Är det så svårt

en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?

Jo det är ibland jättesvårt. Jag har också fått tjata mig blå på vissa inackorderingar. Det är så himla tråkigt och det känns som man inte gör något annat än gnäller men jag vill ha ordning hemma på min gård.
 
Ja det är ju en smaksak, jag tycker det är lättast att gå med två vattenkannor i taget. 20 liter, jämnvikt, skivmpar inte på mig, och så lätt att hälla ur utan att skvimpa. Men maken går med hinkar, dunkar finns också, fritt att välja, MEN 10 liter per inackordering ska ut varje dag.

10 liter per inackordering var ju inte farligt.

Jag löser det med trädgårdsslang (som rullas ut och in för varje gång, uppenbarligen) till två hagar dit slangen når, och till stallet med 20 liters dunkar som jag drar två åt gången på barnpulka. Skapligt effektivt.
Men det är bara jag hos mig, och ingen annan som behöver påminnas.
 
10 liter om dagen är ju inte mycket att bära, det vattnar ju inte ens en shettis. De som inte kan bära en kanna vatten om dagen till sin egen häst bör få en ordentlig påminnelse om de ska vara kvar i stallet.
 
Hej!

När jag flyttade tillbaka till stallet jag står nu fick min prinsessa en egen hage, motkravet var att jag fyllde vatten själv, för det tar för lång tid på morgonen för stallägarna. Självklart fyller jag, det är ju inte ens jobbigt att ta med sig två kannor när man ändå ska ta in hästen!

Hade jag haft eget stall hade jag tagit betalt för den servicen om folk inte skötte sina åtaganden. Då brukar det plötsligt bli gjort. Ett annat alternativ är att varje hästägare får en egen dag då det är deras ansvar, så blir det iaf uppenbart när någon inte gjort vad de skulle.

/Lavinia, som inte förstår folk som inte kan göra ens de enklaste sakerna.

en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?
 
en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades.
I dem står bl a att alla hästägare ska fylla minst en kanna vatten i thermobaren varje dag. Hur svårt kan det vara? Vill verkligen inte springa omkring som en mamma och tjata på folk. Men tycker i te heller att det är superkul att springa med vattenkannor själv
/zamira som precis fyllt i 200 liter i thermobarerna

PS kan man inte bara uppskatta att man står i ett stall där stallägaren investerar i thermobarerna, så himla konstigt är det väl inte att man ska fylla vatten till sin egen häst ute i hagen när det inte går fylla med slang för den är frusen?
Jag har lyxat till det med en elslang, elvärmeslang, tja ni vet , slang med värme på.

Börja ta betalt. Att ta betalt är ett utmärkt sätt att få folk att försvinna som en mår dåligt av är min erfarenhet.

Jag skulle inte sätta upp någon lapp men jag skulle ha Stallmöte och klargöra att jag tar betalt hädanefter om inte vissa uppgifter utförs.

Annars finn dig vid ditt arbete.
 
ha ett möte och se om du kan skriva in i kontraktet att de stallsysslor som inte sköts tar du en 100kr för att göra.
t ex en inaccordering har inte fyllt vatten i sin hage =100kr
inaccorderingen har inte mockat sin box = 100kr
inaccorderingen har inte packat sitt hö = 100kr
och den klassiska, inaccorderingen har kratsat ut isklampar från hovarna och hästen har skitit mitt i stallgången, och sen har inaccorderingen lämnat att detta + dörren vidöppen då den ridit ut. vilket lämnat en stenfrusen bajshög med flera fina fastfrusna is klampar.. = 100kr (eller att hen får stå med en hårfön och tina upp stallgången ordentligt.
 
@Buck jag tycker nog iof att det känns rätt omotiverat att införa sånt i första hand för att EN inackordering i detta fallet enligt TS inte riktigt hänger med i gamet ....
Det är ju inte det första man vill ta till s.a.s om det finns annan möjlighet att adressera problemet mer tydligt till individen det gäller , än att lägga upp det som att problemet är genomgående . DET kan däremot skapa rätt dålig stämning bland övriga inackar som fungerar klockrent men blir ihopbuntade som om de inte sköter sig ...det är iaf inte vad jag skulle välja ur pedagogiskt management perspektiv i första hand i ett fall som detta .
Vart är @Zamira i diskussionen? :)
 
@Buck jag tycker nog iof att det känns rätt omotiverat att införa sånt i första hand för att EN inackordering i detta fallet enligt TS inte riktigt hänger med i gamet ....
Det är ju inte det första man vill ta till s.a.s om det finns annan möjlighet att adressera problemet mer tydligt till individen det gäller , än att lägga upp det som att problemet är genomgående . DET kan däremot skapa rätt dålig stämning bland övriga inackar som fungerar klockrent men blir ihopbuntade som om de inte sköter sig ...det är iaf inte vad jag skulle välja ur pedagogiskt management perspektiv i första hand i ett fall som detta .
Vart är @Zamira i diskussionen? :)
men om inackorderingarna sköter sig så kommer de ju inte att drabbas av detta, och glömmer de ngt så har de en snäll stallägare som gör det åt dem mot en avgift. eller så får de ordna någon annan som kan hjälpa dem om de vet på förhand att de inte kan/hinner någon dag.
att t ex skita i att fylla på vattnet några dagar fungerar ju bra nu då stallägaren gör det åt en utan att man får några konsekvenser.
 
@Buck ja så är det men jag hade som sagt i första hand löst det genom att skärpa till budskapet mot den enskilda individ det gäller .
Jag har om du läser mina inlägg inte någonsin förespråkat att läget skulle fortsätta och vara ok på något sätt alls. Snarare tvärt om !

Av pedagogiska anledningar och mina egna preferenser hur man helst adresserar ett enskilt problem utifrån mina erf av att ha inackorderade så är det mina åsikter ang ditt förslag .
Jag är medveten om att andra kanske löser det annorlunda men det hade varit mitt val .

Fram tills problemet som gäller en enda enskild individ har adresserats tydligt den individen , så hade jag inte valt att vidta "kollektiv uppstramning" .
 
Senast ändrad:
@Buck jag tycker nog iof att det känns rätt omotiverat att införa sånt i första hand för att EN inackordering i detta fallet enligt TS inte riktigt hänger med i gamet ....
Det är ju inte det första man vill ta till s.a.s om det finns annan möjlighet att adressera problemet mer tydligt till individen det gäller , än att lägga upp det som att problemet är genomgående . DET kan däremot skapa rätt dålig stämning bland övriga inackar som fungerar klockrent men blir ihopbuntade som om de inte sköter sig ...det är iaf inte vad jag skulle välja ur pedagogiskt management perspektiv i första hand i ett fall som detta .
Vart är @Zamira i diskussionen? :)

Nej börja med straffavgifter är inte steg ett för mig. Jag har pratat med personen igen och sett henne ta ut två kannor senast i går. Oerfaren tjej, har varit medryttare tidigare i andra stall, men detta är hennes första egna häst.
Förhoppningsvis kommer hon ihåg det nu.
 
Om det bara är vattnet kanske det är att ta i, men annars är det väl bara att göra som på toan på McDonalds, på äldereboendet och andra ställen där man har bejhov av kvalitetssäkring?!

Alltså, fixa lista med uppgifter och datum/tid/signatur så får den som gjort sitt kvittera! Gång sopad 20/1 kl 17:00 /LB, 100 l vatten i hage 3 20/1 15:00 TS osv
 
Om det bara är vattnet kanske det är att ta i, men annars är det väl bara att göra som på toan på McDonalds, på äldereboendet och andra ställen där man har bejhov av kvalitetssäkring?!

Alltså, fixa lista med uppgifter och datum/tid/signatur så får den som gjort sitt kvittera! Gång sopad 20/1 kl 17:00 /LB, 100 l vatten i hage 3 20/1 15:00 TS osv
Bra tips! Det tar jag till om det börjar glömmas igen. Funkat bra några dagar nu.
 
Jag stod i ett stall med en stenhård men trevlig ägare.

Hade någon missat något skrev hon det på tavlan med stora bokstäver för allmän beskådan.
Det var mycket effektivt.
 
Det är ju inte det första man vill ta till s.a.s om det finns annan möjlighet att adressera problemet mer tydligt till individen det gäller , än att lägga upp det som att problemet är genomgående . DET kan däremot skapa rätt dålig stämning bland övriga inackar som fungerar klockrent men blir ihopbuntade som om de inte sköter sig ...det är iaf inte vad jag skulle välja ur pedagogiskt management perspektiv i första hand i ett fall som detta

Bra skrivet! Jag har råkat ut för detta när konflikträdsla hos stallägare leder till skäll/arga meddelanden till alla och så är det bara 1-2 personer som inte sköter sig. Jag blir riktigt irriterad på sådant!
 
Jag stod i ett stall med en stenhård men trevlig ägare.

Hade någon missat något skrev hon det på tavlan med stora bokstäver för allmän beskådan.
Det var mycket effektivt.
Haha. Det var exakt vad jag gjorde eftersom vi nästan aldrig är i stallet samma tid. "XXX minst en kanna vatten till hagen" med röd penna.
 
Bra skrivet! Jag har råkat ut för detta när konflikträdsla hos stallägare leder till skäll/arga meddelanden till alla och så är det bara 1-2 personer som inte sköter sig. Jag blir riktigt irriterad på sådant!

Ja det finns många stallägare /stallchefer som tyvärr inte riktigt har insikt /erfarenhet/pedagogik att driva stall framgångsrikt och pedagogiskt med respekt för hur man bäst skapar en hållbar miljö för inackorderade och en själv på ett omtimalt sätt så långt det är möjligt. Tyvärr .
Det är mycket jobb med att ha inackorderade . För att det ska fungera så krävs det massor från den som tar inackorderade . I fråga om pedagogik och professionellt hanterings och inställningsmässigt . Man kommer oftast trots det alltid ha några individer/ situationer som inte är helt klockrena .
Då är det väldigt avgörande hur man hanterar det .
En grundläggande lösning i erf är som sagt att adressera den berörda i första hand .
 
Jag håller med om att klumpa ihop alla som sköter sig med de som inte sköter sig är särskilt effektivt. Jag själv är en otroligt noggrann person och försöker alltid hålla rent efter mig, vara ordentlig, använda rätt redskap till rätt göra (t.ex. går jag inte ut och mockar genomfrusna bajshögar med en plastgrep eftersom det är självklart att grepen kommer gå sönder till slut) osv osv. Men jag stod i ett stall där de hade haft flera hästägare som struntade i att hålla rent, stänga igen dörren ordentligt och så vidare, och det resulterade i att stallägare + de äldre stallgästerna som var släkt med stallägaren snackade skit om alla hur de inte skötte sig perfekt hela tiden :cautious:

Det var liksom "Sopa efter dig på gången" (jo, ja jag håller på), "släng inte skräpet utanför dörren eller i soptunnan, ta ut det på gödselstacken" (jag vet, vänta tills jag är klar), sen skriver man passiv-aggressivt i stallchatten på facebook "VEM HAR INTE MOCKAT SIN BOX ELLER SOPAT EFTER SIG PÅ GÅNGEN" när man mycket väl visste vem som inte mockat eftersom alla har sin egen box. Det störde mig enormt mycket och just skitsnacket var jobbigast.
Man var alltid osäker på om man gjort allt perfekt och om de andra skulle hitta anledningar att klaga på en varje dag. Jag flyttade från det stallet tillbaka till mitt gamla stall där de flesta sköter sig. Glömmer man något här är det inte hela världen första gången, men händer det flera gånger så pratar man med personen som glömt och påminner på ett trevligt sätt att t.ex. det ingår att fylla på höet i hagarna på kvällen om man har insläpp.

Konstigaste av allt är väl att det hålls betydligt renare och mer ordning i det stallet jag står nu, där ingen klagar, jämfört med i stallet där folk snackade skit bakom ryggen om just städning osv hela tiden.
 
Jag stod i ett stall med en stenhård men trevlig ägare.

Hade någon missat något skrev hon det på tavlan med stora bokstäver för allmän beskådan.
Det var mycket effektivt.

Kanske ska förtydliga att hon inte skrev allmänt utan det var Anna du har inte stängt av vattnet.
 
Jag var och tittade på ett stall en gång där dom hade straffavgifter för allt. Om du inte mockade efter dig på ridbanan: 100kr. Inte sopade stallgången:100kr. Inte fyllde på vatten: 100kr. Inte stängde dörren till ridhuset och fixade till kanterna efter dig varje gång du ridit: 100kr.

Om du inte sa till när nån annan inte skötte sig : 100kr :eek:

Det fungerande jättebra enligt dom. Men att man ska smyga på varandra kändes helt absurt och med alla dessa straff avgifter så jag tackade vänligt men bestämt nej, vilket inte ar populärt tydligen :angel:

I nuvarande stall har vi ganska bra kommunikation. Alla hjälpts åt med allt även om alla i grund och botten ansvarar för att ens egen hage har vatten, halm och staket är ok. Vi kommunicerar med god ton via en smsgrupp och det fungerar bra.

Jag tror på på rak kommunikation om något inte fungerar dvs samtal med vederbörande. Att gnälla i smsgrupper, tavlor i stallet och stallgrupper på nätet är inte speciellt effektivt har jag förstått eftersom grannstallet gör det och problemen upprepar sig gång på gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp