Är asexuella mer än 1% av befolkningen?

Tack för svar! Men "normalspannet" kan ju vara väldigt stort tänker jag? Till och med tangera grey-ace/demi? I din länk i förra inlägget stod det att asexuell även innefattar perioder av asexualitet, och det lär ju falla inom normalspannet av sexuell? Eller jag missuppfattar kanske helt, sorry isf.
Asexualitet som paraplybegrepp innefattar alla där asexualitet innebär att "grundläget" för personen är att inte vara attraherad av någon.

Demi är väldigt mycket beroende av omständigheter, en demisexuell person kan tekniskt sett gå hela livet utan att bli attraherad av något av den enkla anledningen att de aldrig knutit tillräckligt starka band till någon med den den könsidentitet den kan bli attraherad av. "Grey" är just en gråzon där (möjligheten till) attraktion går i vågor eller bara enstaka händelser som kan ske med flera år emellan. Grå- och demisexuella har även en annan sexualitet, men det är inte den som är den "huvudsakliga" delen av personens sexualitet.

Vill du veta den "motsatta" sexualiteten till Asexualitet är det väl Pansexualitet, där man brukar säga att man är attraherad till folk oberoende av könsidentitet.
 
Där tror jag att de blandat ihop begreppen en del - det är inte alls ovanligt att folk använder ordet asexuell lättvindigt för att mena alla som är ointresserade av sex oavsett anledning. Jag har överseende med det eftersom vi i dagsläget inte har något riktigt bra alternativt ord.

Som jag redan sagt tidigare i tråden, lust kan variera stort genom livet, och det oavsett vad man har för läggning. Men när jag säger lust så menar jag libido, och det är i alla fall i min värld något som är skilt från huruvida man alls upplever sexuell attraktion. Man kan ha mycket lust men ingen vilja att blanda in andra i sin sexualitet, till exempel.

Det är just det där med attraktionens vara eller inte vara som brukar användas som barometer för om man är ace eller inte, inte hur mycket lust man har för sexuella aktiviteter. Det finns många asexuella som har sex av olika anledningar, de är inte mindre asexuella för det.
Det var ett citat från RFSL:s definition, inte uppsatsskrivarens alltså.
Tack för svar, tycker det tydliggjorde massor! :up:
 
Där tror jag att de blandat ihop begreppen en del - det är inte alls ovanligt att folk använder ordet asexuell lättvindigt för att mena alla som är ointresserade av sex oavsett anledning. Jag har överseende med det eftersom vi i dagsläget inte har något riktigt bra alternativt ord.
Det var ett citat från RFSL:s definition, inte uppsatsskrivarens alltså.
Tack för svar, tycker det tydliggjorde massor! :up:
Det är tyvärr rätt vanligt med argumentet att "alla är lite asexuella ibland", och många "officiella" organisationer brukar skriva så för att inkludera så många som möjligt trots att det bidrar till att invalidisera en hel sexualitet.

Jag tror det kommer delvis från att även folk som är asexuella på grund av trauma inkluderas under paraplybegreppet, men det blir lite som att säga att "alla har lite ADHD" eller att "bisexuella är lite hetero ibland".
 
Och nej @Grazing, det funkar inte så att alla minsann är asexuella någon gång i livet. Lust kan variera för alla, ja, men lust och attraktion är två helt olika saker, och är man ace så är det just attraktionen man aldrig upplever.
Men vad är vad och hur vet man? Hur vet man om man har sexuell lust pga attraktion eller om det är pga något annat? Det finns ju olika varianter av attraktion också tänker jag..

"Aldrig upplever attraktion", liksom vad innebär det? Att man aldrig tycker någon är snygg eller vad menas? Och har man lust till sex oavsett om det är med människor eller bara med sig själv, då är man väl inte asexuell, då finns ju lusten. Konstigt ord bara.

Jag tycker nästan ändå isåfall att man mycket väl kan säga att man är asexuell genom stora delar av livet då kroppen och huvudet förändras med tiden och med åren.
 
Men herregud @Grazing, ska du fortsätta klafsa på i den här tråden i något försök att ogiltigförklara asexualitet bara för att du själv inte förstår? För det är precis så dina inlägg framstår. Det vore trevligt om du kunde läsa och begrunda de källor som lagts fram i tråden istället för att direkt gå till att antyda att identiteten är onödig...
 
Men vad är vad och hur vet man? Hur vet man om man har sexuell lust pga attraktion eller om det är pga något annat? Det finns ju olika varianter av attraktion också tänker jag..

"Aldrig upplever attraktion", liksom vad innebär det? Att man aldrig tycker någon är snygg eller vad menas? Och har man lust till sex oavsett om det är med människor eller bara med sig själv, då är man väl inte asexuell, då finns ju lusten. Konstigt ord bara.

Jag tycker nästan ändå isåfall att man mycket väl kan säga att man är asexuell genom stora delar av livet då kroppen och huvudet förändras med tiden och med åren.

Det finns olika typer av attraktion ja, sexuell är bara en av dem, och både om det, sexuell lust osv finns massor att läsa :up:
Jag har nyss börjat läsa på själv, vissa saker är knepiga att förstå men just typ olika sorters attraktion och lust och sånt tycker jag beskrivs bra och tydligt på typ alla sidor jag varit in på
 
Men vad är vad och hur vet man? Hur vet man om man har sexuell lust pga attraktion eller om det är pga något annat? Det finns ju olika varianter av attraktion också tänker jag..

"Aldrig upplever attraktion", liksom vad innebär det? Att man aldrig tycker någon är snygg eller vad menas? Och har man lust till sex oavsett om det är med människor eller bara med sig själv, då är man väl inte asexuell, då finns ju lusten. Konstigt ord bara.

Jag tycker nästan ändå isåfall att man mycket väl kan säga att man är asexuell genom stora delar av livet då kroppen och huvudet förändras med tiden och med åren.
Jag brukar tycka att motfrågan: "Hur vet du att du är straight?", ger ett enkelt svar till de som undrar över hur personer med annan sexualitet "vet".
På samma sätt som du vet din sexualitet, vet andra sin.
Behöver inte vara mer komplicerat än så.
 
Jag brukar tycka att motfrågan: "Hur vet du att du är straight?", ger ett enkelt svar till de som undrar över hur personer med annan sexualitet "vet".
På samma sätt som du vet din sexualitet, vet andra sin.
Behöver inte vara mer komplicerat än så.
Jag har inte sett asexuell som en enskild sexualitet då jag inte har trott att det just är en sexualitet utan snarare bristen på en. Jag har ingen aning om min sexualitet då det beror på så otroligt mycket situation osv.
 
Men herregud @Grazing, ska du fortsätta klafsa på i den här tråden i något försök att ogiltigförklara asexualitet bara för att du själv inte förstår? För det är precis så dina inlägg framstår. Det vore trevligt om du kunde läsa och begrunda de källor som lagts fram i tråden istället för att direkt gå till att antyda att identiteten är onödig...
Men jösses, jag har inte ogiltligförklarat någonting, ta det lugnt. Jag tycker bara det är extremt komplext med asexualitet då det för mig precis som för säkert väldigt många andra varierar över åren och med tiden och situationen. Allt är ju inte svart eller vitt, att utveckla sin identitet är ju någonting som pågår under hela livet..det är iallafall vad jag lärt mig och jag kan mycket väl tänka mig att det även gäller ens sexualitet på ett eller annat sätt.
 
Senast ändrad:
@Grazing

Det är sant att man förändras genom livet och sedan kom jag inte ihåg hur jag skulle avsluta den här meningen.

Det är ju så väldigt olika hur man är både som asexuell och allosexuell.

Själv förstår jag överhuvudtaget inte hur sexuell attraktion känns. Jag fick frågan "jamen, hur känner du njutning då?" en gång och jag fattar fortfarande inte vad det var för känsla han menade. Alltså jag njuter ju av varma solstrålar i ansiktet, av att få sova när jag är trött, av smaken av solvarma jordgubbar, av att kunna springa och hoppa och prata och skratta. Och visst kan jag tycka att någon är fin - men det är ju rådjur också.

Mot bättre vetande lät jag för några år sedan andra människor "kladda" lite på mig för jag trodde att man måste väcka lusten, men det fick mig bara att känna mig obekväm.

Det har ibland också lett till rätt stora missförstånd när jag inte förstått vissa människors känslor.

Obs! Många asexuella förstår säkert, men jag är väl liksom längst ut i kanten på spektrat (om det nu ens är rätt att kalla det spektra).
 
@Grazing

Det är sant att man förändras genom livet och sedan kom jag inte ihåg hur jag skulle avsluta den här meningen.

Det är ju så väldigt olika hur man är både som asexuell och allosexuell.

Själv förstår jag överhuvudtaget inte hur sexuell attraktion känns. Jag fick frågan "jamen, hur känner du njutning då?" en gång och jag fattar fortfarande inte vad det var för känsla han menade. Alltså jag njuter ju av varma solstrålar i ansiktet, av att få sova när jag är trött, av smaken av solvarma jordgubbar, av att kunna springa och hoppa och prata och skratta. Och visst kan jag tycka att någon är fin - men det är ju rådjur också.

Mot bättre vetande lät jag för några år sedan andra människor "kladda" lite på mig för jag trodde att man måste väcka lusten, men det fick mig bara att känna mig obekväm.

Det har ibland också lett till rätt stora missförstånd när jag inte förstått vissa människors känslor.

Obs! Många asexuella förstår säkert, men jag är väl liksom längst ut i kanten på spektrat (om det nu ens är rätt att kalla det spektra).
Jag vet inte heller hur man ens skulle beskriva en sexuell attraktion, vet inte ens om jag känt det själv eller om det är en situationen i sej självt som orsakat lusten så att säga. Liksom hur vet man det ens, är det att man ska kunna titta på en bild på en kropp och tända till enbart via motivet utan att ta situationen i hänsyn?

Av vad jag läst så är asexualitet något som kan komma och gå i livet hos både djur och människor. Vilket jag tycker är egentligen ganska så logiskt. Att som asexuell helt enkelt sakna lusten och behovet av sexuell kontakt vilket jag tror dom flesta upplever i perioder i livet.

På vissa ställen jag läst om det verkar det vara att man är asexuell när man bara helt enkelt inte är i behov av en annan människa men ändå har lusten så att säga. Att asexualitet inte har att göra med huruvida man har lust eller inte utan snarare hur behovet är gentemot andra människor. För mig har det inte varit lika med att vara asexuell men det är det tydligen, vilket är nytt för mig och för mig för hela den här asexuella läggningen väldigt komplext.
 
Jag brukar tycka att motfrågan: "Hur vet du att du är straight?", ger ett enkelt svar till de som undrar över hur personer med annan sexualitet "vet".
På samma sätt som du vet din sexualitet, vet andra sin.
Behöver inte vara mer komplicerat än så.
När jag tänker till på det är det inte alls så enkelt, för sexuell lust är någonting som påverkas otroligt mycket av tidigare erfarenheter, mående och situationer och livet i övrigt. Tycker inte det är i närheten ens av samma sak. Är det så enkelt dock att ens kropp helt enkelt saknar förmågan att känna lust och behovet oavsett situation och mående osv så är det en annan sak och lätt att veta att man är asexuell, men så verkar det ju inte vara enligt vissa heller vilket för mig gör det till en hyfsat komplex läggning och inte alls så lätt som att säga att man vet att man är straight.
 
När jag tänker till på det är det inte alls så enkelt, för sexuell lust är någonting som påverkas otroligt mycket av tidigare erfarenheter, mående och situationer och livet i övrigt. Tycker inte det är i närheten ens av samma sak. Är det så enkelt dock att ens kropp helt enkelt saknar förmågan att känna lust och behovet oavsett situation och mående osv så är det en annan sak och lätt att veta att man är asexuell, men så verkar det ju inte vara enligt vissa heller vilket för mig gör det till en hyfsat komplex läggning och inte alls så lätt som att säga att man vet att man är straight.

Slänger in en länk till en forumtråd (på engelska) där de förklarar bl.a. sexuell attraktion vs lust. Kanske kan vara till hjälp att läsa där?
https://www.asexuality.org/en/topic...tioning-their-asexuality#whatIsRASPAttraction

(Den hoppar ner av nån anledning, eller så är det bara för mig? Händer det så scrolls upp lite så kommer sexuell attraktion)
 
För min egen del känns själva definitionerna överflödiga (men jag respekterar de som själva vill kunna sätta ett namn på sin sexualitet). Det blir lite som med introvert och extrovert, för mig är det liksom lite av en hittepågrej. Vi är ju alla unika människor som fungerar på vårat alldeles egna sätt och det känns väldigt konstigt att man ska kunna placera oss i fack med tillhörande förväntningar.

Jag tänder typ ideer och handlingar typ. Det handlar mer om var en person (man) säger eller gör, sättet han gör det på, som blir attraktivt för mig. Jag kan ju objektivt bedöma att t.ex ja, George Clooney ser bra ut men jag känner liksom ingen attraktion eller sexuell dragning på det sättet.

Jag behöver heller inte känna attraktion till någon för att ha sex med denne, det är skilda saker för mig.

Ingen aning om i vilket fack detta placerar mig men känner att jag skiter i vilket. Jag är hetero i alla fall så mycket vet jag och tycker nog inte att det behövs någon ytterligare titel för min egen del.
 
Jag undrar varför man ens går in i en sån här tråd bara för att tala om att man anser att definitionerna egentligen är lite onödiga... liksom, grattis om ni bekvämt kan sitta under hetero-stämpeln utan att tänka så mycket mer på det, men den lyxen är vi många som inte har.

Personligen så satt jag fast där i heteronormen och samhällets syn på obligatorisk sexualitet i åratal och trodde att jag var trasig. Inte en ovanlig erfarenhet för de som är asexuella, oavsett var inom spektrat de faller. Att äntligen hitta ett sammanhang och en förståelse bland likasinnade istället för att försöka glida fram i någon slags hetero-kamoflage (som inte håller ett dugg om man faktiskt går in på ämnet relationer/sex), det är ovärderligt. Att då få höra att det är för mycket fokus på etiketter etc, det är faktiskt som ett slag i ansiktet. :down: Jag tror liksom inte att TS skapade den här tråden för att vi gång på gång ska behöva rättfärdiga vår existens och våra identiteter.
 
Jag undrar varför man ens går in i en sån här tråd bara för att tala om att man anser att definitionerna egentligen är lite onödiga... liksom, grattis om ni bekvämt kan sitta under hetero-stämpeln utan att tänka så mycket mer på det, men den lyxen är vi många som inte har.

Personligen så satt jag fast där i heteronormen och samhällets syn på obligatorisk sexualitet i åratal och trodde att jag var trasig. Inte en ovanlig erfarenhet för de som är asexuella, oavsett var inom spektrat de faller. Att äntligen hitta ett sammanhang och en förståelse bland likasinnade istället för att försöka glida fram i någon slags hetero-kamoflage (som inte håller ett dugg om man faktiskt går in på ämnet relationer/sex), det är ovärderligt. Att då få höra att det är för mycket fokus på etiketter etc, det är faktiskt som ett slag i ansiktet. :down: Jag tror liksom inte att TS skapade den här tråden för att vi gång på gång ska behöva rättfärdiga vår existens och våra identiteter.
Jag antar att det är mig du syftar på utan att våga citera mig direkt?

Jag vet inte riktigt vad du klassar som "heteronormen" men som du kan se på hur jag beskrev mig själv så tror jag knappast att jag passar in där heller.

Grejen är att jag har lika mycket rätt till en åsikt och jag känner tvärtemot dig att jag absolut inte vill bli placerad i något fack oavsett hur stort eller litet det är. Jag tror helt enkelt att det stjälper mer än hjälper. Du behöver inte rättfärdiga din existens för du existerar som du är och det är bra så, det finns ingen som är exakt som du.

För min del får du kalla dig vad du vill och jag respekterar det, jag kan kalla dig det också om det får dig att må bra. Men för min egen del vill jag inte bli kallad något och det måste vara okej att känna så också?
 
Jag antar att det är mig du syftar på utan att våga citera mig direkt?

Jag vet inte riktigt vad du klassar som "heteronormen" men som du kan se på hur jag beskrev mig själv så tror jag knappast att jag passar in där heller.

Grejen är att jag har lika mycket rätt till en åsikt och jag känner tvärtemot dig att jag absolut inte vill bli placerad i något fack oavsett hur stort eller litet det är. Jag tror helt enkelt att det stjälper mer än hjälper. Du behöver inte rättfärdiga din existens för du existerar som du är och det är bra så, det finns ingen som är exakt som du.

För min del får du kalla dig vad du vill och jag respekterar det, jag kan kalla dig det också om det får dig att må bra. Men för min egen del vill jag inte bli kallad något och det måste vara okej att känna så också?

Är det någonsin någon som har försökt sätta dig i t.ex. "asexuell-facket" och envisats med att kalla dig t.ex. asexuell, undrar jag då?
Vad jag har förstått är det mycket mycket vanligare att de som är asexuella (och trivs med det ordet om sig själva) blir ifrågasatta och får höra att deras asexualitet "inte finns", än att nån blir tillskriven det utan att vara bekväm med det. Det är ju självklart inte heller rätt, jag har bara aldrig hört/läst/sett om det (förrän nu då isåfall)
 
För min del får du kalla dig vad du vill och jag respekterar det, jag kan kalla dig det också om det får dig att må bra. Men för min egen del vill jag inte bli kallad något och det måste vara okej att känna så också?

Ge fan i att tramsa med anklagelser om feghet till en början, det är fruktansvärt dålig stil.

Alltså... Vem i den här tråden har satt någon etikett på dig eller någon annan med tvång? Det låter ärligt talat som något straighta människor hittat på för att få deras anti-kommentarer att verka mer legitima. Det räcker ju att titta på den här tråden för att se att det verkar sticka i ögonen att det alls finns några etiketter.

HBTQ-brigaden kommer liksom inte storma in i folks hem och tvinga någon att kalla sig saker de inte vill. Men orden för att beskriva vissa upplevelser måste finnas och är av enormt värde för de som söker förklaringar på sina känslor, och det är sjukt irriterande att se det ifrågasättas och halmgubbas på det här viset.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp