Bukefalos 28 år!

Är du beredd? Preppertråd.

I ett fullskaligt världskrig-/apokalypsscenario tror jag inte att det spelar jättestor roll för ens överlevnad huruvida man har nån kubik ved eller några veckors konserver hemma eller ej. Då är det nog mer övergripande strategier och förmågor som skiljer agnarna från... bulgurn.
Jag tror att man får hitta en egen nivå för sannolikhet och konsekvens, som är rimlig att kunna klara. Där tror jag själv att storskaligt elavbrott i kanske upp till någon vecka kan vara ett rimligt scenario, brist på fossila bränslen kan vara ett annat, helt eller delvis avbrott i internet- och/eller teleaccess ett tredje och kanske någon variant av (om än lindrig) sjukdomsepidemi ett fjärde. Den allvarlighetsgraden och omfattningen av störning tror jag kan vara rimlig att i möjlig mån ta litet höjd för.
 
Jag är hyfsat förberedd. Med mig har jag alltid en liten väska med sånt man kan behöva i stan. Hemma klarar vi oss lätt i 72 timmar. Men det är klart. Med lite otur så kommer det där veckolånga strömavbrottet när man har som minst bränsle eller torrmat hemma. Då kan det krävas en del fantasi för att inte gå hungrig dag 3.
 
I ett fullskaligt världskrig-/apokalypsscenario tror jag inte att det spelar jättestor roll för ens överlevnad huruvida man har nån kubik ved eller några veckors konserver hemma eller ej. Då är det nog mer övergripande strategier och förmågor som skiljer agnarna från... bulgurn.
Jag tror att man får hitta en egen nivå för sannolikhet och konsekvens, som är rimlig att kunna klara. Där tror jag själv att storskaligt elavbrott i kanske upp till någon vecka kan vara ett rimligt scenario, brist på fossila bränslen kan vara ett annat, helt eller delvis avbrott i internet- och/eller teleaccess ett tredje och kanske någon variant av (om än lindrig) sjukdomsepidemi ett fjärde. Den allvarlighetsgraden och omfattningen av störning tror jag kan vara rimlig att i möjlig mån ta litet höjd för.
Och de scenariona (eller vad det heter i plural) är nog för rätt många av oss sådant som vi klarar utan att egentligen förbereda oss för just det. I alla fall i städer där det finns människor som kan hjälpas åt. Skulle huset tex inte gå att värma upp, så får väl vi grannar sova i en av lägenheterna i huset istället för i varsina som vi brukar, och på så sätt hålla varandra varma inom väggarna istället för genom dem, som brukligt annars är.

Fossila bränslen är vi ju många som lätt överlever utan under en vecka.

Sen kan man förstås ha otur och få en rejäl stroke eller hjärtinfarkt just då, men det lämnar man kanske faktiskt helst åt slumpen för att inte drunkna i katastrofplanering på nivån att det vanliga livet kompliceras till ohanterlighet av att man förbereder sig för osannolika händelser.

Jag tänker verkligen att människor är det viktiga i den här sortens funderingar. Att man har människor omkring sig. Man behöver inte ens känna dem, bara de finns där.

Den där amerikanska prepper-rörelsen där människor verkar ses som fienden, är väldigt obehaglig. Jag vet inte i vilken mån svenska preppers inspireras av just det.
 
Och de scenariona (eller vad det heter i plural) är nog för rätt många av oss sådant som vi klarar utan att egentligen förbereda oss för just det. I alla fall i städer där det finns människor som kan hjälpas åt. Skulle huset tex inte gå att värma upp, så får väl vi grannar sova i en av lägenheterna i huset istället för i varsina som vi brukar, och på så sätt hålla varandra varma inom väggarna istället för genom dem, som brukligt annars är.
Absolut, på sommarhalvåret är det ju inga problem att klara sig utan uppvärmning utan att ha tänkt efter före. I minus femton är det nog värre även om man sover i klump, om man inte har en bra sovsäck. Men i stadsområden har den storskaliga värmeproduktionen ofta rätt bra redundans och nödmöjligheter, så där tror jag som du att det nog går att klara sig bra även på vintern.
Fossila bränslen är vi ju många som lätt överlever utan under en vecka.
Jo, på individnivå. Men i ett mer övergripande perspektiv tror jag det blir stökigt om inte t ex dieseldriven kollektivtrafik fungerar, vilket får till följd att många även i stadsregioner får svårt att ta sig till sina mer eller mindre samhällsviktiga jobb. Polisen behöver också tanka sina bilar för att kunna bedriva verksamhet, liksom räddningstjänst och ambulanser. Många verksamheter, inklusive livsmedelshandel, bygger ju också sin lagerhållning på just in time, varför bränslebrist snabbt skulle påverka tillgången av dagligvaror även i storstadsområden.
Jag tänker verkligen att människor är det viktiga i den här sortens funderingar. Att man har människor omkring sig. Man behöver inte ens känna dem, bara de finns där.
Det håller jag verkligen med om, den biten tror jag också är jätteviktig...
Den där amerikanska prepper-rörelsen där människor verkar ses som fienden, är väldigt obehaglig.
...samtidigt som den delen kanske inte heller skall förträngas. Jag hör definitivt inte till dem som ser människor i gemen som fiender i ett krisläge, tvärtom. Men redan i goda tider finns ju en liten andel av befolkningen som av olika anledningar väljer att t ex stjäla. Jag tror att det tyvärr är rimligt att ha beredskap för att den andelen kan komma att växa snarare än krympa i ett mer ansträngt läge. Utan att för den sakens skull förbereda sig för att göra sitt hem till en Mad Max-fästning.
 
Vi skulle nog klara oss ganska bra. Vatten av bra kvalité finns i en bäck i närheten, sa bara vi kan ta oss ut sa kan vi hämta där. Skafferiet är proppfullt, likasa frysen (fast det blir ju daligt fort om elen försvinner). Vi har gasgrill och campingkök och gasen räcker nog ett tag. Kamin och massor ved utanför dörren.
 
Jag gillar ironin i att samhället nu försöker få oss att tänka i dessa långvariga strömbortfallsbanor, samma samhälle som anstränger sig över hövan för att vi ska gå mot det kontantlösa samhället där pengar ska byta ägare på olika elektroniska vis.
 
Jo, på individnivå. Men i ett mer övergripande perspektiv tror jag det blir stökigt om inte t ex dieseldriven kollektivtrafik fungerar, vilket får till följd att många även i stadsregioner får svårt att ta sig till sina mer eller mindre samhällsviktiga jobb. Polisen behöver också tanka sina bilar för att kunna bedriva verksamhet, liksom räddningstjänst och ambulanser. Många verksamheter, inklusive livsmedelshandel, bygger ju också sin lagerhållning på just in time, varför bränslebrist snabbt skulle påverka tillgången av dagligvaror även i storstadsområden.
Det är lite sådant jag tänker att man i stort sett kan klara under en vecka. Mycket beror ju på vad man tänker sig följer efter den veckan. I händelse av krig som bombningarna av Dresden eller epidemier som digerdöden och pesten, så funkar ju helt enkelt inte saker, tänker jag. Även rejäla influensaepidemier har ju gjort samhället lite vacklande ett par dagar emellanåt, men sådant klarar vi ju på det stora hela.

Dagligvarorna under en veckas tid, får helt enkelt ersättas av ovan nämnda bulgur, sesamfrön och sylt.

När det var för mycket snö när jag var barn i Småland, skidade hemtjänsten ut med mat och andra förnödenheter till de mer avlägset bosatta åldringarna. Sådant kan ju skötas även av personer som inte har det som yrke under några dagar.

Sammantaget tror jag helt enkelt att det är bättre för livskvaliteten att ta det rätt lugnt och att ta det som det kommer med den här typen av händelser, som alternativ till ständig krisberedskap. Viss krisberedskap finns helt enkelt inbyggt i systemen redan, både avsiktligt (strömförsörjning vid sjukhus) och mer oavsiktligt (sesamfrön i mängd i skafferiet) och jag tänker mig att den räcker ganska långt. Kriser motsvarande Leningrads belägring, tror jag inte vi löser genom att bunkra och preparera. Då är det snarare politiskt arbete för att undvika att det alls sker, som är lösningen.
 
Vattnet i Mälaren får duga om något händer, lär inte törstar i hjäl.

Har nötter för en vecka i frysen och duntäcke i sängen.

Borde nog klara mig typ 48 timmar utan vatten och el sedan är det nog kört om jag inte äter upp hunden ( chihuahua) och katterna.
 
Det enda jag bunkrar är ersättning till bebis. Har alltid extra hemma så vi inte står utan, men annars är det inget jag gör. Ni får äta upp mig i händelse av kris.
 
Hittills har jag varit oengagerad i preppersfrågan, men nu blev jag stressad. Bensin måste jag ha. Hur många liter får man ha hemma legalt, och i vilken typ av kärl? Är det kanske bättre att byta till dieselbil, och lagra diesel?
 
Hittills har jag varit oengagerad i preppersfrågan, men nu blev jag stressad. Bensin måste jag ha. Hur många liter får man ha hemma legalt, och i vilken typ av kärl? Är det kanske bättre att byta till dieselbil, och lagra diesel?

Att lagra större mängder bensin i icke godkända kärl är vansinne och inte lagligt. Det samma med diesel även om det inte brinner lika lätt (olika flampunkter, det är därför diesel kan användas som tändvätska men att det är en dålig idé att använda bensin som det).

Vare sig bensin eller diesel tål långlagring, de är lite av en färskvara.
 
Att lagra större mängder bensin i icke godkända kärl är vansinne och inte lagligt. Det samma med diesel även om det inte brinner lika lätt (olika flampunkter, det är därför diesel kan användas som tändvätska men att det är en dålig idé att använda bensin som det).

Vare sig bensin eller diesel tål långlagring, de är lite av en färskvara.
Det inser jag, och därför undrar jag hur mycket jag får ha hemma och i vilka kärl om det ska vara lagligt? På vilket sätt åldras bensinen, och hur gammal kan den vara? Rent praktiskt är det ju ingrt problem att kontinuerligt tanka bilen från förrådet, och fylla på tomma dunkar på macken.
 
Nu har jag googlat, 18 månader håller bensin om den förvaras svalt i fylld trycktät behållare. Brandtekniskt avskilt i ståldunkar får man förvara stora mängder. Jag har ett svalt uthus, 60 meter från min bostad och 500 meter från närmaste granne. Det borde räknas som brandtekniskt avskilt. Här ska hamstras!
 
Nu har jag googlat, 18 månader håller bensin om den förvaras svalt i fylld trycktät behållare. Brandtekniskt avskilt i ståldunkar får man förvara stora mängder. Jag har ett svalt uthus, 60 meter från min bostad och 500 meter från närmaste granne. Det borde räknas som brandtekniskt avskilt. Här ska hamstras!

Max hundra liter och jag är glad att inte är din granne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp