Är detta slutet för vår vänskap?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Welsh

Trådstartare
Idag postade jag skadeanmälan till IF som jag fått från vetrinären. ´Pelle som en del av er har följt har blivit sämrei sin mage. Han har under de 6 åren som vi haft honom alltid varit lös i magen men under det senaste 6 månaderna har det blivit värre. Han matvägrade i julas och trots att vi nu göder honom så går han inte upp ett gram. Vi har prövat olika magtarm kurer utan resultat och nu skrev veterinären att prognosen för fortsatt överlevande var mkt dålig. Hon ansåg att vi skulle få ta bort honom. Detta har vi jobbat för i några månader men när vi tillslut har fått alla papprena så brister hjärtat och det känns så fel. Stackars Pelle, barnens lekkamrat och min trogna tävlingskompis. Diarre, headshaking och erlichias. Undrar hur hanhar mått egentligen under denna period :cry:. Vad tycker ni är bäst? Åka in på klinik och be dem ta bort honom eller ta hem nödslakt och be någon annan hålla. Jag klarar inte av att hålla min bebis och vill inte att han ska känna min ångest, min man vill heller då han har för nära relation till honom. Vilket alternativ är bäst? Kan tillägga att det är livstidskarens på honom.
 
Tråkigt att höra ang Pelle =( Vet hur det är att ha kämpat för att få till stånd en utdömning och när man väl får det så känns det ändå som en chock... *kram*

Ang avlivning så om han åker bra och är lugn på klinik tycker jag du HELT ska välja efter magkänslan! Enda jag kan se spelar roll är om du vill begrava hemma.

Men annars gå på det DU tycker känns bäst, båda alt är ju lika bra.

Fördelen med klinik är att man kan gå in och ta fraväl sen, finns ingen stress med att man måste avbloda. Och man slipper höra ljuden (du ska INTE titta!!) när de lastar dem på containern etc.

Men gå på vad som KÄNNS bäst för DIG!

Jag har tagit bort med bult (hemma el på slakteri) nnan, men valacken komemr åka till klinik och få spruta. Jag kan inte motivera varför, det bara KÄNNS att det är så jag vill ha det med honom. Och han åker bra och är lugn (och tycker det är kul) på klinik så för honom spelar det heller ingen roll.
 
Det allra värsta är att fatta beslutet, men när man (du) väl gör det så vet man (du) att det inte går längre, hästen måste få sluta med värdighet. Men beslutet är hemskt.

Jag har tagit avsked både med bult och på klinik och nästa gång (det är ju oundvikligt, förr eller senare) åker jag till klinik. Det var något fint där, inte så dramatiskt med blod etc och det går att få ett vackert sista minne.
Miljön på kliniken är "ingenmansland", hemma kan man efteråt gå och snegla på platsen och det är mer plågsamt för en själv.

Förutsättningen är att han åker bra, om inte skall han få gå till Trapalanda hemifrån, tycker jag.

Så tråkigt.
 
Jag känner med dig, min egna hjärtevän åkte till trappalanda för en månad sedan. Tog ut nödslakt och lät en kompis hålla. Kändes mkt bra. Om man sprutar hästen så kämpar den mot alla instinkter, ffa den att inte ramla in i det sista och det jag hört är att det blir plågsammare. Mitt hjärta skrittade med stolta steg på tre ben sina sista meter, va jättelugn och trygg. Kompisen som höll hade oxå på sig min jacka och hade i flera veckor "mutat" in sig lite extra varje dag. Dagen då min vän försvann var hemsk men idag kan jag se tillbaka på de glada stunder vi hade, trots att jag alltid kommer att sakna honom. Kram
 
Hemma i stallet och dess omgivning, säkert kan du be någon hjälpa dig i avlivningsögonblicket. Att köra iväg hästen, ökar bara dess frustration.
 
Jag tycker hemma är bättre, då häste slipper all lastningsstress (även de mest lättlastade kan bli stressade om de känner att ägaren ej mår bra) och det är en van och trygg miljö för er båda.

/Malin
 
Om man sprutar hästen så kämpar den mot alla instinkter, ffa den att inte ramla in i det sista och det jag hört är att det blir plågsammare

Och än en gång - det finns numera ett nytt livenspreparat där man SLIPPER det där, hästarna faller som med bult. Dock bör man innan kolla så veterinären har det.
 
Usch vad tråkigt, jag är ledsen för er skull :cry:
Har följt eran historia här på Buke en lång tid.

Detta med avlivning har jag tack och lov inte så stor erfarenhet av, har varit med om att en älskad häst åkt en gång. De tog henne till ett slakteri, jag ville vara med men fick inte. De hindrade mig handgripligen :(
Jag mådde dåligt lång tid efter det, jag ville ju att hon skulle känna sig trygg med nån hon verkligen kände på slutet, men det blev tyvärr inte så. Hon var inte min, men jag hade haft hand om henne i 4 år.

Den dagen det är dags för min nuvarande totta att lämna jordelivet ska det ske på en av hennes ängar utanför stallet. Spruta eller bult, jag vet inte än.....
(Spruta kanske man måste göra i stallet?)

Ni har en jobbig tid framför er, så jag skickar många många tröstkramar till er. :-(

/Petra
 
Jag tog bort min förra häst i november. Ville inte köra henne till slakteriet så jag ringde till en markägare och frågade om jag fick gräva ner henne där och det gick bra. Kontaktade en kille på slakteriet som kom ut med bultpistol som anses det bästa för hästen dör ögonblickligen! Kontaktade också en grävare som grävde ner henne i skogsgläntan. Vi tog henne altså i transport till ängen där hon skulle ligga, tog en gammal ggrimma som hon fick med sig i graven, och en bekant höll i för jag ville inte vara med då. Man måste ha markägares tillstånd, samt miljökontoret!
Detta kändes bäst för mig ivarjefall!
Lycka till med allt, det känns alltid jobbigt före sedan har man tid att sörja!
 
Den dagen det är dags för min nuvarande totta att lämna jordelivet ska det ske på en av hennes ängar utanför stallet. Spruta eller bult, jag vet inte än.....
(Spruta kanske man måste göra i stallet?)

Nejdå, man kan spruta på gårdplanen eller var man nu vill också.

Tänk på en sak om du tar bort hemma bara. Om du inte har skaffat tillstånd och ska gräva ner hästen hemma, så måste du stå så att de kommer åt att vinscha/lyfta kroppen på containern sen. Så det måste gå att köra dit.

och, om du tar bort med spruta hemma och kroppen ska gå till destruktion, så är det TYVÄRR inte säkert att kadaverhämtningen kan komma samtidigt som vet. Ofta brukar de försöka samordna om man har en bokad tid längre framåt, men risken är att kroppen får ligga ett tag innan de kan komma och hämta. Om man tidsbokat och planerat kanske det bara handlar om ett par timmar, vid en akutavlivning med spruta kan det TYVÄRR handla om dagar =/

Djurambulansen tar bort och tar med sig kroppen på vissa ställen i landet, vet dock inte exakt var och om de har spruta elelr bult men det kan ju vara värt kolla upp.

Tar du bort med bult hemma så har de ju kadaverbilen med sig och tar med sig hästen direkt.

Ingenting man vill tänka på, och ingen trevlig information, men det är bättre att veta INNAN än att helt oförberett få ha kroppen ligga där..
 
Kontaktade en kille på slakteriet som kom ut med bultpistol som anses det bästa för hästen dör ögonblickligen!

Liten petimeterkorrigering. Bulten är INTE avlivande elelr godkänd somd et: Det räknas som bedövning. Det är AVBLODNINGEN som är själva avlivningen. Bulten gör dock hästen hjärndöd och medvetslös, så de är 'borta' innan de når marken. Men de räknas inte som döda, utan det är de först efter avblodning.

Och det finns som sagt ny avlivningsvätska som ger lika snabb död.

HÄSTEN bryr sig inte om vilket, båda metoderna är lika humana, det är bara en fråga om vad mans jälv föredrar och tycker känns bäst.
 
Djurambulansen tar bort och tar med sig kroppen på vissa ställen i landet, vet dock inte exakt var och om de har spruta elelr bult men det kan ju vara värt kolla upp.
när de tog bort en häst på skolan för tre veckor sedan kom djurambulasnen, de tog bort honom men bult. det gick så fint och snabbt allt sammans.
 
Tack alla för era svar. jag har flertalet gånger hållit i hästar som tagits bort med hjälp av bultpistol/avblodning. vet dock som sagt att med Pelle kommer jag inte kunna vara den trygga ankaret när det är dags. pelle tycker att det är kul att transporteras och MK är ett skojigt ställe med många snygga travbrudar som visar upp sig så fint för honom i gången. Väntar nu på IFs slutliga besked MEN vi tar bort honom oavsett de ger oss livförsäkringen eller ej. Med den prognosen som han har finns det bara ett alternativ om man verligen älskar sin vän. I morse galopperade han med svansen lyft som en liten arab och halva flocken var med honom. Det är så här jag vill minnas honom. Bäst att ta bort honom medan det finns lite livsglädje kvar och inte ta det dagarna då det är försent...... Har en kompis som nyligen tog bort sin älskade häst och hon åkte till Skara och lämna de in så de fick göra allt medan hon åkte hem och sörjde i bilen. Troligen blir det så för oss med om MK ställer upp.
 
Det tror jag säkert de gör. Klinikerna brukar ju göra just så, dvs du lämnar över hästen till dem, och sen får du välja om du vill åka hem, eller om du vill komma in efteråt och se hästen (se att den verkligen är död, ta fraväl en sista gång etc).

Dock är en del kliniker INTE direkt tillmötesgående om man vill vara med. Nu är ju det inget problem för dig, men jag strök bort t ex Ultuna som alternativ när jag skulle ta bort kallblodsstoet. Jag fick nämligen absolut inte vara med, och dt var ett krav från mig.

Men jag känner för V som med Pelle, att den här gången, med den hästen vet jag inte om jag klarar att vara med. Och V är ju också som Pelle, åker bra och tycker MK är ett himla lattjo lajbans ställer.

Nu hoppas jag ju att jag slipper fatta det beslutet med V på flera år än, men iom att prognosen är somd en är så har jag ju funderat och bestämt mig för hur jag ska göra när det är dags. Oavsett om det blir om en månad elelr om tio år..
 
Ingenting man vill tänka på, och ingen trevlig information, men det är bättre att veta INNAN än att helt oförberett få ha kroppen ligga där..

Nä, inget man vill tänka på :cry:
Tack för all info., ska fundera mer på hur jag vill ha det,vad olika "metoder" innebär även om jag hoppas att det dröjer länge till... Men olyckor/akuta sjukdomar kan ju faktiskt inträffa närsomhelst... :(
 
Men olyckor/akuta sjukdomar kan ju faktiskt inträffa närsomhelst...

Fast då har du i ärlighetens namn inga val längre =/ Utan om du inte har sådan tur att trotjänaravlivningen kan komma direkt (nödslakt existerar inte längre) så är det veterinären som får avliva hästen, och dåf år man 'ta' vad denna nu har för metod (en del föredrar spruta, andra bult) och sen är det 'bara' låta kroppen ligga tills den kan hämtas. och be en bön det inte tar tre - fyra dagar.

ALt är om man kan få in hästen till klinik såklart, då kan de ju där ta bort, men är det riktigt akut så står du ju där du står. Det är djurambulansen oms ådan finns i området som är smidigast.

När unghästen skulle tas bort så hade jag ju på måndag em fått besked om tillstånd till omedelbar nödslakt. Jag ringde 'nödslakten' som sa att de kan inte komma förrän tisdag em, men efter lite pusslande la de om sin rutt och kunde komma tisdag morgon.

Dock blev hästen sämre under natten, och vid midnatt ringde jag distriktveterinären och bad henne komma ut och avliva. Hon ville dock att vi skulle undvika det om vi kunde, för tar vi bort i boxen så är risken de (VARNING. KÄNSLIGA INDIVIDER SKA INTE LÄSA VIDARE EN STUND NU) att de skulle vara tvungen att såga sönder endera häst eller box för att få ut henne. Man kunde ha lagt henne på stallgången dock men vi ville helst inte det IFALL något skulle gå fel så kan de bryta sig rätt rejält på stallgången. (NU KAN KÄNSLIGA INDIVIDER LÄSA IGEN) Och om vi skulle ta bort henne ute och täcka henne med presenning så länge så var risken stor att VARGEN skulle komma och knapra (vi hade varg precis här). Annars i normalfallet hade vi tagit bort henne på stallplan och täckt över.

Så vi satte in MONSTERDOSER smärtstillande iställt, risken för njurskador och leverskador och magsår etc var ju liksom ingen fara. Så hon fick smärtstillande i elefantdoser och vi klarade henne fram till morgonen då kadaverbilen kom och bultade henne och tog med kroppen.

Men där och då insåg jag att när det är AKUT så har du inte så många val längre. Du är utlämnad till veterinären, och sen får du vänta tills kadaverbilen kan komma och hämta (Vi har ingen djurambulans här).

Så det går inte att planera för de där tillfällena ändå tyvärr =(
 
usch vad jobbigt.. lider med dig..fick själv ta bort min häst för 2 v sedan.. jag åkte till kliniken, hon fick 2 kg havre ur en hink innan vi gick in i boxen,. Där fick hon först en spruta så att hon skulle bli jättetrött, och då fick jag ta farväl av henne. efter när de gav den andra sprutan gick jag ut, för hon skulle bara ramla ihop.. och jag ville inte ha den bilden i huvudet.. jag fick även gå in och titta på henne efteråt om jag ville. det gjorde jag inte heller, för jag vill inte ha sett henne död, jag vill komma ihåg min glada pigga häst! det kändes rätt att göra det med sprutor, känns inte lika "dramatiskt" som med pistol. men som sagt var, det är ju naturligtvis olika för alla hur mkt man vill se och på vilket sätt man vill göra det på.! känn efter själv, så ska du se att du gör det rätta! kramar
 
Nej fy.:(
Mardrömmen är ju att hamna i en sits som du gjorde,skönt att det gick "bra" (missförstå mig rätt )tillslut ändå.
Men FÖRHOPPNINGSVIS så ska det väl finnas tid så man kan få slutet som man känner passar en själv och hästen framförallt!
 
Jo förresten, en sak som jag faktiskt gjort och planerat för när det gäller akuta situationer är att jag har sett till att jag har en kunnig jägare som jag litar på som jag kan ringa till och som då kommer ut och skjuter hästen den dag den står med ett allvarligt benbrott i hagen och distriktsveterinären är tre timmar bort. Eftersomd et inte direkt haglar av veterinärer här och man om man har otur kan få vänta MÅNGA timmar på veterinär så har jag sett till att hästen i det läget slipper plågas onödigt länge. men det är då i ett läge när det är ett allvarligt benbrott och utan tvekan inget annat att göra än att förkorta hästens lidande.
 
Det är ju ingen dum idé, men hur ställer sig ex. försäkringsbolag till det? Får man göra så?
Iofs, är det väldigt illa och hästen lider så skiter man väl i det, och även i pengarna om det skulle bli trassel med det tänkte jag...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp