Är detta slutet för vår vänskap?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju ingen dum idé, men hur ställer sig ex. försäkringsbolag till det? Får man göra så?

NJae njao nje? ;) OM det är så att hästen led och det enda rätta var att avliva hästen och veterinär som sen kommer och tittar på den döda hästen konstaterar att det var det enda rätta och det hade varit djurplågeri att låta hästen vänta längre så säger försäkringsbolaget inget och man får sina pengar.

Anser vet i efterhand dock (eller f-bolagets vet) att det fanns minsta chans att med transport till klinik rädda hästen, eller att den inte led av att väntat på veterinären så får man problem. (Det får du iofs om du säger åt DV att avliva en häst med benbrott istället för att åka till klinik, och där det inte är fullständigt uppenbart att man inget kan göra).

men somsdu säger, i det läget så SKITER jag i försäkringspengarna. Och det gäller som sagt de fall när till och med JAG ser att det är kört. T ex när jag hittar hästen på tre ben och det fjärde benet hänger i tre slamsor och är ett virrvarr av benpipor genom huden. Ett brott som inte syns från utsidan, och där hästen inte är i chock eller svåra smärtor så skulle jag göra det så bekvämt för hästen som möjligt där den stod, eller försöka spjäla benet och få in den på box i väntan på veterinär och/eller transport till djursjukhus. Om man brutit något själv vet man att det tar ett par timmar innan smärtan kommer, kroppens eget smärtstillande blockerar rät tlänge. Men ett brott som är öppet och där det uppenbart är helkört är ju inte mkt att orda om, och skulle bolaget sen krångla så förlorar jag hellre de pengarna än lever med att min häst led i X timmar extra för jag skulle ha pengarna..

När det gäller t ex trafikolyckor där hästarna är så svårt skadade att de är döende eller när det uppenbart inte finns något hopp så om polisen inte får tag i en veterinär (och polisen själv inte kan/Vill avliva, vissa poliser kan) så ringer man ut en jägare som får förkorta hästens lidande. Jag vet två sådana fall och ingen av dem var det krångel med bolaget. Men som sagt då gäller det att även veterinär sen intygar att det var det enda rätta och att hästen plågats i onödan av att vänta.

/Alexandra - som bott under samma sak som en jägare med eftersökshund. Oftast när polisen ringde mitt i natten så var det trafikskadat vilt de ville ha uppspårat och/eller avlivat. Men det var faktiskt en häst en gång, och eftersom jag också hade häst var han inte så munter när han kom hem. Den hästen hade fått båda bakbenen 'avklippta' av en bil och veterinären var två timmar bort, så då ringde polisen jägare och han var där och hästen borta på 20 minuter...
 
Dock är en del kliniker INTE direkt tillmötesgående om man vill vara med. Nu är ju det inget problem för dig, men jag strök bort t ex Ultuna som alternativ när jag skulle ta bort kallblodsstoet. Jag fick nämligen absolut inte vara med, och dt var ett krav från mig.

Vi var på Ultuna, just, och vi fick vara med hela vägen utom i det ögonblicket då han fick injektionen. Då gick vi utanför boxen och kunde titta om vi ville, sen gick vi in igen och då låg han så fint... :cry:
 
Japps, men det var i just 'dödsögonblicket' jag hade som KRAV att få vara med, och det fick jag inte. Däremot fick jag vara med under förberedelserna, och sen komma in igen efteråt och se hästen etc. Men efterosm jag hade som krav att jag skulle vara med 'hela vägen' så strök jag det om alternativ (och tog fö sedemera bort på litet gårdsslakteri där jag fick hålla i själv hela tiden om jag ville, men om jag ändrade mig så fanns det personal där som kunde hålla i. Jag var dock med hela tiden själv). Även 'nödslakten' lät mig välja själv när det var dags för unghästen. Endera fick jag hålla i själv hela tiden (vilket jag gjorde) eller så höll killen i själv så kunde jag endera stå vid sidan och se på, eller gå därifrån innan och se hästen efteråt etc.

(Nödslakten var fö fantastiskt, jag ville inte ha blodfläck på gräsmattan, men där var bästa ställe att stå. Så killen tyckte att "Jag avblodar henne i containern, och släpper ut blodet när jag kommit av gården", så jag skulle slippa. Dessutom skar han bort och tog med sig den lilla bit av gräsmattan som ändå blev nedblodad. (Stänket som blev på uppfartem och grindstolparna när de lyfte i henne i containern fick jag ju dock stå ut med, men man komme rju aldrig ifrån allt blod)

Sen kan Ultuna ha ändrat sig, för då när jag ringde (våren 2001) så fick jag inte ens SE när de gav den dödliga injektionen, utan jag skulle vara tvungen att gå ut därifrån "om du inte kan prata med de soms köter det, men det får du ju ta med dem då", och jag hade ingen lust att DÅ få ett nej eftersom jag var så angelägen om att vara med.
 
Ok. Men som sagt - hästens lidande går ju självklart före pengarna, ingen tvekan alls.
Härute finns massor av jägare(Stoooora problem med vildsvin)Kanske ska man höra sig för? OM det inträffar nåt akut...

Till Welsh - Ni verkar ju ha bestämt hur ni ska gå till väga ialla fall, och personligen så tycker jag att de är underbara på MK, så det blir nog inga problem.

Tänker på er :cry:
 
Vad hemskt allt låter. Sitter med tårar i ögonen och tänker på den dag då jag inte lägre har min gose hos mig. Hoppas ju att det kommer dröja eftersom hon är ung och frisk men man vet ju aldrig.

Vi hade en riktig svacka för något år sedan då vi tog bort 6 hästar på mindre än ett år. 4 av dem var gamla och hade varit dåliga länge men 2 av dem var bara barnen ju.

Hursomhelst.. en av de äldre fick tarmvred så henne kom en jägare ut och sköt. Usch.. minns allt som igår, hon var den första vi tog bort.
alla förutom en har vi tagit bort utanför stallet. den vi sista körde vi iväg med för att han skulle få begravas. han begravdes på en stor äng under en ek. Vi har inte tagit bort våra hästar med bult eller så utan vi har en jättebra gubbe som kommit och tagit bort våra hästar. Han är verkligen hur bra som helst. Han är duktig med hästarna och sköter det hela på ett mkt bra sätt. Ingen stress, man får säga hejdå till hästen i lugn och ro, och allt är så fridfullt. Sedan tar han med kroppen bort.
Om man inte har något ställe att gräva ner den på.

Spårade ur lite där kanske :smirk:
Men jag säger som de andra, bara du kan känna vad som känns rätt. Bara att följa ditt hjärta helt enkelt.
Har följt eran historia ett tag nu. Tänker på er!
 
Försäkringsbolaget ringde för 1½ timme sedan och berättade att allt är klart. Hon har även skickat papper på beslutet men ville att jag skulle få veta omgående att vi skulle få ta bort honom. Efter att ha funderat i dagar på hur vi ska göra det så blev jag egoistisk och har ringt nödslakt som kommer i ´morgon och tar bort honom hemma. jag känner att jag inte orkar åka till MK ( tar mig 1½h) i detta väglag. Jag vet hur mycket jag kommer att grina på vägen hem. har meddelat jobbet att jag inte kommer och jobbar i morgon natt och min bussiga chef ställde upp direkt. Stallägaren som ska hålla har lovat att komma hem så fort jag ringer och berättar att slaktbilen är på väg. Mitt i allt det svarta så känns det bra att de kommer redan i motgon. När man nu har tagit beslutet óch har det svart på vitt så är det bäst att göra det fort innan man kommer med undanflykter och ställer in det. Tänk på oss i morgon och titta gärna på användarbilden för det är så jag vill att Pelle ska kommas ihåg.
 
:cry:

*Stora kramar till er*

Han är jättefin din Pelle, ta hand om er nu sista dygnet, och jag ska tänka på er i morgon. Sköt om dig, även fast det kommer en jobbig tid framöver....

*Mer stora kramar* / Petra
 
Fy vad tråkigt :( Men skönt att ni iaf slapp "krångel" med If även om du bestämt dig ändå.

Tänker på er!
 
Nu är det över. Jag kunde inte varra kvar på gården så jag åkte hem när det var dags. Satt kvar i bilen tills jag såg att lastbilen åkte förbi mig innan jag kunde gå in till mina flickor och berätta att det är över. Yngsta tjejen ligger inlindad i ett täcke och vägrar att prata med någon, det finns minst 1 elev i varje klass i vår lilla skola som är ledsen idag då det är många barn som lärt sig rida på Pelle.
Pelle stod med sin ena flickvän och solade i hagen och han ville inte följa med upp till stallplan. Han ville inte se på mig så han visste nog vad som var på gång. :cry: Nu ska jag också krypa ner under täcket och försvinna från omvärlden ett tag. Tack alla som har stöttat mig och Pelle!
 
Jag förstår om du inte orkade vara med, jag vet faktiskt inte heller om jag kommer att fixa det när det är dags för min,även om jag NU tycker att det är självklart att jag ska vara med.
Skönt att det är över nu alla fall, han har det bra nu :(
Och sörj på, det tar tid, men ni verkar ju vara flera som känner samma sorg och kan stötta varandra.

Många varma kramar till er
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp