Bukefalos 28 år!

Är det värt att läsa en master? (lite sådär generellt)

Om jag då svarar utifrån MINA preferenser, och skippar dina :p ) så skulle jag säga att teori är roligare än jobb. Och jobba och nätverka hinner du tids nog. Arbetsdagarna är både många och långa i livet. Så jag ser ingen motsättning. Master först, krut på jobbet och nätverkande sen.

Tycker teori är superkul! :love: Det som svider lite är att jag inte har någon plan att skippa jobbet och läsa heltid i två år, utan då är det någonting som får ske parallellt med jobbet i så fall. Så frågan är om jag tycker att teori är lika roligt när jag sitter där och tragglar fredag och lördagskvällar och är helt slut i huvudet från jobbveckan :angel: Att hoppa jobbet och bara plugga två år skulle vara skitroligt, men tyvärr inget jag känner att jag kan prioritera rent ekonomiskt.
 
Tycker teori är superkul! :love: Det som svider lite är att jag inte har någon plan att skippa jobbet och läsa heltid i två år, utan då är det någonting som får ske parallellt med jobbet i så fall. Så frågan är om jag tycker att teori är lika roligt när jag sitter där och tragglar fredag och lördagskvällar och är helt slut i huvudet från jobbveckan :angel: Att hoppa jobbet och bara plugga två år skulle vara skitroligt, men tyvärr inget jag känner att jag kan prioritera rent ekonomiskt.
Ok. Jag trodde att du tänkte dig studier på heltid. Nej, då låter det rätt jobbigt.
 
Vill du plugga och har möjlighet så gör det! Livet är för kort för att ta hänsyn till om det skulle ge bättre jobb eller annat ovidkommande. Viljan är den viktigaste drivkraften om det ska fungera.
Kan med vara en bra tid att gå vidare när lite erfarenhet finns osv.
 
Vill du plugga och har möjlighet så gör det! Livet är för kort för att ta hänsyn till om det skulle ge bättre jobb eller annat ovidkommande. Viljan är den viktigaste drivkraften om det ska fungera.
Kan med vara en bra tid att gå vidare när lite erfarenhet finns osv.

Drivkraften och viljan är främst bättre jobb :angel: Så det är vägen dit jag funderar på. Att det skulle vara väldigt givande är också en faktor men tyvärr sekundär just nu, eftersom befintligt jobb också är just givande och betydligt trevligare för bankkontot.

Ett alternativ är ju att enbart läsa lite kurser också, för kunskapens och utvecklingens skull. Då kanske en hel master är överflödig.
 
Drivkraften och viljan är främst bättre jobb :angel: Så det är vägen dit jag funderar på. Att det skulle vara väldigt givande är också en faktor men tyvärr sekundär just nu, eftersom befintligt jobb också är just givande och betydligt trevligare för bankkontot.

Ett alternativ är ju att enbart läsa lite kurser också, för kunskapens och utvecklingens skull. Då kanske en hel master är överflödig.
Men måste du plugga på heltid?
Många som har läshuvud både pluggar och jobbar halvtid med vart så att säga i snitt.
 
Men måste du plugga på heltid?
Många som har läshuvud både pluggar och jobbar halvtid med vart så att säga i snitt.

Nej, planen är inte att läsa heltid. Jag kan dock heller inte gå ner på halvtid på mitt befintliga jobb så summa summarum är att det inte blir så mycket fritid över om jag läser på kvällar och helger. Må så vara, om det är värt det. Men det kräver ju väldigt mycket, varför jag funderar just på om det är värt det.
 
Inom mitt så kräver vissa specifika arbetsgivare en master, har man bara en kandidat blir man inte anställd. Så om man vill till just den specifika arbetsgivaren så måste man läsa en master.

Så är det hos oss också. Kravet är minst femårig utbildning, och bland samhällsvetarna är konkurrensen stor så det finns inte en chans utan en master. Med en teknisk eller naturvetenskaplig specialkompetens kan man kanske ta sig in ändå, om man har tur.

För mig var det masterkurserna som gjorde min utbildning :love:, på kandidatnivå var det så basteoretiskt (läs: matte) och långt från min yrkesverklighet medan jag använder kunskaper från masterprogrammet ofta.
 
Ett sätt att göra sig halvtidsarbetande är att jobba heltid halva tiden. Kurs är kurs - nästa oktil jobbar du. Tjänstledigt för studier får de väl igentligen inte neka - men förhala. Fast med vettig kommunikation och planering borde det väl gå.
 
Ett sätt att göra sig halvtidsarbetande är att jobba heltid halva tiden. Kurs är kurs - nästa oktil jobbar du. Tjänstledigt för studier får de väl igentligen inte neka - men förhala. Fast med vettig kommunikation och planering borde det väl gå.

Det är väl snarare så att jag inte anser att det är möjligt att göra ett särskilt bra jobb med den tjänsten jag har, på halvtid. Kan kan jag säkert, men jag vet inte om utfallet blir så lyckat och då känns det inte bra.
 
Det är väl snarare så att jag inte anser att det är möjligt att göra ett särskilt bra jobb med den tjänsten jag har, på halvtid. Kan kan jag säkert, men jag vet inte om utfallet blir så lyckat och då känns det inte bra.
Diskutera med din arbetsgivare är väl ingen dålig början.
 
Jag är utbildad inom biologi/geovetenskap, miljö och hållbarhet och mitt svar är ett solklart ja! Märkte enormt stor skillnad på jobberbjudanden och folks generella inställning när jag började masterutbildningen.
 
Med risk att jag kanske upprepar vad någon annan har sagt så säger jag kort och gott! Kör bara! All utbildning är bra att ha! Men var rädd om dig så du inte bränner ut huvudet! Det är tillräckligt tufft att ro i land heltidsjobb och hushåll och allt.
 
Nu behöver även jag lite arbetsvägledning här :) Som en del i min livskris eeehhrrrmm jag menar utvecklingsfas så har jag börjat fundera på om det är värt att läsa vidare eller inte. Bakgrunden är att jag har en yrkesexamen i projektledning samt en kandidatexamen i statsvetenskap. Nu har jag jobbat som projektledare inom utbildning i sju år och funderar på vad nästa steg är. Nu blir det ju en omöjlig fråga eftersom jag inte vet vilken masterutbildning jag skulle vilja läsa eller vad den ska leda till för tjänst, men rent generellt - hur mycket är en masterutbildning värd på arbetsmarknaden egentligen, i jämförelse med en kandidat? Jag arbetar inom privat sektor och får för mig att folk mest får jobb på rätt personlighet ändå, om jag ska göra en väldigt grov generalisering. Jag vill inte lägga in jobbet för att sedan vara ungefär lika attraktiv på arbetsmarknaden som innan.

Vad är er uppfattning? Jag vet, hur långt är ett snöre osv. men tänker att det kan vara intressant att ha en diskussion kring. Just nu kikar jag på verksamhetsutveckling och styrning, ledarskap och dylikt eftersom jag tror att det kommer att dra åt det hållet för min del.


Jag har en master, och helt ärligt är det aldrig någon arbetsgivare som frågat om den eller intresserat sig... Jag har fått redovisa för min första fil.kand och för mina konkreta yrkesexamina.

Majoriteten ser inte skillnaden på en master eller magisterexamen heller.

Men all utbildning är bra... tycker jag såklart i mitt jobb. :idea:
 
Hade jag varit du hade, dvs svårt att bestämma mig;), så hade jag sökt utbildningen och känt efter till hösten om jag verkligen vill satsa. Då har du tillgång till schema och kan bilda dig en uppfattning om det funkar att kombinera med jobbet eller inte.
 
En högre utbildning är inte alltid meriterande när det gäller att söka jobb. Jag har en högre akademisk examen men det senaste decenniet har den inte varit något krav för de jobb jag har haft (det är ändrat sedan i somras). Men - jag tycker ändå det har varit värt det alla dagar i veckan. Helt enkelt för att jag har varit så mycket bättre på vissa saker i mitt jobb som jag inte kan förklara på annat sätt än att det är ett resultat av min utbildning.

Så även om högre utbildning inte alltid öppnar dörrar så lär man sig ju förhoppningsvis saker som gör att man blir bättre på jobbet. Och det öppnar dörrar. En utbildning är inte bara en rad på ett papper, det är lärdomar också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp