga?

Frågan är hur man ska kunna välja och begränsa sig :P
 
Noisette rosorna var otroligt fina, vilka vackra blommor :love: är dom sorterna svåra att hitta, hur är dom att sköta om? Kan ju hända dom inte får en del vatten eller omsorg på länge under sommaren. När jag googlar så kommer det upp förslag på både rambling och climbing rose, är det nån skillnad? :)

Alba maxima var också väldigt fin, mkt söta knoppar 🤗 New Dawn har jag sneglat lite på innan, är dom tåliga?

Frågan är hur man ska kunna välja och begränsa sig :P

Ramblers är mer vildvuxna, blir stora och drar iväg åt alla håll och kanter (perfekt för rosbågar mao för de är ganska lätta att leda åt det håll man vill). Climbers har ett mer upprätt växtsätt med styvare grenar som inte är lika lätta att forma. De påminner mer om en hög buskros och används ofta som sådana. Sedan finns det mellanting mellan de olika växtformerna, det är inte så att det självklart går att dela in dem i den ena eller den andra kategorin.

För inköp säger jag bara Flora Linnea i Helsingborg... men det kan bli dyrt :D Cramers online har också flera rosor och de jag köpt från dem har tagit sig väldigt bra (förutom Zéphirine Drouhin... men det berodde på rådjuren aka rosmördarna).

Ingen aning om hur noisetterna är skötselmässigt eftersom jag inte kan ha dem men fråga på Flora Linnea, de är väldigt hjälpsamma. Albarosorna är extremt lättskötta och jag tycker New Dawn är lättsam också (precis som Helenae Hybrida... den bara växer och växer).

När det gäller rosor har jag inga begränsningar förutom zon och plånbok. Fördelen med en stor tomt... :D
 
Ramblers är mer vildvuxna, blir stora och drar iväg åt alla håll och kanter (perfekt för rosbågar mao för de är ganska lätta att leda åt det håll man vill). Climbers har ett mer upprätt växtsätt med styvare grenar som inte är lika lätta att forma. De påminner mer om en hög buskros och används ofta som sådana. Sedan finns det mellanting mellan de olika växtformerna, det är inte så att det självklart går att dela in dem i den ena eller den andra kategorin.

För inköp säger jag bara Flora Linnea i Helsingborg... men det kan bli dyrt :D Cramers online har också flera rosor och de jag köpt från dem har tagit sig väldigt bra (förutom Zéphirine Drouhin... men det berodde på rådjuren aka rosmördarna).

Ingen aning om hur noisetterna är skötselmässigt eftersom jag inte kan ha dem men fråga på Flora Linnea, de är väldigt hjälpsamma. Albarosorna är extremt lättskötta och jag tycker New Dawn är lättsam också (precis som Helenae Hybrida... den bara växer och växer).

När det gäller rosor har jag inga begränsningar förutom zon och plånbok. Fördelen med en stor tomt... :D
Jag har oändlig plats :angel: zon 2-3 men beslutsångest :crazy: Först och främst vill jag bygga en stadig rosbåge men hur stor vill jag ha den :confused:
Antagligen blir den jättestor :p ska bara hitta lämpliga grenar
 
Med tanke på att det är ett fritidshus skulle jag överväga höstplantering. Mycket kan med fördel planteras på hösten och du har dessutom en tacksam odlingszon. Höstplantering kräver mindre vatten än vårplantering och växterna etablerar sig snabbare och blir därmed tåligare inför första sommartorkan. I ett fritidshus har man ju inte alltid möjlighet att vattna lagom. Jag önskar jag upptäckt höstplanteringens fördelar tidigare. Har förlorat några perenner på vårplantering, perenner som torkat ihjäl under första säsongen.

Det går också bra att flytta perenner på hösten, i synnerhet vårblommande perenner flyttas med fördel på hösten. Vänta med att flytta de senblommande perennerna till våren.
 
Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳

Har lagt oändligt mycket tid på att läsa böcker å tidningar, samla pinterest bilder, läsa forum (host buke host) och försökt skaffa mig kunskap, dock noll praktiska kunskaper och blir lite snurrig av allt nytt :P

Så nu har jag massa planer men är lite osäker på vad jag kan göra nu, kanske jag måste vänta till våren? Och tänker, hur gör jag egentligen? Listar upp mina frågor så kan ni som orkar svara mig 🙏😊

1. Kan man plantera växter året om? Tänker främst på rosor, fruktträd och nån bärbuske, kanske nån klätterväxter med :D

2. Vi ska bygga en pergola med tak på ena delen av terrassen, tror inte vi hinner bygga allt i år, men kan man plantera det som ska växa på ena "väggen" nu och bygga färdigt resten av pergolan och taket till våren?

3. Tänkte flytta på en del hostor och en paradisbuske som ska utgöra endel av en ny rabatt, kan man flytta dom i augusti? Paradisbusken är ganska stor, hostorna är väl ca "medelstora" tror jag

4. Hur anlägger jag en ny rabatt? Gräver jag bara och lägger på jord? Ska jag ha nått i botten, duk, grus eller nått annat? Borde jag blanda i lite gödsel eller något i den nya jorden?

4. Har frön från krasse, solros och sockerärt, kan jag plantera dom nästa vecka eller är det för sent? Funderar på att sätta dom tillsammans i en dubbel pallkrage. Kan det funka? Kanske det blir lite trång? Kan kanske kan sätta solrosfröna i en tom rabatt ist. Kommer få mkt sol i skyddat läge.

Trädgården ligger i zon 1 :)
1. Krukodlade växter kan man plantera från tidig vår till sen höst, om höst eller vårplantering är bäst beror lite på hur hårda vintrar man har. Men i milda klimat kan det ofta vara att föredra. Sommartid när det är torrt krävs dock mycket vattning. Obs! Att det förekommer att egentligen barrotade växter, t ex rosor, stoppas ner i krukor med lite jord, det är inte detsamma som att de är krukodlade.
2. går säkert bra, bara den planterade växten inte skadas av den fortsatta byggverksamheten
3. Busken skulle jag vänta med att flytta tills den har gått i vila, dvs tappat bladen, men innan för mycket frost. Oktober brukar vara lagom. Hostan skulle jag flytta lite tidigare.
4. I princip, men beror lite på hur det ser ut och vad som cäxter där nu. Är det svåra rotogräs kan man lägga tidningar i botten och fylla på med kompost och jord ovanpå. Detsamma om det är stenigt och svårt att gräva. Om marken är lerig är det bra med grus som dränering i botten, är jorden sandig behövs inte det.
5. Är nog lite sent att så nu. Sallad och rädisor växer snabbt och kan sås fortfarande. Eller sorter som man kan äta som småblad, tex betor och broccoli, vintersallad och ruccola går också bra

Är zon 1 i Norge detsamma som i Sverige (södra Skåne och de södra kusterna)? Är ju betydligt längre norrut, men vintrarna längs kusten är ju väldigt milda, vilket märks inte minst i Trondheim :-)
 
Ett plus med att plantera på hösten är att plantskolor och trädgårdsaffärer ofta rear ut perenner och fruktträd och så när säsongen börjar lida mot sitt slut, så jag hade passat på att hålla lite extra utkik om det till exempel är några träd du vill ha. Vi har köpt ett par fina och lite dyrare (större som var några år) äppelträd så, till väldigt bra pris, och de har klarat sig fint trots sen plantering.
Oj, var det väldigt sent? Ofta tar de ju inte hem t ex träd förrän till hösten (läs oktober). Speciellt om man beställer något special ... t ex äldre träd än de pinnar de ofta säljer annars ... eller speciella rossorter ... du har kanske bättre tur än jag ...
 
Noisette rosorna var otroligt fina, vilka vackra blommor :love: är dom sorterna svåra att hitta, hur är dom att sköta om? Kan ju hända dom inte får en del vatten eller omsorg på länge under sommaren. När jag googlar så kommer det upp förslag på både rambling och climbing rose, är det nån skillnad? :)

Alba maxima var också väldigt fin, mkt söta knoppar 🤗 New Dawn har jag sneglat lite på innan, är dom tåliga?

Frågan är hur man ska kunna välja och begränsa sig :P
Visst bor du i Norge? Det finns fina norska rosor som inte är så vanliga i Sverige. Jag skulle besöka en bra platskola och be dem om tips om jag var som du.
 
Visst bor du i Norge? Det finns fina norska rosor som inte är så vanliga i Sverige. Jag skulle besöka en bra platskola och be dem om tips om jag var som du.

Ja, men sommarstugan ligger i Skåne :) vet egentligen inte om nån plantskola dock, så om nån har bra tips tar jag tacksamt emot 🙏👌
 
Ramblers är mer vildvuxna, blir stora och drar iväg åt alla håll och kanter (perfekt för rosbågar mao för de är ganska lätta att leda åt det håll man vill). Climbers har ett mer upprätt växtsätt med styvare grenar som inte är lika lätta att forma. De påminner mer om en hög buskros och används ofta som sådana. Sedan finns det mellanting mellan de olika växtformerna, det är inte så att det självklart går att dela in dem i den ena eller den andra kategorin.

För inköp säger jag bara Flora Linnea i Helsingborg... men det kan bli dyrt :D Cramers online har också flera rosor och de jag köpt från dem har tagit sig väldigt bra (förutom Zéphirine Drouhin... men det berodde på rådjuren aka rosmördarna).

Ingen aning om hur noisetterna är skötselmässigt eftersom jag inte kan ha dem men fråga på Flora Linnea, de är väldigt hjälpsamma. Albarosorna är extremt lättskötta och jag tycker New Dawn är lättsam också (precis som Helenae Hybrida... den bara växer och växer).

När det gäller rosor har jag inga begränsningar förutom zon och plånbok. Fördelen med en stor tomt... :D

Tack för så bra svar 🙏😊


E inne på Flora Linneas hemsida, finns mkt fint där :love: Funderar på om jag ska våga beställa lite därifrån. Hur brukar dom vara på leveranser? E hyfsat osäker på vad som går in i bilen ^^
 
Tack för så bra svar 🙏😊


E inne på Flora Linneas hemsida, finns mkt fint där :love: Funderar på om jag ska våga beställa lite därifrån. Hur brukar dom vara på leveranser? E hyfsat osäker på vad som går in i bilen ^^

Om sakerna skickas är det barrotat så det är små paket. Men eftersom ni har stugan i Skåne hade jag absolut åkt dit, stället är underbart och personalen helt fantastisk :love:

Sedan tror jag barrotssäsongen är över, de skickar inte sådana förrän senare i höst. Men ring och kolla för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Verkar som att det finnas endel trädgårdskunniga här på forumet så hoppas kunna få lite råd och tips från er :) Vi funderar på att...
2
Svar
31
· Visningar
2 326
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 142
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 552
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp