Är det så svårt

Zamira

Trådstartare
en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?
 
en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?
:devil::devil::devil: Jag vet hur det är. Nån annan ska göra det. Bara det att Nån annan har slutat på det här jobbet
 
Påminner lite om den här:

”Ett arbete skulle utföras och Alla trodde att Någon skulle göra det.
Vem-som-helst hade kunnat göra det, men Ingen gjorde det.
Någon blev arg därför att det var Allas uppgift.
Alla trodde att Vem-som-helst kunde göra det, men Ingen insåg att Alla skulle strunta i det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon, när Ingen gjorde vad Vem-som-helst kunde ha gjort!”
 
en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?
Hat du pratat med personen?
 
@Zamira nej det är inte ett dugg orimligt att känna som du gör !
Däremot är det dessvärre en stallägares lott i livet att behöva förtydliga regelverk som inte följs och se till att de gör det ... Ju tydligare och snabbare du gör det vid brister, ju mer kommer problemen "sanera sig" generellt ang att dina inackorderingar direkt lär sig att det som gäller gäller .
Går ypperligt att ha en väldigt trevlig stämning i stallen trots stränga förväntningar på att rutiner följs :) jag skulle tillochmed vilja påstå att det blir toppenbra atmosfär med sån hantering !

Inackorderade får en en tydlig bild av vad som gäller, och då blir det stadigt och lugnt . De flesta människor trivs med tydlighet allmänt - i jobbet, privat osv :)

De som inte trivs byter förhållanden .
 
@Zamira nej det är inte ett dugg orimligt att känna som du gör !
Däremot är det dessvärre en stallägares lott i livet att behöva förtydliga regelverk som inte följs och se till att de gör det ... Ju tydligare och snabbare du gör det vid brister, ju mer kommer problemen "sanera sig" generellt ang att dina inackorderingar direkt lär sig att det som gäller gäller .
Går ypperligt att ha en väldigt trevlig stämning i stallen trots stränga förväntningar på att rutiner följs :) jag skulle tillochmed vilja påstå att det blir toppenbra atmosfär med sån hantering !

Inackorderade får en en tydlig bild av vad som gäller, och då blir det stadigt och lugnt . De flesta människor trivs med tydlighet allmänt - i jobbet, privat osv :)
Exakt. De behöver få klart för sig att reglerna ska följas, inte bara något jag skrev baraföratt.....
 
@Zamira nej det är inte ett dugg orimligt att känna som du gör !
Däremot är det dessvärre en stallägares lott i livet att behöva förtydliga regelverk som inte följs och se till att de gör det ... Ju tydligare och snabbare du gör det vid brister, ju mer kommer problemen "sanera sig" generellt ang att dina inackorderingar direkt lär sig att det som gäller gäller .
Går ypperligt att ha en väldigt trevlig stämning i stallen trots stränga förväntningar på att rutiner följs :) jag skulle tillochmed vilja påstå att det blir toppenbra atmosfär med sån hantering !

Inackorderade får en en tydlig bild av vad som gäller, och då blir det stadigt och lugnt . De flesta människor trivs med tydlighet allmänt - i jobbet, privat osv :)

De som inte trivs byter förhållanden .
Jag står i ett sånt stall och håller verkligen med! Stallägaren är boss och det han säger är det som gäller. Passar det inte - flytta till ett annat stall.

Självklart glömmer nån ibland, men man vet att det inte är pga slarv och ingen vana - självklart blir ingen sur. Vi har kanon stämning i stallet! :)
 
Exakt. De behöver få klart för sig att reglerna ska följas, inte bara något jag skrev baraföratt.....

Tyvärr så är det ju så att hur självklart man än tycker något är så finns det alltid andra som inte tycker så eller inte förstått, "glömt" etc etc . Du kan aldrig undvika att det är så .
Ta det med berörd direkt utan några fint inlindade formuleringar så löser sig troligtvis problemet omgående är min gissning av erfarenhet .

Även av erfarenhet så det är inte alla inackorderade som läser igenom jättenoga det som står i kontraktet gällande just "rutiner" i detalj . De tycker ofta de fått en bra bild muntligt och vid besök och sen "upptäcker" de exakta detaljerna på plats . Jätteviktigt att du som ansvarig som sagt då tar tag i dessa detaljer direkt de är aktuella .

Jag tolkar dina inlägg som att du är för "snäll" och inte tydlig nog . Om du redan tagit upp det och inget hänt har du beviset att det är så där .
 
Senast ändrad:
Jag har stått i stall med fullständigt glasklara regler som getts skriftligt med hyreskontraktet. Trots det har folk "glömt", "inte förstått" eller "inte vetat" vad som gäller. Den stallägaren löste det genom att hon gjorde det själv. Mot att det drogs av pengar på depositionen. Timavgiften stod angiven i kontraktet. Då timavgiften var ganska hög, så var det bara någon som ibland "glömde". Stallägaren fick visserligen göra det själv, men kände att hon fick bra betalt för att göra det.

Jag älskar klara och tydliga regler i stall. Både vad som förväntas av mig som hyresgäst och vad jag kan förvänta mig av stallägare.
 
Jag tycker det är otroligt hur slarviga folk är i stall ibland. Skulle alla bara hjälpas åt och göra sitt så skulle det inte bli betungande för någon och dessutom skulle man få städat och fint, ordning och reda och bra för fä och folk.
Men det är ju helt uppenbart att vissa behöver extremt klara beskrivningar av vad som ska göras.
Någonting som slår mig är att det kan inte bara vara en persom som inte fyllt på sin kanna om du själv får fylla 200 l. Så ett mindre stallmöte med alla gemensamt kanske inte är så dumt?

Har det gått så långt att det blivit en känsla i stallet att "jaha, A har inte fyllt på så då gör väll inte jag det heller" osv?
Det kan inte vara roligt att vara stallägare på det sättet, men det är heller inte roligt att vara inackorderad med andra som inte gör sitt. Ska jag då behöva städa upp efter andra för att det ska se fint ut när jag lämnar? Fylla dubbelt med vatten för att täcka upp för de som inte gör det osv.
Nej, alla tjänar på ett ordentligt snack och genomgång av det dagliga.
 
Jag tycker det är otroligt hur slarviga folk är i stall ibland. Skulle alla bara hjälpas åt och göra sitt så skulle det inte bli betungande för någon och dessutom skulle man få städat och fint, ordning och reda och bra för fä och folk.
Men det är ju helt uppenbart att vissa behöver extremt klara beskrivningar av vad som ska göras.
Någonting som slår mig är att det kan inte bara vara en persom som inte fyllt på sin kanna om du själv får fylla 200 l. Så ett mindre stallmöte med alla gemensamt kanske inte är så dumt?

Har det gått så långt att det blivit en känsla i stallet att "jaha, A har inte fyllt på så då gör väll inte jag det heller" osv?
Det kan inte vara roligt att vara stallägare på det sättet, men det är heller inte roligt att vara inackorderad med andra som inte gör sitt. Ska jag då behöva städa upp efter andra för att det ska se fint ut när jag lämnar? Fylla dubbelt med vatten för att täcka upp för de som inte gör det osv.
Nej, alla tjänar på ett ordentligt snack och genomgång av det dagliga.

Nja, vi har själva absolut flest hästar, så självklart ska jag fylla på mest vatten. Men jag fyller kanske på 100 liter var tredje dag, och när jag då ser att ingen öht gått i snön fram till baljan känns det sådär...
 
en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?
Informera om att det kostar X kr varje gång du fyller vatten i thermobaren, vilket läggs på hyran nästkommande månad.
 
Kanske lättare att det blir gjort om det är en annan lösning än en vattenkanna, som är rätt åbäkig att släpa på.

Vad sägs om en 20-liters dunk med grimskaft? I princip viktlös att släpa på när du har snö :).

Ja det är ju en smaksak, jag tycker det är lättast att gå med två vattenkannor i taget. 20 liter, jämnvikt, skivmpar inte på mig, och så lätt att hälla ur utan att skvimpa. Men maken går med hinkar, dunkar finns också, fritt att välja, MEN 10 liter per inackordering ska ut varje dag.
 
Ja det är ju en smaksak, jag tycker det är lättast att gå med två vattenkannor i taget. 20 liter, jämnvikt, skivmpar inte på mig, och så lätt att hälla ur utan att skvimpa. Men maken går med hinkar, dunkar finns också, fritt att välja, MEN 10 liter per inackordering ska ut varje dag.

Hade jag haft eget stall hade jag höjt hyran lite och släpat dunkarna själv, alt installerat flottör i thermobaren.
 
Ja det är ju en smaksak, jag tycker det är lättast att gå med två vattenkannor i taget. 20 liter, jämnvikt, skivmpar inte på mig, och så lätt att hälla ur utan att skvimpa. Men maken går med hinkar, dunkar finns också, fritt att välja, MEN 10 liter per inackordering ska ut varje dag.
10 liter är ju INGENTING :mad:
 
Sätt upp en lapp i stallet med den här texten, och ett tillägg längst ner att det åsyftas vattnet i hagen.
”Ett arbete skulle utföras och Alla trodde att Någon skulle göra det.
Vem-som-helst hade kunnat göra det, men Ingen gjorde det.
Någon blev arg därför att det var Allas uppgift.
Alla trodde att Vem-som-helst kunde göra det, men Ingen insåg att Alla skulle strunta i det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon, när Ingen gjorde vad Vem-som-helst kunde ha gjort!”
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp