Vilken ras passar mig?

Niyama

Trådstartare
Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har jag haft idéer om ras men inget känns riktigt rätt. Nu fastnade jag i hundletande igen för behöver nåt kul att tänka på, men skulle gärna vilja ha förslag på raser.

Hunden kommer bo med mig i lägenhet i en liten by. Under vintern (oktober till maj) åker jag mycket längdskidor (3-6 dagar i veckan) och det vore kul om hunden ville hänga med. Menar inte dra utan bara springa med. Och det innebär ju också att den måste tåla kyla. På sommaren är det istället vandring/löpning på fjället (alltså flera dagar i veckan, inte typ en veckas fjällvandring om året). Jag gillar att vara utomhus väldigt mycket och hoppas hitta en hund som glatt hänger på, även om inte vädret är så bra.

Eftersom jag bor ensam får den inte vara för krävande. Om jag blir sjuk eller bara inte mår så bra måste det funka att bara ta det lugnt och rastningsrundor.

Vill gärna träna lydnad och ev spår och vore kul med en hund som uppskattar det och inte bara kan tänka sig det om man mutar med godis 😅. Är totalt ointresserad av att tävla dock.

Relativt sund och frisk ras, ej för stor och ingen jättekrävande pälsvård.

Idéer?
 
Vad är ’ej för stor’?

Tänker lapsk vallhund

Menar du att du vill ha en liten hund så tänker jag Sheltie
 
Vad är ’ej för stor’?

Tänker lapsk vallhund

Menar du att du vill ha en liten hund så tänker jag Sheltie
Inte typ schäferstorlek. Annars är väl storleken mitt minst viktiga "krav".

En kompis har en lapsk vallhund och jag gillar verkligen den hunden men jag har tänkt att jag inte kan erbjuda en tillräckligt? Kompisen vallar ju renar med sin. Sen har jag läst här att de är skälliga och det är lite oroande mtp att jag bor i lägenhet.

Sheltie har funnits med på min lista tidigare, vi hade bl.a. en sheltie under min uppväxt. Men dels gillar jag inte mängden päls, dels tycker jag de flesta verkar vara lite ängsliga/nervösa och sen även där oroar skällandet. Sen verkar de mestadels avlas för utställning? Och det gör mig skeptisk. Men det skulle kännas som ett tryggt val.
 
Är du så aktiv så kan du i princip välja vilken hund som helst, som tål kallt på vintern.
Är det din första hund?
Det är väl kanske det som kan vara bra att tänka på.

Vilken typ av hund gillar du?
 
Bara en tanke - golden retriever, kanske en jaktavlad sådan? Tänker att aktiviteten kan nog skilja en hel del mellan olika linjer, så det kanske finns någon aktiv showavlad som passar också.
Annars är ju rasen en ganska förlåtande första hund.
Edit: Kanske för stor dock.
 
Senast ändrad:
Eurasier låter annars som en trevlig hund, passande som förstahund, men har inte 100% koll på aktivitetsnivån, dvs om den vill vara ute så mycket som du är.
Men det kan nog bero på vana också, har man hunden sen den är valp så vänjer den väl sig vid sådan motion. Och de flesta raser orkar nog mer än vad man tror.
 
Inte typ schäferstorlek. Annars är väl storleken mitt minst viktiga "krav".

En kompis har en lapsk vallhund och jag gillar verkligen den hunden men jag har tänkt att jag inte kan erbjuda en tillräckligt? Kompisen vallar ju renar med sin. Sen har jag läst här att de är skälliga och det är lite oroande mtp att jag bor i lägenhet.

Sheltie har funnits med på min lista tidigare, vi hade bl.a. en sheltie under min uppväxt. Men dels gillar jag inte mängden päls, dels tycker jag de flesta verkar vara lite ängsliga/nervösa och sen även där oroar skällandet. Sen verkar de mestadels avlas för utställning? Och det gör mig skeptisk. Men det skulle kännas som ett tryggt val.
Tänker att en finsk lapphund passar bättre än lapsk vallhund om du är förtjust i den typen. Den är mera av en allroundshund än den lapska vallhunden.
 
Tycker det du beskriver räcker mer än nog till en lapsk vallhund, många vid kusten har de mest som aktiv sällskapshund. Skulle säga att det då skriver räcker för nästan till vilken ras som helst med undantag kanske för extremerna.

Upplever de lapska inte alls så skäliga som finsk lapphund eller gud förbjude svensk lapphund (skulle aldrig komma innanför min tröskel 😬)

Inte typ schäferstorlek. Annars är väl storleken mitt minst viktiga "krav".

En kompis har en lapsk vallhund och jag gillar verkligen den hunden men jag har tänkt att jag inte kan erbjuda en tillräckligt? Kompisen vallar ju renar med sin. Sen har jag läst här att de är skälliga och det är lite oroande mtp att jag bor i lägenhet.

Sheltie har funnits med på min lista tidigare, vi hade bl.a. en sheltie under min uppväxt. Men dels gillar jag inte mängden päls, dels tycker jag de flesta verkar vara lite ängsliga/nervösa och sen även där oroar skällandet. Sen verkar de mestadels avlas för utställning? Och det gör mig skeptisk. Men det skulle kännas som ett tryggt val.
 
. Sen verkar de mestadels avlas för utställning? O

hur menar du då? :)

Att man avlar på hundar med fina utställningsresultat?

Jag har intrycket av att man avlar för sällskap snarare än utställning. Oavsett detta tror jag de allra flesta shelties är pigga på att hänga med på de allra flesta aktiviteter. Sedan kanske det inte är rätt ras för dig ändå.


:)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har jag haft idéer om ras men inget känns riktigt rätt. Nu fastnade jag i hundletande igen för behöver nåt kul att tänka på, men skulle gärna vilja ha förslag på raser.

Hunden kommer bo med mig i lägenhet i en liten by. Under vintern (oktober till maj) åker jag mycket längdskidor (3-6 dagar i veckan) och det vore kul om hunden ville hänga med. Menar inte dra utan bara springa med. Och det innebär ju också att den måste tåla kyla. På sommaren är det istället vandring/löpning på fjället (alltså flera dagar i veckan, inte typ en veckas fjällvandring om året). Jag gillar att vara utomhus väldigt mycket och hoppas hitta en hund som glatt hänger på, även om inte vädret är så bra.

Eftersom jag bor ensam får den inte vara för krävande. Om jag blir sjuk eller bara inte mår så bra måste det funka att bara ta det lugnt och rastningsrundor.

Vill gärna träna lydnad och ev spår och vore kul med en hund som uppskattar det och inte bara kan tänka sig det om man mutar med godis 😅. Är totalt ointresserad av att tävla dock.

Relativt sund och frisk ras, ej för stor och ingen jättekrävande pälsvård.

Idéer?
Engelsk springer spaniel. Kanske jaktvarianten för att få en mer funktionell päls. Aktiva men brukar ha en tydlig av-knapp. Skäller inte.
 
Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har jag haft idéer om ras men inget känns riktigt rätt. Nu fastnade jag i hundletande igen för behöver nåt kul att tänka på, men skulle gärna vilja ha förslag på raser.

Hunden kommer bo med mig i lägenhet i en liten by. Under vintern (oktober till maj) åker jag mycket längdskidor (3-6 dagar i veckan) och det vore kul om hunden ville hänga med. Menar inte dra utan bara springa med. Och det innebär ju också att den måste tåla kyla. På sommaren är det istället vandring/löpning på fjället (alltså flera dagar i veckan, inte typ en veckas fjällvandring om året). Jag gillar att vara utomhus väldigt mycket och hoppas hitta en hund som glatt hänger på, även om inte vädret är så bra.

Eftersom jag bor ensam får den inte vara för krävande. Om jag blir sjuk eller bara inte mår så bra måste det funka att bara ta det lugnt och rastningsrundor.

Vill gärna träna lydnad och ev spår och vore kul med en hund som uppskattar det och inte bara kan tänka sig det om man mutar med godis 😅. Är totalt ointresserad av att tävla dock.

Relativt sund och frisk ras, ej för stor och ingen jättekrävande pälsvård.

Idéer?
Det otroligt mycket beroende på individen, men är man så aktiv fungerar det mesta.

Min BC och Aussie skulle tex vara jättenöjda med det livet.

Skulle dock välja bort alla raser som inte har en hel del ”will to please”. Men det är nog mest för att jag inte står ut med att behöva muta hunden och upplever att typ alla sällskapshundar behöver mutas pga att jag är van vid BC.
 
Är du så aktiv så kan du i princip välja vilken hund som helst, som tål kallt på vintern.
Är det din första hund?
Det är väl kanske det som kan vara bra att tänka på.

Vilken typ av hund gillar du?
Motionsmässigt aktiv men kommer ju inte träna på hundklubb flera dagar i veckan och åka omkring på tävlingar. Det låter ofta som att det krävs och att uppfödare vill det.

Första egna hunden som vuxen. Uppvuxen med bl.a. jaktlabbe, schäfer, cocker spaniel, sheltie, chihuahua. Är lite rädd för att köpa en för krävande hund som jag inte reder ut, att det blir mer problem än kul.

Jag verkar fastna för vallhundar. I den gruppen finns många jag gillar. Återkommer hela tiden till grupp 1 och 5 när jag läser på skk. Men vad jag gillar och vad som passar är kanske inte samma sak. Jag vill inte ha en trög och svårmotiverad hund, inte nervös med massa rädslor.
 
Bara en tanke - golden retriever, kanske en jaktavlad sådan? Tänker att aktiviteten kan nog skilja en hel del mellan olika linjer, så det kanske finns någon aktiv showavlad som passar också.
Annars är ju rasen en ganska förlåtande första hund.
Edit: Kanske för stor dock.
Jag har aldrig känt nån golden men är inte de ganska lika labbarna? Har funderat på jaktlabbe för gillar energin och glädjen men ja, lite för stora och känns inte riktigt "rätt" bara.
 
Eurasier låter annars som en trevlig hund, passande som förstahund, men har inte 100% koll på aktivitetsnivån, dvs om den vill vara ute så mycket som du är.
Men det kan nog bero på vana också, har man hunden sen den är valp så vänjer den väl sig vid sådan motion. Och de flesta raser orkar nog mer än vad man tror.
Lite stora, och är inte de tröga och svårmotiverade?
 
Tycker det du beskriver räcker mer än nog till en lapsk vallhund, många vid kusten har de mest som aktiv sällskapshund. Skulle säga att det då skriver räcker för nästan till vilken ras som helst med undantag kanske för extremerna.

Upplever de lapska inte alls så skäliga som finsk lapphund eller gud förbjude svensk lapphund (skulle aldrig komma innanför min tröskel 😬)
Åh, nu börjar jag ju drömma om en lapsk vallhund igen. Hur är de att träna med, om du har koll?

Det är lite drömhund för mig som jag bara strukit för jag har tänkt att jag inte kan erbjuda ett bra liv för en sådan.
 
Jag tänker schnauzer. Inte jättemycket pälsvård och mycket funktionell päls som göt att de klarar alla årstider bra. Borde vara lagom aktivitetsnivå för dig också, och gillar man inte skägget går det faktiskt att klippa bort :p
De verkar vara tröga? Känns inte som min typ av hund.
 
hur menar du då? :)

Att man avlar på hundar med fina utställningsresultat?

Jag har intrycket av att man avlar för sällskap snarare än utställning. Oavsett detta tror jag de allra flesta shelties är pigga på att hänga med på de allra flesta aktiviteter. Sedan kanske det inte är rätt ras för dig ändå.


:)
Har inte hittat nån uppfödare som främst avlar för funktion utan det är väldigt mycket utställningsmeriter. Jag gillar shelties men minus för pälsen, skälligheten, att många verkar nervösa.
 
Har inte hittat nån uppfödare som främst avlar för funktion utan det är väldigt mycket utställningsmeriter. Jag gillar shelties men minus för pälsen, skälligheten, att många verkar nervösa.
Okej. Jag är väl egentligen inte så insatt i aveln, men har fått för mig att det är vanligt att avla även på hundar som inte har varken så mycket utställningsmeriter eller andra meriter 🙂.

Jag väljer nog inte sheltie igen, då jag är rädd för magproblem och slipped tendon. Men det är en väldigt lättsam hund att leva med 😁

Lycka till med att komma fram till vilken ras du vill ha 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp