Är det trots???

Veronika

Trådstartare
Har en treårig fbl-valack (har startat) jag köpte honom för 2 månader sedan och ska nu skola om honom till ridhäst.. Nu på sistone har han börjat trilskas. Han kan få för sig att bara stanna o stå precis som han har frusit fast ex. vis när jag ska ta in honom i stallet så stannar han bara o VÄGRAR gå framåt hur mycket jag än drar i grimskaftet o han kan gärna börja backa oxå.. Händer även ibland när vi är ute och går, han får för sig att han inte vill gå mer o bara backar men om jag vänder honom i motsatt riktning (hemåt) så går han, samma när han ej vill gå in i stallet om jag vänder han tillbax till hagen så e det inga problem att gå på det hållet.. Detta händer aldrig när jag rider dock mer än att han går väldigt slött, liksom hasar sig fram..
Någon som vet vad allt detta beror på samt vad ska jag göra för att åtgärda det?
Är det tre-års trots eller??? :confused:
Tacksam för alla tips!!
 
Absolut kolla om han har ont någonstans! Jag köpte en häst från banan som funkade bra ett litet tag, sen började problemen, bl.a att leda men ridningen var värst. Det tog nästan 2 år innan alla problem hittats!!

Hästar är inte så superlogiska, så om något är obehagligt i ridningen så kan det ge sig uttryck i de mest underliga saker, som att inte vilja bli fångad, bråk vid ledning, slöhet osv.
 
Jag håller med Magdalena!Kolla om hästen har ont först och främst.Sen börja rota i om det är trotts!Han kanske förknippa stallet med obehag på något vis.Och då kan ju detta fenomen uppstå/MVH H
 
Om hästen är frisk och inte har ont skulle jag testa med att när hästen backar låta den backa och sen låta den backa två steg till, tills den inser att det är roligare att gå framåt. Givetvis ska hästen ha mycket beröm när den går framåt och man får inte bli arg, då blir ofta hästen bara rädd.

/Hippo
 
Jag tycker att du ska longera den så att han ser att det är du som bestämmer takt och tempo. Min häst (i bland) vill inte gå in från hagen, då får jag ta en pinne eller spö och peta lite på henne, på tumpan så går hon. Jag tror någ att din häst testar dig lite då du inte haft han så länge.
 
Ojoj vad jag känner igen mig! :)

Jag har ett treårigt halvblodssto som kan göra precis likadant och jag tolkar det som ren trots eller att hon är så koncentrerad på något annat att hon helt enkelt glömmer bort att jag finns där överhuvudtaget! ;)

Oftast stannar hon då jag ska ta in henne från hagen (hon vill vara kvar), ut från boxen och det råkar ligga tre höstrån kvar (hon vill vara kvar), ska gå in i stallet (hon vill inte in), ska gå in på ridbanan (hon vill inte in), ska gå förbi en intressant häst eller maskin (hon vill stanna kvar). Jag kan inte alls förknippa detta med att hon skulle ha ont.

När hon stannar försöker jag först med att knuffa henne i sidled. Då brukar hon "lossna" och följa med. Men är hon riktigt tjurig så hjälper inte det. Jag försöker knuffa runt henne i små små Volter eller 360 graders vändningar. Det tycker hon är jobbigt och jag vill alltså att hon ska tycka det är behagligare att gå fram som jag ber om än att stå kvar och tjura. Hon har nog överlistat mig för det fungerar inte så bra. Men jag försöker vara konsekvent och fortsätta med detta tills hon en dag fattar! ;)

Hon kan även bli seg när jag rider och det är också oftast då hon tycker det blir tråkigt, jobbigt (pga dålig kondis och muskler) eller att hon ser något intressant som hon hellre ägnar sin uppmärksamhet åt. Då kan det hända att jag rappar till henne för att få henne att lyssna men hon är så orädd för pisken så ibland reagerar hon inte!!! Jag har heller inte hjärta att slå så hårt som jag skulle behöva (det är alltså riktigt hårt).
Då jag longerar/tömkör eller gör andra övningar så lyssnar hon jättebra. Jag försöker att rida så lite som möjligt (typ rida ut en gång per vecka) och ägna mig mer åt tömkörning och annat. Jag har ingen brådska med ridningen.

För att få bort olaten att hon stannar helt plötsligt så vet jag inte riktigt vad jag ska göra mer än att vara mer envis än henne och försöka hitta något bra sätt att ”lura” henne. Om någon har några tips så är jag intresserad!

/Snorpan
 
Kan vara...

Min lilla dam är två år nu och har betett sig så från och till under hela uppväxten (har fött upp henne själv). När det gäller henne har jag märkt att det ibland beror på trots och ibland även osäkerhet/rädsla. Så jag läser av henne vid dessa tillfällen och väljer mitt agerande därefter. Nu känner jag ju henne väl och har inga problem att se om det är stress eller trots, försök lära dig se skillnaderna på din egen och utgå ifrån dessa.

Om jag ser att hon är rädd/osäker så försöker jag bara att vänta ut henne och ge mycket "trygghet", klappa och stötta henne när hon försöker. Om jag däremot märker att det är trots, så är jag mycket konsikvent, ber jag henne att gå fram en gång snällt och detta inte passar, ber jag mindre och mindre snällt tills dess att hon går.

Detta har fungerat utmärkt, det blir mer och mer sällan som hon stannar överhuvudtaget ! Märker att hon har blivit mycket tryggare och tuffare i sig själv och det bevisar för mig att jag valt rätt ! :)

Ett ex. Vi gick förbi en stillastående grävmaskin, som stod med motorn igång, från hagen och till stallet härom dagen. Min lilla tittade bara lite oroligt på den men knatade snällt med. Medans kompisens elva åriga ridhäst hoppade halvägs ner i diket och rusade så fort hon kunde förbi...

Så min lilla dam har blivit tuff och skaffat sig lite självförtroende samtidigt, utan att det har gått ut över hanteringen, hon är världens gulligaste och mycket lätt att hanterad för alla ! :love: :love:

Fick tom höra i våras att hon var den mest väluppfostrade hästen i stallet !!! Gissa om matte blev stolt !!! :cool: :love: :banana:
 
Jag gör så att jag ställer mig i "longeringsposition" och ber henne snällt att gå frammåt, med spöt riktat bakom. Rör henne inte. Om hon inte svarar, upprepar jag mitt kommando och förstärker det med en "putt i rumpan" av spöt. Om det inte hjälper ökar jag intensiteten i både röst och handling tills dess att hon går.

Hästar är inte dumma utan fattar snart att ju mer de trilskas ju värre är det. Och självklart får man inte glömma berömmet !!! I början kan man tom överdriva berömmet, som någon skrivit tidigare, "hästen växer av beröm".

Detta har fungerat på min dam och det är det ända råd jag kan komma med...

Lycka till !
 
Jag gör så att jag ställer mig i "longeringsposition" och ber henne snällt att gå frammåt, med spöt riktat bakom. Rör henne inte. Om hon inte svarar, upprepar jag mitt kommando och förstärker det med en "putt i rumpan" av spöt. Om det inte hjälper ökar jag intensiteten i både röst och handling tills dess att hon går.

Hästar är inte dumma utan fattar snart att ju mer de trilskas ju värre är det. Och självklart får man inte glömma berömmet !!! I början kan man tom överdriva berömmet, som någon skrivit tidigare, "hästen växer av beröm".

Detta har fungerat på min dam och det är det ända råd jag kan komma med...

Lycka till !
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 442
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp