"Är du gravid?"

För övrigt är det, givetvis, jävligt kasst med folk som måste hålla på och kommentera. Jag har ett par människor i min närhet som aldrig kommenterat min vikt eller utseende, men ofta kommenterar andras. Det gör ju att jag vet om att de är personer som ser, och noterar andras vikt. Om jag någon gång känner mig väldigt självmedveten så är det såklart i deras sällskap.
 
Varför inte jobba mot att avstigmatisera viktångest?
Kan ju lika gärna vara gravidångest, att ha problem med fertilitet, missfall eller liknande. Det är inte bara att påpeka att någon fått en större rumpa utan vad som ligger i just viktökning på magen (eller svullenhet/annat) som gör att en ser gravid ut. Att någon tar sig rätten att faktiskt tro att det ligger ett eller flera foster därinne :confused:
 
Varför inte jobba mot att avstigmatisera viktångest?

Graviditet och vikt är väl ändå betydligt känsligare frågor på ett allmänt plan än hårfärg, av förklarliga skäl.

Viktångest vet jag inte om vi behöver avstigmatisera, det känns väldigt allmänt accepterat. Förväntat, till och med. Om du menar att avstigmatisera vikt så är ju det en ypperlig idé men jag tror inte att gå runt och fråga folk om de är gravida är vägen att gå. Att förändra en norm kan ta decennier eller till och med generationer. Det går utmärkt att både jobba mot att avstigmatisera vikt och respektera känsligheten i rådande norm samtidigt.
 
Nej, har sluppit frågan och vågar själv inte ens fråga de som är "uppenbart gravida" av rädsla för att det är något slags hälsotillstånd som orsakat utseendet. Jag tänker väl att om de vill berätta får de väl göra det själva 🤷 jag har alltid hatat att prata om mina graviditeter med folk som inte har med det att göra och jag är säkert inte ensam.

"Det har du inte med att göra" är väl ett möjligt svar på de där idiotiska frågorna.
 
Och så här såg jag ut i den aktuella starten när jag tydligen hade en perfekt liten gravidmage. Jag veeeet att jag ska släppa det men alltså jag tycker att jag mest ör lite normalt "jag äter"-rund?
083A4308.jpg
 
Och så här såg jag ut i den aktuella starten när jag tydligen hade en perfekt liten gravidmage. Jag veeeet att jag ska släppa det men alltså jag tycker att jag mest ör lite normalt "jag äter"-rund?Visa bifogad fil 125587
Antagligen har personen i fråga en annan bild av dig sedan tidigare, det har inte vi. Med det sagt tycker jag INTE att det är ok att fråga om någon är gravid. Men jag tycker det är synd att du ska behöva må så dåligt pga normer :(
 
Och så här såg jag ut i den aktuella starten när jag tydligen hade en perfekt liten gravidmage. Jag veeeet att jag ska släppa det men alltså jag tycker att jag mest ör lite normalt "jag äter"-rund?Visa bifogad fil 125587

Vilken fin bild 🥰

Jag tror man får tänka att problemet ofta ligger hos den andra parten. Det är en person som av någon anledning går och noterar folks kroppsformer, tänker på graviditeter osv. Vem vet varför men det är något som ligger på andra sidan konversationen. Inte på dig.
 
I det jobbet ingår det att sluta fråga folk varför de är tjocka.
Absolut! Men jag tycker samma personer inte ska fråga om min frisyr heller. Vilka frågor man kan ställa beror på relationen, tänker jag. Och om en väninna frågar om jag är gravid, blivit smalare, permanentat håret osv är på samma ”nivå” eller hur jag ska säga, hoppas andemeningen förstås ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 166
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 836
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp