Bukefalos 28 år!

Är detta ok?

Sv: Är detta ok?

Jag försöker att hantera mina hästar på ett sätt så att dom inte ska ha en anledning att känna sig hotat av mig. Och hästar ska ha en sån respekt för människan att den inte ska hugga efter människan utan anlednig. En sån handling accepterar jag inte av hästen.
 
Sv: Är detta ok?

Eftersom de fleta här inte förespråkar våld, måste jag bara fråga:

Om ni får en ny häst, tar hand om en el vad som helst och den helt klart är ute efter att skada er genom att hugga efter er, hur skulle ni reagera då?
 
Sv: Är detta ok?

Jag håller med både om man inte ska slå hästen, och att man bör. Det beror på situationen tycker jag. Som någon annan skrev så gör jag mitt bästa för att uppträda lugnt och sansat med hästar för att inte ge dem någon anledning att vara rädda för mig. De flesta hästar tycker om mig och respekterar mig, och det bör väl betyda att jag gör något rätt? (Jag både arbetar med hästar och har hästen i ett stall med många hästar).

Det fungerar oftast, och jag behöver nästan aldrig använda våld. Men om en häst biter mig så är det en sak som är säker att jag slår tillbaka. Hotar den, och hugger efter mig, så får man bedöma situationen snabbt som attan. (Vad är det de säger - tre sekunder har man på sig?) Är den rädd eller arg? Svårt att veta säkert ibland, men man kan ju anta. Är den rädd backar jag och gör ett nytt försök med lugnande signaler. Det brukar gå bra. Är den arg, ryter jag till och hytter med näven mot den eller på något annat sätt markerar att "håll dig borta från mig". PRECIS som hästar gör.

Hinner den bita mig så får den sig en jävel på halsen eller bogen och ett ilsket vrål. PRECIS som hästar gör...

Vi har ett monster i stallet som är genomelak. Han har blivit misshandlad av två tidigare ägare, så det är inte hans fel, men inte fan tänker jag bli biten varje dag för att han har problem. Detta är ett hopplöst fall, det är jag fullständigt övertygad om. Han biter till och med sin ägare ibland, han litar inte på någon.Och han biter HÅRT. Hon har gått kurser i NH med honom utan större resultat.
Han är stor, självsäker, ilsken och våldsam.
Jag kan med alldeles rent och lugnt samvete säga att jag lappat till den hästen REJÄLT vid ett flertal tillfällen. För det är det enda som får honom att sluta. Och jag är rädd om mitt ansikte och mina händer.
 
Sv: Är detta ok?

Hästar är olika och det finns dom där det inte räcker med små tillrättavisningar. Mitt sto är stor, stark och ganska tålig. Hon har som ett fixerat beteende att alltid hota att hugga när man lägger på täcke eller sadel. (Kanske kände hon sig illa behandlad där när hon var ung.) I vilket fall som helst har jag inte lyckats få bort beteendet. Har prövat det mesta, att vara lugn och förbereda henne, att använda armbågen och stöta till om hon försöker nafsa, att stampa och säga till skarpt samt att daska till henne.

Många här på Buke säger att det bästa är att vara lugn och tydlig samt stampa och bestämt säga till om hon hotar. Jag försöker göra så men det löser inte problemet, hon gör likadant nästa gång. Det känns lite tjatigt och ibland undrar jag faktiskt om det skulle vara bättre om jag sa till en gång riktigt ordentligt och kraftfullt. Andra i stallet har blivit rejält arga på henne, då ser hon mest förvånad ut och skärper sig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 021
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 777
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp