Är det bara jag som blir irriterad?

Forest Autumn

Trådstartare
Denna tråden ligger kanske fel i så fall ber jag moderator att flytta den. Men den gäller egentligen just hästvård och foder.
Jag tycker att det har varit lite för många gånger den senaste tiden som någon har svarat i en tråd med ett påstående om att någonting absolut är på ett visst sätt. När sedan flera andra har bett om att få någon typ av referens till detta så får vi inget svar alls eller bara ett undvikande svar. Jag ställer kanske för stora krav på forumet. Men jag tycker att om man på ett mycket tydligt sätt påstår att någonting i dessa sammanhang så bör man kunna styrka det. Det är ändå hästarnas hälsa vi diskuterar. Men jag har kanske fel?
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Ja men jag flyttar den till Bukefaloshjälpen eftersom det lika gärna kunde handla om precis vilket ämne som helst, och därför passar den bättre i ett mer allmänt forum

Boj/moderator
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Eftersom det här är ett allmänt forum där vem som helst kan skriva är det upp till varje besökare att bedöma trovärdigheten i inläggen. Moderatorerna har inte möjlighet att göra det för allt som skrivs.

Men om du märker att någon kastar ur sig ogrundade påståenden bara för att provocera, eller om du ser inlägg som bryter mot forumreglerna på annat sätt så bör du anmäla inlägget genom att klicka på
report.gif
.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Det är möjligt att det var fel att starta tråden. Jag hade mer tänkt mig den som en diskussion om vad man kan/bör påstå eller ej. Jag misstänker att den diskussionen ej kommer att bli av eftersom den blev flyttad hit. Det är klart att jag förstår att man får skriva vad man vill (inom rimliga gränser) och att det är upp till var och en att sedan göra en bedömning av trovärdigheten i det som sägs. Det är inte något som jag förväntar mig att moderatorerna ska hinna med och det kan väl aldrig vara meningen?
Jag vet att man kan anmäla inlägget om man tycker att det är fel. Men det var inte riktigt det jag var ute efter.

Detta blev nog lite snurrigt. Jag märker att jag inte riktigt kan förklara vad jag menar.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Jag förmodar att du har bärrandsröta vs foderrelaterat i åtanke?
Oavsett så brukar ju uteblivna svar tala för sig själv, och därför bör man kanske inte fästa så stor vikt i allt som skrivs. Nej vi kan inte hålla reda på allt, och det är ej heller tänkt så även om en och annan tror att det är så. En sådan diskussion kan ju egentligen bli riktigt intressant, eftersom det bör ju finnas fakta åt bägge håll sas som inte bör vara allt för svår att finna via en sökning på nätet.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Jag förmodar att du har bärrandsröta vs foderrelaterat i åtanke?
Oavsett så brukar ju uteblivna svar tala för sig själv, och därför bör man kanske inte fästa så stor vikt i allt som skrivs. Nej vi kan inte hålla reda på allt, och det är ej heller tänkt så även om en och annan tror att det är så. En sådan diskussion kan ju egentligen bli riktigt intressant, eftersom det bör ju finnas fakta åt bägge håll sas som inte bör vara allt för svår att finna via en sökning på nätet.

Det har varit flera trådar den senaste tiden som har varit/slutat på det sättet. Den med bärrandsröta är en av dem. I en annan blev jag riktigt arg vilket jag sällan blir. Sedan har det varit ett par till. Jag är inte ute efter ngn speciell tråd eller användare utan det är nog snarare det sista du skriver som retar mig lite. Diskussionerna kommer inte vidare utan de stannar upp och antingen upprepas samma påstående flera gånger utan förtydligande eller så "försvinner" den som har väckt debatten. Jag tycker att det är tråkigt för jag vill att diskussionerna ska gå vidare. Annars blir de ganska meningslösa. Men jag vet jag kan lämna de trådarna och strunta i dem.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Jag håller med om att det är irriterande.
Det finns en annan sak till som irriterar mig. Vissa användare skapar trådar med mycket frågor som kräver långa detaljerade svar. Ibland lägger man ner väldigt mycket tid på att ge dessa personer ett svar och sedan skriver de inte en enda rad i tråden. Just nu tror jag inte att jag har skrivit i någon sådan tråd men jag ser nästan dagligen detta ske andra. Ibland har jag funderat på att skriva upp vilka dessa användare är för att inte slösa tid på någon som uppenbarligen inte är intresserad av att ens slänga in ett bevis på att de läst sin tråd efter att den skapats.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Denna tråden ligger kanske fel i så fall ber jag moderator att flytta den. Men den gäller egentligen just hästvård och foder.
Jag tycker att det har varit lite för många gånger den senaste tiden som någon har svarat i en tråd med ett påstående om att någonting absolut är på ett visst sätt. När sedan flera andra har bett om att få någon typ av referens till detta så får vi inget svar alls eller bara ett undvikande svar. Jag ställer kanske för stora krav på forumet. Men jag tycker att om man på ett mycket tydligt sätt påstår att någonting i dessa sammanhang så bör man kunna styrka det. Det är ändå hästarnas hälsa vi diskuterar. Men jag har kanske fel?

Skulle kunna vara så att man svarar men sedan inte bevaka tråden så att man inte ser om man fått svar? Jag hade lyckats med det en gång och hade då 3 st som frågade mig saker, och dom trodde ju såklart jag undvek dom :S
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

*kl*

Jag har råkat ut för motsatsen en par gånger.
Har startat trådar med frågor och erkänt kunniga bukemedlemmar har svarat utförligt men när jag sen har följdfrågor så får jag inget svar.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Tyvärr är det bara att inse att Bukefalos ÄR ett öppet internetforum, där det förs FRIA diskussioner om allt mellan himmel och jord. Dessutom har användarna full rätt att vara 100% anonyma.
Du vet alltså aldrig vem du talar med, om det är en fjortonårig nybörjare som feltolkat saker och ting från sin ridlärare. eller om det är en människa med mångårig dokumenterad erfarenhet i hästyrket. Vidare så finns det ju inte särskilt många VETENSKAPLIGA studier utförda på hästar alls, utan det man baserar en stor del av dagens praxis på är, med färre undantag, nedärvt från ryttmästare till elev.

Således, vad ska du hänvisa till för källa, när du hävdar att en viss typ av säkerhetsstigbygel är säkrare än en vanlig standardbygel? Det är ju inte etiskt genomförbart att testa just ovan teori i en studie, med levande människor? Utan ovan påstående kommer troligen bara bekräftas genom iakttagelser.

Sen, i och med att det fortsatt ÄR ett anonymt forum, där tanken inte är att fråga ut en enskild person om deras kunskaper utan snarare tvärtom, att själv skola sina kunskaper genom att läsa andras erfarenheter, är det bortkastad tid att gräma sig över andras vilja eller ovilja att besvara dina Krav.

Många nypor salt... ;)
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

*kl*

Jag har råkat ut för motsatsen en par gånger.
Har startat trådar med frågor och erkänt kunniga bukemedlemmar har svarat utförligt men när jag sen har följdfrågor så får jag inget svar.

Har jag varit med om också, lite halvjobbigt är det, men man kan ju aldrig förvänta sig att dom ska finnas där för en hela tiden (tyvärr ;))
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Håller med om att det är trist om man lagt ned tid på ett svar och man sedan inte får någon reaktion från den man svarat. Man bör dock inte se sitt svar som bortkastat då det säkert finns ett antal andra användare som läst diskussionen och faktiskt haft nytta av svaret.
Vill man kan man faktiskt skicka ett snällt PM och fråga om personen glömt bort tråden, vilket säkert kan vara vanligt.
Jag prenumererar exempelvis aldrig på trådar ;) så jag tillhör säkert de som ibland missar att diskussionen i tråden fortsätter. En funktion för att se trådar där ens inlägg fått svar vore kanske inte så dumt, men jag vet inte om det är så enkelt genomförbart, jag skall försöka titta närmare på det, men lovar ingenting.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Tyvärr är det bara att inse att Bukefalos ÄR ett öppet internetforum, där det förs FRIA diskussioner om allt mellan himmel och jord. Dessutom har användarna full rätt att vara 100% anonyma.
Du vet alltså aldrig vem du talar med, om det är en fjortonårig nybörjare som feltolkat saker och ting från sin ridlärare. eller om det är en människa med mångårig dokumenterad erfarenhet i hästyrket. Vidare så finns det ju inte särskilt många VETENSKAPLIGA studier utförda på hästar alls, utan det man baserar en stor del av dagens praxis på är, med färre undantag, nedärvt från ryttmästare till elev.

Således, vad ska du hänvisa till för källa, när du hävdar att en viss typ av säkerhetsstigbygel är säkrare än en vanlig standardbygel? Det är ju inte etiskt genomförbart att testa just ovan teori i en studie, med levande människor? Utan ovan påstående kommer troligen bara bekräftas genom iakttagelser.

Sen, i och med att det fortsatt ÄR ett anonymt forum, där tanken inte är att fråga ut en enskild person om deras kunskaper utan snarare tvärtom, att själv skola sina kunskaper genom att läsa andras erfarenheter, är det bortkastad tid att gräma sig över andras vilja eller ovilja att besvara dina Krav.

Många nypor salt... ;)

Hjälp denna tråden hade jag glömt bort. Jag vet inte riktigt vilket humör jag var på när jag startade den :confused:

Naturligtvis vet jag att detta är ett öppet forum och att jag inte vet vem jag pratar med. Det är ju på många sätt det som gör det intressant.
När det gäller vetenskapliga studier eller ej så måste det bero på vilken del av forumet man är intresserad av. De diskussioner jag tänkte på här är de som förs på hästvård och foder. Det är det område som helt klart intresserar mig allra mest. Och då håller jag inte med dig. Inom detta område finns det en hel del vetenskapliga studier gjorda som med dagens moderna teknik är tillgängliga för den som är intresserad. Om ngn då envist hävdar motsatt uppfattning till ngt där det har gjorts ganska omfattande studier så tycker jag att diskussionen blir ganska meningslös om samma person sedan inte kan stödja sin uppfattning med ngn referens.

Men jag var antagligen irriterad över ngt speciellt när jag startade tråden.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

Kopplar ihop ditt svar...
Hjälp denna tråden hade jag glömt bort. Jag vet inte riktigt vilket humör jag var på när jag startade den :confused:

med gunnars erkännande...
Vill man kan man faktiskt skicka ett snällt PM och fråga om personen glömt bort tråden, vilket säkert kan vara vanligt.
Jag prenumererar exempelvis aldrig på trådar ;) så jag tillhör säkert de som ibland missar att diskussionen i tråden fortsätter.

... vilket vi alla säkerligen känner igen oss i :D :angel:

Hoppas du är på bättre humör nu Forest Autumn!
Kram!
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

caballus;12033268Hoppas du är på bättre humör nu Forest Autumn! Kram![/QUOTE skrev:
Tack det är jag nog!
Efter att ha kollat datumet lite nogrannare så var det ju inte några veckor sedan jag startade denna (trodde det först) utan ett år sedan.
 
Sv: Är det bara jag som blir irriterad?

En funktion för att se trådar där ens inlägg fått svar vore kanske inte så dumt, men jag vet inte om det är så enkelt genomförbart, jag skall försöka titta närmare på det, men lovar ingenting.

Det DÄR skulle vara perfekt!
Det är så tidsödande att kika i varenda tråd man skrivit i för att se om ngn svarat, oftast så har ju ingen svarat heller, och då har man lagt massa tid i onödan. (Helst när man har ett segt internet :o )
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 756
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 946
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 967
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 264
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp