Är de arsenik i havre

J

Jaba

som gör att vissa hästar "exploderar"? Eller vad är de dom inte tål?
 
Först skall man se vilken balans som foderstaten håller, om den större andelen smrp och mj kommer från kraftfoder är det bäddat för explosion.

Havren påverkar hästens mage, den är som ett andra hjärta för hästen. En obalans i magen ger en olycklig häst, instinkten säger då att den skall springa för att få bukt med sina magproblem.

Sen finns det även en del hästar som faktiskt inte kan äta havre, men inte alls så många som man lätt kan tro. :D
 
Man vet inte med säkerhet varför en del hästar blir tossiga av havre, det finns bara ett x-antal teorier. En teori är (enligt husdjurssveriges fd sajt) är: att den speciella stärkelsestrukturen påverkas stor del av stärkelse av fodersmältningsenzymer och resorberas som glykos genom tunntarmsväggen. "Spillet" av stärkelse till grovtarmen blir då minimalt och utnyttjandet av stärkelsens "snabba" energivärde stort. Den andra teorin enligt dom är: En annan teori kan vara att den högre fetthalten i kombination med stärkelsestrukturen ger ett optimalt "snabbt" utnyttjande av havrekärnans energiinnehåll. Kanske är det innehållet av B-glukaner som påverkar, eller kanske någon speciell fettsyra.
 
Arsenik är ett gift... och finns således inte i havre :smirk:
 
inte jag men andra påstod att dom lärt sig de på naturbruksgymnasium. Jag trodde dock inte på de och letade bara efter en källa att påvisa att inte så va fallet. :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 723
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
420
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp