Är asexuella mer än 1% av befolkningen?

Angående lust och attraktion, jag har inte tänkt på att använda de orden förut men det passar bra. Personligen kan jag känna lust (på egen hand) och tycka att personer är snygga, men det går liksom inte så långt att det blir en slags attraktion iom jag vill inte ha sex med dem. Har inte upplevt det ännu iallafall.
Dock så vill jag nog säga att jag är pan-/demiromantisk (asexuell), jag kan bli lite kär i folk oavsett deras kön.

Pan och a-xxx kan kanske låta som varandras motsatser men uppenbarligen kan de bägge finnas i en och samma person, människans känsloliv är komplex och fascinerande :D
 
raf,750x1000,075,t,322e3f:696a94a5d4.jpg
 
Men jag erkänner att om folk frågar så säger jag nog oftare bisexuell för att det är enklast. Folk i allmänhet förstår det bättre.

Plus så har jag haft lite svårt med asexualiteten, då jag har lust och har haft inre diskussioner om det beror på min sexualitet eller andra tankar. Så det kan svaja fram och tillbaka mellan dem vad jag kallar mig den dagen typ, så jag ser en viss poäng i att kalla sexualitet för flytande.
Jag tror att en del människor har tydliga känslor inför vad de gillar etc, medan andra kan ha mera flytande gränser. Och inget av dem är fel.
 
Är det någonsin någon som har försökt sätta dig i t.ex. "asexuell-facket" och envisats med att kalla dig t.ex. asexuell, undrar jag då?
Vad jag har förstått är det mycket mycket vanligare att de som är asexuella (och trivs med det ordet om sig själva) blir ifrågasatta och får höra att deras asexualitet "inte finns", än att nån blir tillskriven det utan att vara bekväm med det. Det är ju självklart inte heller rätt, jag har bara aldrig hört/läst/sett om det (förrän nu då isåfall)

Jag har aldrig varit med om att någon med tvång försökt säga åt någon annan vilken sexualitet de har. Jag har sett folk vara nyfikna eller ifrågasätta något de inte fattar (precis som med kinks) men aldrig påtvinga.
Ge fan i att tramsa med anklagelser om feghet till en början, det är fruktansvärt dålig stil.

Alltså... Vem i den här tråden har satt någon etikett på dig eller någon annan med tvång? Det låter ärligt talat som något straighta människor hittat på för att få deras anti-kommentarer att verka mer legitima. Det räcker ju att titta på den här tråden för att se att det verkar sticka i ögonen att det alls finns några etiketter.

HBTQ-brigaden kommer liksom inte storma in i folks hem och tvinga någon att kalla sig saker de inte vill. Men orden för att beskriva vissa upplevelser måste finnas och är av enormt värde för de som söker förklaringar på sina känslor, och det är sjukt irriterande att se det ifrågasättas och halmgubbas på det här viset.
Skulle inte behöva det "tramsandet" om du kunde svara direkt på det folk säger istället för att vagt antyda. Och jag har väl inte förvägrat dig att kalla dig vad du vill, tvärtom eller?

Vill du bara ha ryggdunk och medhåll eller inte höra andras åsikter så är knappast ett öppet forum rätt plats för det.

Jag är sexuellt avvikande själv så du kan ju knappast hävda tolkningsföreträde här. JAG tycker inte om etiketter för JAG anser att JAG inte kan placeras i ett fack på det sättet.
 
Men vad är vad och hur vet man? Hur vet man om man har sexuell lust pga attraktion eller om det är pga något annat? Det finns ju olika varianter av attraktion också tänker jag..

"Aldrig upplever attraktion", liksom vad innebär det? Att man aldrig tycker någon är snygg eller vad menas? Och har man lust till sex oavsett om det är med människor eller bara med sig själv, då är man väl inte asexuell, då finns ju lusten. Konstigt ord bara.

Tycker du själv att du drar ett likhetstecken mellan att tycka att någon är snygg och vara attraherad? Och blir du i så fall attraherad av alla du tycker är snygga? Så funkar det åtminstone inte för mig. I mina ögon är väldigt många människor snygga, väldigt få attraherar mig (och det har absolut hänt att jag har varit attraherad av någon jag inte tycker är snygg, även om motsatsen är vanligare).

Samma samband ser jag mellan lust och attraktion. Jag kan mycket väl känna lust tillsammans med en människa som jag inte är attraherad av, tex för att situationen är lustfylld. En människa jag är attraherad av dras jag till som nattfly till en lampa, om situationen inte förhindrar det skulle man kunna säga.

I verkliga livet har jag lätt att känna lust, svårt att känna attraktion. Det hade varit väldigt intressant att höra hur det fungerar för fler, för det verkar mest vara i den "alternativa" världen man pratar öppet om det?
 
Angående etiketter och fack så förstår jag bägge sidor. Människans känsloliv är ofta komplexa och ibland kan nog folk känna att de är mera till hinder än något annat, de bara är liksom.
Å andra sidan så kan de vara sköna för att kunna lättare hitta liknande människor som en själv och känna samhörighet, så att man inte känner sig så ensam.

Inget fel på varken av dem heller :up:
 
Jag tror det kan vara viktigt att kunna sätta en etikett på sig själv, för att förstå sig själv bättre och känna sig mer bekväm.
När jag insåg att jag var lesbisk och inte bi så var det som en tyngd som släppte från mig. Det var så skönt att äntligen acceptera sig för den man är.
Tror det kan vara likadant för asexuella.
 
Jag tror det kan vara viktigt att kunna sätta en etikett på sig själv, för att förstå sig själv bättre och känna sig mer bekväm.
När jag insåg att jag var lesbisk och inte bi så var det som en tyngd som släppte från mig. Det var så skönt att äntligen acceptera sig för den man är.
Tror det kan vara likadant för asexuella.

Ja, för många är det skönt att få sätta ord på sin identitet eller vad de känner. Vill man inte bli etiketterad ska man givetvis ha rätt att slippa. (Jag är tex i samhällets ögon bi men tycker ofta det känns skavigt med en etikett. Inga problem att använda ordet för att det är något andra kan förstå, men det känns verkligen inte som att jag egentligen vill ha en definition.)

Oavsett hur man känner kring själva definierandet av sitt eget är det ju oerhört värdefullt att få ett vokabulär för att kunna prata om det.
 
Ja, för många är det skönt att få sätta ord på sin identitet eller vad de känner. Vill man inte bli etiketterad ska man givetvis ha rätt att slippa. (Jag är tex i samhällets ögon bi men tycker ofta det känns skavigt med en etikett. Inga problem att använda ordet för att det är något andra kan förstå, men det känns verkligen inte som att jag egentligen vill ha en definition.)

Oavsett hur man känner kring själva definierandet av sitt eget är det ju oerhört värdefullt att få ett vokabulär för att kunna prata om det.
För mig var det mer skönt för att jag då satte stopp för mig själv att ha sex med killar. Det var ju inget jag gillade att ha ändå, utan något jag kände att jag borde vilja.
Så med etiketten kunde jag uttrycka för mig själv och andra att jag faktiskt är lesbisk.

Alla utom min far accepterar det.
 
Jag tycker också att det kan vara skönt med etiketter ibland inte för att sätta folk i lådor utan för att skilja saker åt (även om det skalor av allt). När jag fick upp ögonen på att det är skillnad mellan attraktion och romantik ex fick det massor av tankar hos mig att snurra!
Alla är nog alltid lite flytande på alla skalor och i alla fack, men ibland kan det vara bra med en utgångspunkt liksom.
 
Sorry nu om jag missar att tagga någon, jag reflekterar lite allmänt över svaren i tråden :).

Apropå att "dela in människor i fack", visst kanske det är onödigt, men att upptäcka att det finns andra som fungerar som en själv kan vara ganska skönt och där har "facken" en funktion vilket flera här i tråden redan varit inne på.

Apropå sexuell attraktion och lust så använde jag dessa uttryck synonymt med varandra, vilket verkar ha varit lite tokigt. Men då fattar jag ännu mindre vad sexuell attraktion är :p. Hur vet man att man är sexuellt attraherad av någon om man inte samtidigt känner lust? Är det som jag tror någon var inne på att det inte finns något som är sexuell attraktion?

Och är att ha lust och att vara kåt samma sak eller är det två helt olika känslor?

Bland många tjejer jag träffat i mitt liv verkar det där med sex och kärlek vara en så stor grej (har nog sällan hört killar prata om det) så det vore roligt att förstå lite bättre.

Fast det är kanske som att förklara hur det är att se för någon som fötts utan ögon?
 
Tack för den här tråden och alla som bidrar. Det ger mig massor.

För några veckor sedan, appropå att en vän blivit förälskad i mig, så sa en annan vän (som undrade hur jag ställde mig) "men det är väl klart att du vet skillnad på om du känner attraktion eller om det är platoniskt". Jag hajjade för första gången att jag inte har gjort någon sådan distinktion och att det är inte riktigt viktigt. Jag bara älskar henne som människa, alternativt att jag har så lågt fokus på sexuell attraktion att det känns oviktigt för tanken att ha en relation med någon. Den här (och förra fråden) har verkligen givit en del ahan hos mig. Filmerna som delats med väldigt stringenta men samtidigt expansiva definitioner har möjliggjort för mig att svara på min väns fråga på ett sätt som blir mer begripligt ur hennes normsexuella perspektiv. Dessutom är det intressant att få ett vokabulär för hur jag funkar.
 
Och är att ha lust och att vara kåt samma sak eller är det två helt olika känslor?
I dagligt tal tror jag många menar att det är samma sak (att sexlust är en synonym för kåt), men för mig är lust kroppslig njutning. Det kan vara lustfyllt med en härlig massage, eller att få ta av sig ridstövlarna efter en lång varm dag. ;)
 
I dagligt tal tror jag många menar att det är samma sak (att sexlust är en synonym för kåt), men för mig är lust kroppslig njutning. Det kan vara lustfyllt med en härlig massage, eller att få ta av sig ridstövlarna efter en lång varm dag. ;)

Borde nog ha skrivit sexlust!
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp