Är detta vanvård av häst?

Sv: Är detta vanvård av häst?

Jag tycker det är allvarligt att hästen går ensam.
Det beror ju på varför den går ensam! Om det är en häst som skadar andra hästar kan det även stå i den papper att den inte får gå med andra hästar.
Själv har jag en hingst som tyvärr inte kan gå med vallackar utan att slås.
Han är med nere och fodra de andra hästar varje dag, då står han och ett sto alltid och kliar varandra över grinden, sen äter de tillsammans och sen vill han gärna hem igen.
Det verkar störa många av dom som kör förbi att han går ensam i hagan, men de ser ju inte att han rids varje dag och hur mycket kontakt han har med andra hästar.
Hur tycker du att man ska lösa det bättre?
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Inte nu längre. Förr var det så, men sen Länsstyrelsen tog över, så om de åker ut på en inspektion pga anmälan, och det visar sig att det inte finns något att anmärka på, betalar djurägaren ingenting alls.

Så glad jag blev av att läsa detta, då slutar de anmälinger som gjordes för att djävlas.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Om du är osäker på om det är vanvård så ring länsstyrelsen och berätta om läget för dem.
Det är deras uppgift att avgöra om det är vanvård, inget du ska veta innan du ringer.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Så glad jag blev av att läsa detta, då slutar de anmälinger som gjordes för att djävlas.
För många år sedan blev jag anmäld på pin kiv av grannar, det kostade mig inget mer än tid, o att jag fick dra upp dem ur diket när de försökte köra på skogsbilsvägen hem till mig i en sedan utan 4WD.
Vid tredje anmälan ringde de bara o sa att någon hade anmält mig igen, men de kände inget behov av att komma o inspektera mina djur igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 673
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp