Är islandshíngstar verkligen så skarpa??

F

fio

Jag måste bara fråga eftersom det till vårat stall har kommit en kille från Island (han hyr en egen del på 20 boxar) som har en del islandshästar på tillridning/försäljning och minst en? hingst tror jag.
Den är verkligen helvild, jag som trodde dom var snälla och beskedliga :crazy: sen är det några andra valacker eller ston som oxå är tuffa och skarpa inte alls som man har sett på diverse turridningar.
Så är islandshästar snälla i naturen eller är dom tuffa små djur?
 
Precis som inom alla andra raser finns det alla sorter, från snälla skogsmullar som passar nybörjare på tur till riktigt vassa saker som passar vassa ryttare. Sen finns det ju mer eller mindre väluppfostrade pållar också. Hästar direkt från Island är inte alltid så mycket hanterade heller. Men du har kanske hört/läst om att isisar är så snälla och lätthanterliga att vem som helst kan rida och handskas med dem..? ;) DET ÄR INTE SANT! De är hästar som alla andra (fast lite mer, tycker vi fantaster). :bow:
 
Det finns många fördomar om islandshästar, en av dem är att vem som helst kan sätta sig på dem och tölta iväg. Vi som kämpar med fyra-fem gångarter på våra islandshästar varje dag vet att så inte är fallet. Islandshästar är precis som andra hästar individer, en del är snälla och passar på turridning, andra är lite "piggare". Islandshästen har dock ett underbart lynne, vilket den bl a får genom att växa upp i stora flockar. De 3-4 första åren går de flesta i stora flockar, utan någon större kontakt med människor. Detta gör att de uppfostrar varandra och får en mycket bra flockkänsla. Detta kan man utnyttja som ryttare när man sedan börjar hantera dem. Islandshästen har lärt sig att lita på sin ledare och när din islänning väl litar på dig kan du inte hitta någon mer trofast vän. Detta gäller för nästan alla islandshästar, oavsett om det är hingstar, ston eller vallacker. Jag har haft med både lugna och hetsiga islandshingstar att göra, det är helt individuellt.
 
Visst är islandshästar tuffa - annars skulle de inte palla att gå på turridning med en massa ovana människor :cool:. Men det var inte precis så du menade, misstänker jag ;).

Först en sak: turhästarna är änglar. Att RIDA islandshäst är inte i närheten av att åka på tur nos-i-svans med hästen före :smirk:. Men däremot är de allra flesta islänningar fruktansvärt trevliga att hantera. En del är rätt signalkänsliga och kräver en människa som inte flaxar runt för mycket och jagar upp hästen, medan en del är mer avtrubbade i det hänseendet, men i det stora hela har jag träffat få islandshästar som jag tyckt varit jobbiga att hantera. De allra flesta islandshästar är väldigt trevliga både mot varandra och vid vardaglig skötsel, men det hindrar ju ante att de också har mycket huvud (som inte kommer fram förrän man kräver någonting :devil:¨). När det gäller hingstarna har jag träffat islandshingstar som är genomsnälla, men också de som är mer testosteronpåverkade :o. Men liksom hos 'vanliga' hästar ligger mycket i hur hästarna hanteras. Förväntar man sig problem, så får man problem.
 
Nu är det ju inte säkert att den vildheten du upplever har med att hästen är hingst, vi har ju de importproblem och störningar som kommer med att räkna med också. Alla hästar klarar inte detta med flytten lika bra, och problemen kan vara kvar ända upp till 2 år efter att hästen har anländt.
 
Manilly, jag är fortfarande häpen över dina otroligt klokt skrivna inlägg med tanke på din ålder *hämtar hakan från knäna*
 
Tack! :)

Men du vet, jag tänker för mycket, så det vore ju riktigt deprimerande om ingenting vettigt kom ut av det ;)
 
Som andra redan har svarat är det självklart väldigt stor skillnad mellan individer. Men i det stora hela tycker jag att islänningar är lättare och trevligare att hantera än andra raser. Det tror jag till övervägande delen beror på hantering och uppväxt och inte på ras. Inom islandsvärlden finns en allmänt spridd uppfattning att uppväxt på lösdrift med flockuppfostran och minimal hantering är att föredra. Jag vet ingen annan hästras där det är så, men jag kan så klart ha fel.

Sedan är det väl så att man inom islandshästvärlden är van vid och förväntar sig att hästarna beter sig hyfsat och därför inte har lika stor tolerans för olater och därför beter sig på ett vettigare sätt mot hästarna.

Däremot händer det att islänningar som är snälla som lamm på marken är urskarpa att rida. Min erfarenhet är att de islänningar som verkligen är svåra är bra mycket svårare än det värsta halblod jag träffat på. Jag har aldrig känt mig så hjälplös på ett halvblod på 175 som jag har gjort på en islänning på 130. Drar de så drar de, man sitter som en loska. Vad det kan bero på vet jag inte, men det skulle vara intressant att får höra några teorier.
 
oj då... :eek:...så skulle man definitivt inte kunna göra med min islandshäst. Även om hon är väldigt snäll!!!
 
Men bockar en isis aldrig rejält :confused:....ser sällan att de som tex halv-o fullbloden...brallar iväg ;)
 
Jodå, jag har en häst som kan ta sig några riktiga bocksprång av glädje om man e ute och rejsar på en äng ;) Men det är nog inte speciellt vanligt... :D
 
Kom å provrid min unghäst!! Bakbenen är i träd-krone-höjd, nosen i grusvägen å full fart framåt :D Denna hör till den levnadsglada-genomsnälla-stentuffa-ledarhäst-typen som ser ut som en teddybjörn och har läskigt mycket tävlingshäst i sig:rofl: Här kan man snacka hetlevad, men en så underbart snäll häst har värden sällan skådat :love:, man får då kämpa både hårt å länge för att få kalla sig för ledare :crazy:

D finns alla varianter på våra små hästar men överlag tycker jag nog att dom är små tuffingar som dock vet sin rangplats och är beredda att göra allt för den ledare som förtjänar d, sen i vilket tempo dom gör d är juh från häst till häst :D
 
de isisar jag träffat som bockat är unghästar under inridning...men det finns ju säker de som bockar annars åxå.
/Malin
 
JOdå min pålle bockar ock kickar mot travarn som trackar honom. Men inte så ofta med mig på ryggen. Skulle jag begära mer än han klarar av så kommer en liten bock. Han är bara 14 år så det finns många bockar kvar i den kroppen.
 
Visst bockas det och sparkas det rejält i hagen, men aldrig när jag sitter på!
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 066
Senast: Crossline
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 456
Senast: As_Vegas
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 279
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp