Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag vänder mig främst till er veterinärer och veterinärstuderande här på buke men naturligtvis även ni andra som har lite koll på läget.

I Sverige så består ju den sk grundvaccinationen för DHP av en spruta vid 8 veckors ålder, en vid 12-13 veckors ålder och därefter en efter 1 år. Detta är alltså det som rekommenderas för att hunden ska få ett fullgott skydd (ja eller näst intill, 100% skydd är det ju inte eftersom det alltid finns hundar som kan insjukna trots korrekt vaccinering).

I Tyskland, åtminstone här vid universitetet i München, lär man ut att det krävs en till spruta, nämligen vid 16 veckors ålder, för att hunden ska få ett fullgott skydd mot DHP. Detta för att valpen vid 13 veckors ålder fortfarande har maternala antikroppar kvar i blodet som gör att hunden inte utvecklar det skydd den behöver mot DHP.
Vid 16 veckors ålder är man däremot säker på att det inte finns några maternala antikroppar kvar i blodet, vilket gör att man vaccinerar en gång till för att säkerställa ett gott skydd. (Alltså 8+13+16veckor+1år)

Detta skulle alltså betyda att alla hundar i Sverige, enligt tysk standard, inte har ett lika bra skydd mot DHP som hundarna i Tyskland.

Fick nämligen erfara det idag när det var dags att vaccinera min 12-åriga dvärgschnauzer och det fastställdes att han ju inte har blivit rätt vaccinerad redan från första början och jag nu blir tvungen att göra om hela grundvaccinationen för att han ska vara skyddad (det här är alltså det de sa vid universitetsdjursjukhuset i München).

Det här har fått mig att fundera på hur det kan komma sig att det skiljer så på rekommendationerna?
Varför har Sverige valt att köra på 3-sprutors systemet?
Borde det då inte i praktiken betyda, om man går efter hur tyskarna resonerar, att flera hundar i Sverige smittas av Valpsjuka, HCC och Parvo procentuellt sett?
Hur förhåller man sig i sverige till detta med de maternala antikropparna?

Vore intressant att veta eftersom jag nu bara får höra den ena (tyska) sidan.
Hoppas någon orkade läsa så här långt...
 
Sv: Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Jag är INTE veterinär!

Men som jag förstår det så resonerar vi som vi gör i Sverige om just vaccination för att vi har ett så extremt lågt smitto-tryck här.

Rätt eller fel?

/Swat
 
Sv: Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Jo, det har jag också funderat på, men inte fått det bekräftat på något vis. Frågan är ju om det är det som är anledningen?
 
Sv: Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Vi lärde oss på virologin (obs danmark) att de former av vaccin mot virusarna, vilka som du vet är levande attenuerade vaccin, är nog "starka" att klara att bryta igenom det maternella immunförsvaret hoss valpar 10-13v och att även (de flesta eller alla?) tillverkarna av vaccinen angeer att vaccination vid 12v ger fullgott skydd.
 
Senast ändrad:
Sv: Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Det jag lärt mig är att det är tillverkarnas rekommendationer veterinären följer i Sverige.

Enligt fass vet. så gäller detta för DHP:
Grundvaccination. En vaccination fr.o.m. 13 veckors ålder. Då tidigare vaccinationsskydd eftersträvas, ges en första vaccination fr.o.m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.

Revaccination. En skyddande immunitet mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av parvovirus upprätthålles därefter genom revaccination med 2-3 års intervall.
 
Sv: Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Man är fullt medveten om de maternala antikropparna även i Sverige...
Gällande rekommendationer för levande vaccin är fn att det räcker med en spruta + en spruta till efter ett år för vuxna djur (och däreffter med 2-3 års intervall beroende på smittryck). Detsamma gäller valpar från 13 veckors ålder. Sprutor som ges dessförinnan anses kunna "motverkas" av vappens maternala antikroppar.

I FASS-texten för Nobivac DHP står följande:
"Vaccinet ger upphov till ett tillfredsställande immunförsvar på hundar över 10 veckors ålder, som inte befinner sig i inkubationsstadium för endera sjukdomen. Efter en vaccination utförd vid 13 veckors ålder har skyddande antikroppstitrar demonstrerats efter 32 månader avseende sjukdom orsakad av hundens parvovirus."

Att det skulle krävas ytterligare en spruta vid 16 veckor gäller inte för detta vaccin. Kanske har de avdödade vaccin i Tyskland? Sådana ger inte samma immunrespons och kan kräva ett annat schema.

Poblemet i Sveige (om det nu får anses som ett problem, D, H eller P förekommer ytterst sällan tack vare vaccinationsprogrammen) är väl att 12-veckors vaccinationen är så djupt rotad. Och den skulle alltså, på en vecka när, kunna ge ett lite sämre skydd. Ettårssprutan finns kvar även i de "nya" rekommendationena just för att plocka upp de som kan ha fått ett sämre skydd pga antikropparna från morsan.
 
Sv: Är grundvaccinationen i Sverige inte tillräcklig?

Tack för alla svar!

Det som fick mig att fundera var verkligen hur mycket de betonar här på skolan att det är så viktigt att man vaccinerar även vid 16 veckor för att hunden annars inte är lika bra skyddad.
Det kändes som att jag knappt hade fått lämna veterinären om jag inte låtit de ge min hund DHP-vaccinationen (egentligen behövde han bara få Lepto och Rabies) och de kunde inte tro mig när jag sa att jag var rätt säker på att man i sverige använder 8+13+1år.
För övrgt är det exakt samma DHP-vaccin som används här som i Sverige.

Jag läste igår även på AVMA och i Blackwell's 5-minute Veterinary Consult och där rekommenderades egentligen samma schema som i Sverige men undantaget för raser som är prädisponibla till att ha kvar de maternala antikropparna ända upp till 22 veckors ålder, de skulle alltså få en spruta extra runt 16 veckors ålder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 765
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp