Är det svårt att sätta kakel på egen hand?

bettysmatte

Trådstartare
Jag står ofta i mitt lilla kök och tänker att jag skulle vilja byta ut det gamla 60-tals-kaklet mot något nyare och fräschare. Inte för att blankt vitt kakel är ruskigt fult, men det ser lite slitet ut med smutsiga fogar och en och en annan sprucken kakelplatta. Jag har inte jättelust att betala någon för att komma och göra det, utan skulle i så fall vilja göra det själv. Är det ruskigt svårt, eller är det något sådant som man kan fixa efter att ha kikat lite på någon youtube-video.... ;) ?
 
Jag står ofta i mitt lilla kök och tänker att jag skulle vilja byta ut det gamla 60-tals-kaklet mot något nyare och fräschare. Inte för att blankt vitt kakel är ruskigt fult, men det ser lite slitet ut med smutsiga fogar och en och en annan sprucken kakelplatta. Jag har inte jättelust att betala någon för att komma och göra det, utan skulle i så fall vilja göra det själv. Är det ruskigt svårt, eller är det något sådant som man kan fixa efter att ha kikat lite på någon youtube-video.... ;) ?
Du fixar det!

Kolla hur och vad du behöver göra och sedan kör du.
 
Jag står ofta i mitt lilla kök och tänker att jag skulle vilja byta ut det gamla 60-tals-kaklet mot något nyare och fräschare. Inte för att blankt vitt kakel är ruskigt fult, men det ser lite slitet ut med smutsiga fogar och en och en annan sprucken kakelplatta. Jag har inte jättelust att betala någon för att komma och göra det, utan skulle i så fall vilja göra det själv. Är det ruskigt svårt, eller är det något sådant som man kan fixa efter att ha kikat lite på någon youtube-video.... ;) ?
Köp ett billigt kakel och testa, jag kaklade först ovanför diskbänken som träning innan jag kaklade hela badrummet och det blev väldigt bra :)
 
Jag står ofta i mitt lilla kök och tänker att jag skulle vilja byta ut det gamla 60-tals-kaklet mot något nyare och fräschare. Inte för att blankt vitt kakel är ruskigt fult, men det ser lite slitet ut med smutsiga fogar och en och en annan sprucken kakelplatta. Jag har inte jättelust att betala någon för att komma och göra det, utan skulle i så fall vilja göra det själv. Är det ruskigt svårt, eller är det något sådant som man kan fixa efter att ha kikat lite på någon youtube-video.... ;) ?

Inte alls svart. Kolla YouTube sen kan du. :cool: Det ENDA jag kan recommendera ar att inte ta for mycket "thinset" (vet inte vad det heter pa Svenska ... det man har under kakel for att det ska fasta) under ditt kakel.

Forsta gangen jag kaklade nagonting sag jag till att jag hade "tillrackligt" pa baksidan av de stora plattorna jag skulle satta pa vaggen. De foll ner. Till sist hade alla fallit ner och jag tog mig till kakel affaren och fragade (det fanns inte YouTube da eftersom det var i forntiden). Dar skrattade de och hade ganska roligt at att nar en platta foll ner hade jag pa mer :angel: sa sedan foll de bara snabbare. :cautious::p
Numera har jag haft ett par killar som inte gor annat an satter plattor pa vaggar ifragasatta vem som gjorde jobbet, nar jag sager att jag gjort det har de sagt att det ar helt klart ett professionellt job. Snart ska jag lagga nytt golv i tvattstugan och sedan master bath. Jag tycker det ar roligt ... det ar "instant gratification" da man ser hur fint det blir pa en gang. :D
 
Handskar har jag aldrig behovt anvanda, daremot behover man helt klart har bra verktyg. Om du kan hyra eller lana en kakel sag ar det bast, man kan ocksa skara och bryta plattorna dar det behovs, men det ar inte lika latt och det blir definitivt battre med en kakelsag.
 
Då har vi ett annat problem också :D . Vilket kakel ska jag i så fall välja..... :o Jag tittar en hel del på program som Flip or Flop och Property Brothers. Det verkar populärt med "subway tiles". Här verkar det heta metrokakel. Tycker att det är rätt snyggt, men i så fall vill jag nog sätta dem "omlott". Är det mycket svårare? Och sedan ska man välja FÄRG.... Köksinredningen är från 60-tal och vitmålad. Det får den nog fortsätta vara. På två väggar har jag tapet. En mönstrad sak som går i grön-blått. På de andra två väggarna - där kaklet också sitter - är väggarna målade i en ljusblå kulör. Tapeten vill jag behålla, men de andra väggarna kan jag absolut måla om. Som alla rum i detta hus är köket rätt litet. Det smartaste skulle väl vara att sätta vitt kakel igen, men det känns lite.....tråkigt... Vilken färg hade ni valt :) ??
 
Jag foreslar att du tittar efter "tiles" i en affar. Det ar svart nog att forestalla sig hur det blir nar man har det faktiska materialet i handen. Jag valde att satta "mosaic tiles" som backsplash i koket. Det ar allt ifran metall, vita och ett par tre olika gra farger ... Da koket i ovrigt ar gratt med svart granit och morkgra tiles som golv gjorde mina mosaic tiles det lite mer "levande".
Det finns ju ocksa subway tiles i alla mojliga farger och monster. Det galler bara att hitta vad planboken tillater :p Jag hittade mina golv tiles nar de var pa utforsaljning for halva priset och mosaic tiles var ocksa pa rea.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp