Hur ordna hästpass utan att vara registrerad ägare

Sanna25

Trådstartare
Äger häst men säljaren vill häva köp (se annan tråd) och rasföreningen vill avvakta tills tvisten är löst med ägarbyte då säljaren motsätter sig detta.
Jag vet att jag kommer vinna. Har pratat med 3 oberoende jurister och fått ett längre samtal med advokat. Dock inser jag nu en sak.
Om passet mot all förmodan kommer bort. Hur sjutton gör jag då? För det är ju rasföreningen som utfärdar passet och de vill ju vara opartiska tills domutslag. Det kan ju ta 6-12 månader.

Nu hoppas jag ju och tror inte att det händer något med passet (peppar peppar) men hur bär man sig då åt?

Jag har passet
Jag har köpeavtal
Men säljaren har ju ångrat sig trots att vi skrev på pappret i januari hon har fått full betalning och hästen står hos mig
Rasföreningen ”vill inte göra något innan tvisten är löst”
Jag vet att jag vinner där men det kan ju ta ett tag
Ifall passet skulle komma bort (hypotetiskt) hur får jag ett nytt? Eftersom rasföreningen vägrar registrera mig som ny ägare innan tvisten är löst

Ligger det nåt mer bakom det här än det som kommit fram? Har du inte passet?
Va? Vad menar du?
Klart jag har passet. Det fick jag redan när jag blev fodervärd. Passet följer alltid hästen

Jag frågar hypotetiskt
För det blir ju konstigt hur rasföreningen resonerar.

OBS! Helt hypotetiskt fråga.

Fakta är att hästen är hos mig, varit snart i ett år. Passet är hos mig och jag har ett underskrivet avtal av både säljaren och mig

Passet kan ju t ex bli stulet (vet en som råkat ut för det). Sånt händer.

Men jag tänker att det inte borde vara något problem, möjligt att jag är naiv men. Jag tänker att det är skillnad på ägarbyte och att utfärda ett pass (eller en passkopia). Du har köpeavtal och gör en polisanmälan (att bifoga) om passet försvinner. Du har hästen i din vård, papper på det (oavsett kommande domslut) och passet ska ju finnas där hästen är. Och hästen måste ju ha ett pass, enligt lag.

Men, vill du vara någorlunda säker på svaret så lär du kontakta rasföreningen och fråga.

Har du inte passet hemma? Eller hur ska det komma bort? Du skickar anmälan och köpeavtal annars. Avtalet är det

Passet kan ju t ex bli stulet (vet en som råkat ut för det). Sånt händer.

Men jag tänker att det inte borde vara något problem, möjligt att jag är naiv men. Jag tänker att det är skillnad på ägarbyte och att utfärda ett pass (eller en passkopia). Du har köpeavtal och gör en polisanmälan (att bifoga) om passet försvinner. Du har hästen i din vård, papper på det (oavsett kommande domslut) och passet ska ju finnas där hästen är. Och hästen måste ju ha ett pass, enligt lag.

Men, vill du vara någorlunda säker på svaret så lär du kontakta rasföreningen och fråga.
Tack ska göra det

Jag har passet
Jag har köpeavtal
Men säljaren har ju ångrat sig trots att vi skrev på pappret i januari hon har fått full betalning och hästen står hos mig
Rasföreningen ”vill inte göra något innan tvisten är löst”
Jag vet att jag vinner där men det kan ju ta ett tag
Ifall passet skulle komma bort (hypotetiskt) hur får jag ett nytt? Eftersom rasföreningen vägrar registrera mig som ny ägare innan tvisten är löst
Registrering av ägare, vad jag förstår, spelar ingen roll alls. Det är köpeavtalet som är viktigt. Vet massor av folk som äger hästar utan att registrera om, framförallt för att det kostar (kanske inte i alla föreningar?) att regga om ägare.

Visst allt kan hända men allvarligt det är väl bara att hålla hårt i det. Liksom inte läge för slarv. Dock har det ju inget med ägarskapet att göra. Är väl inte värre än att du får begära det gamla makulerat och få ett nytt utfärdat och uppvisa ditt köpekontrakt. Är ju inte relevant om du är registrerad i rasföreningen eller ej.

Jag tycker att det borde finnas en myndighet som ansvarar för ägarbyten istället för som nu att rasföreningarna sköter det. Ungefär som när man köper en bil. Men det viktigaste är egentligen inte passet utan köpeavtalet. Det är det som säger att du faktiskt äger hästen. Kommer passet bort så kommer ett nytt utfärdas efter att du vunnit tvisten (på grund av att du har köpeavtalet). Det är vanligt att uppfödare står kvar som ägare trots att hästen inte finns kvar sedan många, många år exempelvis. Passet är viktigt och nödvändigt för alla hästar men irrelevant i själva ägarfrågan.

Jag tycker att det borde finnas en myndighet som ansvarar för ägarbyten istället för som nu att rasföreningarna sköter det. Ungefär som när man köper en bil. Men det viktigaste är egentligen inte passet utan köpeavtalet. Det är det som säger att du faktiskt äger hästen. Kommer passet bort så kommer ett nytt utfärdas efter att du vunnit tvisten (på grund av att du har köpeavtalet). Det är vanligt att uppfödare står kvar som ägare trots att hästen inte finns kvar sedan många, många år exempelvis. Passet är viktigt och nödvändigt för alla hästar men irrelevant i själva ägarfrågan.
Menar du att du vill att införas en statlig myndighet som tar hand om ägarbyten kring hobbyhästar? 😅

Och införas en hästskatt för att finansiera?

Nej fy känns inte som vi behöver det. Tillräckligt kontrollerade i detta landet ändå.

Nej fy känns inte som vi behöver det. Tillräckligt kontrollerade i detta landet ändå.
Jaja, bara en liten parantes då jag tycker det är krångel med ägarbyte som det är nu. Jag kan ju ha köpt en häst som inte är direkt från den registrerade ägaren (ofta uppfödaren) utan en helt annan person. Hur ska man kunna koppla det till köpeavtalet där denna nya person står? Valacker kan även stå kvar som hingstar om ingen har uppdaterat det sedan kastrering. Då ska det också registreras osv så det verkar vara en process.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Masse
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Empooo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka