honung

Trådstartare
Våra äppelträd på gården dignar av äpplen och päron och jag och några grannar har spenderat några timmar av dödsångest klättrandes på stegar för att hinna plocka de finaste frukterna innan de blåser ner. Jag har skalat och klyftat och fryst in äpplen så att jag kan leva på äppelpajsdieten hela vintern så nu tänkte jag mig göra äppelmos. Har gjort det tidigare men då konserverat i glasburkar vilket då gjorde att moset tappade sin gyllengula färg (trots askorbinsyra tillsatt) och förvandlades till brunmos vilket gjorde det mindre aptitligt.

Nätet dignar av äppelmosrecept liksom äppelträden dignar av frukter, och jag får beslutsångest.
Ge mig dina bästa äppelmosrecept! Eller enklaste och godaste äppeldrickan! Och vad gör man bäst av päronen? Jag vet inte vilken sort det är, men de är små knubbiga och droppformade, smakliga, söta men inte supersaftiga.
 
Jag kokar äpplena med lite vatten i botten bara, fryser sedan in moset. Jag upplever att det inte spelar någon roll hur man konserverar, det tappar färgen ändå.
 
Jag fryser också in det, men jag tycker inte att mitt mos får ful färg. Eftersom jag gillar syrliga saker så brukar jag slänga i någon rabarber per kastrull äppelmos och bara så mycket socker att moset får lite mer fyllig smak än utan.
 
Jag fryser också in det, men jag tycker inte att mitt mos får ful färg. Eftersom jag gillar syrliga saker så brukar jag slänga i någon rabarber per kastrull äppelmos och bara så mycket socker att moset får lite mer fyllig smak än utan.

Använder du något konserveringsmedel?
 
Jag tycker det blir bättre mos och finare färg om man inte kokar sönder äppelbitarna helt. De ska dock vara mjuka. Sen fryser jag in i lagom små förpackningar. Då behövs inga mängder med socker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp