Är detta vanvård av häst?

A

anoonyym

Jag har valt att vara anonym då jag inte vill att det här ska kunna kopplas till mig personligen.

Jag "känner" till en äldre människa som har en äldre häst. Hästen står själv i stallet men om dagarna kan h*n se andra hästar men kommer inte i kontakt med dom.
Brevid hästens box i stallet är det nu en gödselstack då ägaren till hästen inte "orkar" gå till gödselstacken som är utanför stallet. Jag kan tippa på att gödslet snart är 1 meter hög i en box som har en storlek på ca 3*4 meter, så det har pågått länge nu alltså.
Hästens hovar har inte blivit verkade på snart 4 månader och hovarna är jättelånga. Hästen har tappat i hull pga dålig utfodring. Hästen kommer ut sent om dagarna när inte medryttaren sköter hästen. Dvs varje helg då ägaren är bortrest och förväntar sig att medryttaren ska sköta både ut och insläpp själv, tyvärr är medryttaren för snäll för att säga ifrån.
Ägaren är välkänd i den här stan och ingen tycker om denna eller vill ha nåt denna att göra. Är även skyldig mängder av folk pengar inkl mig och gör sig onåbar på telefon när man ringer.

Jag vet inte om det här är ett fall att anmäla. Vad tror ni, kan jag anmäla detta? Jag tycker oerhört synd om hästen.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Klart du ska anmäla. Sen är de deras sak att fundera på om det är vanvård eller inte.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Varför är folk så rädda för att ringa till djurskyddsinspektören? Det är ju till den personen du ska ställa frågan.

Det är väl inte så dramatiskt att var och en själva måste ha gjort en utredning och sedan anmäla? Varför inte ringa till ansvarig och föra en diskussion? Berätta vad du vet och höra om de kan åka ut och titta. De är ju i princip de enda som - förutom ägaren - kan hjälpa hästen till en drägligare tillvaro.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Det är inte okej att en häst har jättelånga hovar och inte verkas regelbundet och det är inte okej att förvara gödsel inne i en box. Jag tycker att du ska anmäla ägaren. Du kan vara anonym. Det är de flesta som anmäler. Du gör det för hästens skull. Ring djurinspektören i din kommun. De kommer åka ut och titta på stallet och hästen.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Jag har valt att vara anonym då jag inte vill att det här ska kunna kopplas till mig personligen.

Jag "känner" till en äldre människa som har en äldre häst. Hästen står själv i stallet men om dagarna kan h*n se andra hästar men kommer inte i kontakt med dom.
Brevid hästens box i stallet är det nu en gödselstack då ägaren till hästen inte "orkar" gå till gödselstacken som är utanför stallet. Jag kan tippa på att gödslet snart är 1 meter hög i en box som har en storlek på ca 3*4 meter, så det har pågått länge nu alltså.
Hästens hovar har inte blivit verkade på snart 4 månader och hovarna är jättelånga. Hästen har tappat i hull pga dålig utfodring. Hästen kommer ut sent om dagarna när inte medryttaren sköter hästen. Dvs varje helg då ägaren är bortrest och förväntar sig att medryttaren ska sköta både ut och insläpp själv, tyvärr är medryttaren för snäll för att säga ifrån.
Ägaren är välkänd i den här stan och ingen tycker om denna eller vill ha nåt denna att göra. Är även skyldig mängder av folk pengar inkl mig och gör sig onåbar på telefon när man ringer.

Jag vet inte om det här är ett fall att anmäla. Vad tror ni, kan jag anmäla detta? Jag tycker oerhört synd om hästen.

Jag skulle anmäla, främst för hovarna och hullet
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Jag tror inte en häst lider av att gödsel förvaras i en box brevid.
Många hästar är bara ute några timmar varje dag, denna verkar ju vara uten mycket.
Tänker du även anmäla att personen har skuld och att ingen gillar denna? Eller vad är anledningen till att ta fram det?
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Hanteringen av hästen låter inget vidare men jag blir också fundersam att du blandar in ekonomi och att människan är illa sedd. Det ringer varningsklockor då, är det personen du vill komma åt eller hästen du vill hjälpa?

Självklart ska man anmäla om hästen far illa.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Jag tolkade som att det togs med för att visa varför ingen annan har anmält eller kommer att anmäla det hela, och varför det annars så bra rådet att 'prata med ägaren' inte kommer att fungera i dte här fallet?
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

men om folk är sura på människan så är det väl mer troligt att de anmäler än om denne är välsedd?
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Varför är folk så rädda för att ringa till djurskyddsinspektören? Det är ju till den personen du ska ställa frågan.
Är det inte så att den som får besök av djurskyddsinspektören på grund av anmälan, ska betala för detta, Oavsett om de har misskött sig eller inte?
Om det är fallet kan det ju bli rätt så dyrt för en som är ogillat av omgivningen. Därför tycker jag det är ok att vara rätt säker innan man anmälar.
Det är ju inte så roligt att få flera räkningar om man i förvägen är i en ekonomisk situation.
Man kan ju i första hand knacka på och fråga om man kan hjälpa.
Ingen skaffar djur för att misshandla dom, om det ändå blir så beror det oftast på djub personlig eller ekonomisk kris.
Då behöver man hjälp och kanske inte en massa räkningar.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Jag tycker det är allvarligt att hästen går ensam.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Håller med Lovisaleonora. Det du gör är ringer djurskyddsinpektören och lägger fram scenariot, sen låter du dem avgöra och åka ut och kolla. Det behöver inte falla på dig att bedöma svaret i frågan, det du gör är som sagt att kontakta djurskyddet i frågan så har du gjort ditt.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

varför skulle det vara en katastrof att ha gödslet i en box, så länge hästens box där den vistas, är renmockad? vi pratar ju vintertid, finns inte direkt ngn bakteriehärd eller flugor och skit som kläcks..... så länge stallluften är bra och hästen står rent, finns det väl inget i sig som stör just ang. detta?
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Om hästen tappar hull och får förväxta hovar utan att något försök görs till att ta tag i detta, skulle jag definitivt ringa och be någon kolla upp det.

Vad omgivningen eller du tycker om personen ifråga har inget alls med detta att göra, det är hästens hälsa som bör poängteras.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Är det inte så att den som får besök av djurskyddsinspektören på grund av anmälan, ska betala för detta, Oavsett om de har misskött sig eller inte?.

Inte nu längre. Förr var det så, men sen Länsstyrelsen tog över, så om de åker ut på en inspektion pga anmälan, och det visar sig att det inte finns något att anmärka på, betalar djurägaren ingenting alls.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Kan täna mig att det faktiskt blir kraftigt försämrad luft i stallet om man använder en box som gödselstack. Ammoniak från urinen blandar sig med luften, på vår/sommar -halvåret så lär det ju faktiskt bli en hel del flugor och kraftig lukt. Det är väl inte så troligt att hon då flyttar på "stacken" då det är ett betydligt större jobb än att ha tömt kärran på riktiga stacken från början...
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Kan täna mig att det faktiskt blir kraftigt försämrad luft i stallet om man använder en box som gödselstack. Ammoniak från urinen blandar sig med luften, på vår/sommar -halvåret så lär det ju faktiskt bli en hel del flugor och kraftig lukt. Det är väl inte så troligt att hon då flyttar på "stacken" då det är ett betydligt större jobb än att ha tömt kärran på riktiga stacken från början...

Fast nu antas det en massa...

Om det blir ammoniaklukt osv beror på temperatur i stallet osv. Om luften blir försämrad i stallet beror också på temp, ventilation osv.

När jag var skadad för många år sen nu mockade jag en period ut på en stor hög i stallgången (jag har enormt stor stallgång). Sen på helgen så fick jag hjälp att kärra ut det. Hade permanentbäddar så mest bajs i högen. Jag har kallstall, samma temp och luft som ute, milt sagt välventilerat. Det var vinter och minusgrader. Det luktade inte ett dugg i stallet och blev inte sämre luft.

Sen var det ingenting jag gillade att mocka ut så, men det påverkade inte hästarna ett smack.

Och beroende på var man har gödselstacken kan man visst det kärra ut det på sommaren fast man 'mellanlagrar' det på vintern. Jag har kortase vägen 50 meter till gödselstacken, men jag ska då nedför en brant slänt och genom en tom ladugård, alt gå 200 meter 'runt' alltihop. Det är INTE plogat/skottat.

Jag brukar skotta en gång nedför slänten. Men nu är det enorma mängder takras, och det snöar och snöar. Så just nu kommer jag inte åt min gödselstack med mindre än en timmes skottning/dag. Så jag har gjort en temporär gödselstack, jag tippar gödseln genom en dörr i stallet. Den hamnar då mellan ladugården och stallet. Så länge det är fryst får det ligga där (det ligger en presenning i botten), men såfort det tinar skottar jag upp den på kärra, kör genom ladugården, tippar på gödselplattan, skottar upp en ny kärra osv. Det tar ett par dagar att få bort skiten, och ungefär en miljon kärror. Men jag gör det, FAST jag inte skottar en timme per dag vintertid för att kärra ut den direkt.

Så ALLT beror ju på omständigheterna, och utan att veta kan man varken anta det ena eller det andra.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

Nu råkar det vara vinter och du har ingen aning om stallförhållandena. välkommen till vilken ladgård med kor så hittar du betydligt värre förhållanden det lovar jag dig.

i övrigt se alexandras svar.
 
Sv: Är detta vanvård av häst?

ANMÄL OMEDELBART!!!! Om det så är anonymt så ANMÄL! Tänk på hästen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 674
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 792
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Stora shoppingtråden II
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp