Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Cashmir

Trådstartare
Försökte tappert att räkna ut en foderstat i hippocampus men vet inte om det lyckades speciellt bra.

Höet:

Ts 84 %
smrp 35 g/kg foder
MJ 7.7 g/kg foder
Ca 5.1 g/kg foder
P 1.6 g/kg foder
Mg 1.5 g/kg foder


Till detta tänkte jag ge:

1,5 kg krafft musli
1 kg green power lucern


Är uträknat på 7 kg hö (Får knappast i honom mer).

Då fattades selen och fosfor. Men då tänkte jag ge fosforbalans och tokosel?

Men är det vitaminer/mineraler i kraftfodret? Ska jag ge det extra?

HJÄLP! :crazy:
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Du tänker rätt ang fosforn och tokosel men valet av kraftfoder och lucernet känns lite konstigt.
Lucernet innehållet väldigt mycket Ca, något du täcker bara genom de 7 kg grovfoder du ger (som gärna hade fått vara lite fler kg då jag antar att det är en stor häst du pratar om).

Smrp/MJ-kvoten är lite låg i ditt grovfoder så du behöver ett kraftfoder som har lite högre kvot men då finns det andra kraftfodersorter som passar både ditt proteinbehov och fosforbehov bättre än den lucernsort som du valt. Det finns även andra lucernvarianter som har bättre värden men då kommer ju den höga Ca-halten in som ett krux.

Kolla vad som händer om du sätter in värdena för 2-2.5kg av Krafft Groov 125 på Hippocampus. Tror det kommer att täcka alla behov, även fosfor och selen.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Han skulle aldrig äta upp 2.5 kg av någon kraftsort! Kan jag säja med en gång. Det är en svårfödd d-ponny med mycket fullblod i sig. Jobbar ganska hårt.

Hade jätteproblem med för mycket Ca ja! Hur jag än trixade och fixade blev det fel :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Men du skrev ju 1.5 kg musli och 1kg lucern, det ges ju som "kraftfoder" även om lucern räknas som grovfoder rent matsmältningsmässigt sett och tillsammans blir det ju 2.5 kg. Vad är skillnaden? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Formulerade mig fel :p Han skulle aldrig äta 2,5 kg av samma sorts kraftfoder.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Provade med 2 kg groov 125 men då vart det påtok för mycket Ca! :(
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Men prova med 1 kg av krafft groov 125 och 1 kg mustang protein om det nu är det som är problemet.

2-2.5kg blir ju inte mycket per giva men om han nu är så petig.

Det jag kommenterade var att du nog ska undvika lucernet då det är så väldigt mycket Ca i det. Hippocampus måste ju ha meddelat att du gav väldigt mycket Ca om du skrev in de värdena i tabellerna. Hitta något annat fullfoder där du får mer P och mindre Ca med högre proteinvärden så kommer du troligtvis inte behöva ge några tillskott alls, var sig av fosfor eller tokosel.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Men det måste du ha fått med lucernen också. 1kg av lucernen (15g/kg) innehåller ju mer Ca än 2 kg groov 125 (6g/kg=12g). Förutom det du dessutom får från 1.5 kg müsli.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Krafft protein innehöll 330 g smrp/kg, testade med det och grooven

Såhär blev resultet om jag tog 1,5 kg groov och 0,2 kg krafft protein:






Ts 4.5 5.9 30.7 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 79.8 71.3 - 10.7 Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 479.0 498.5 4.1 OK
Ca 30.6 45.5 48.5 OK
P 20.0 19.3 - 3.3 OK
Ca/P 1.5 2.4 OK
Mg 12.0 15.4 28.6 OK
Se 0.9 0.7 - 26.8 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Vart lite luddigt med alla siffror :angel: Vart jättemycket Ca men det står OK? Resten ser du.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Om jag tog 1,2 kg av krafft musli och 1 kg av groov 125 vart det såhär:

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.5 5.9 30.7 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 79.8 78.3 - 1.9 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 479.0 490.0 2.3 OK
Ca 30.6 45.3 47.9 OK
P 20.0 21.0 5.2 OK
Ca/P 1.5 2.2 OK
Mg 12.0 15.9 32.8 OK
Se 0.9 0.5 - 49.0 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.


Där fattades bara selenet! Men vart jättemycket Ca igen..
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Ser väl bra ut. :)

Själv skulle jag dock inte orkat krångla med två fodersorter som för hästen är likadana (om det nu är konsistensen han inte kan äta för mycket av samma av) när man kan få till siffrorna ytterligare lite bättre (MJ, selenet och fosfor skulle du få upp, som nu är lite låga, om än ok) genom att ge samma fodersort. Det handlar om 0.3kg mer totalt över dygnet vilket är knappt 5 dl. Tror inte det gör vare sig till eller från för hästen. Äter han 1.7kg groov+protein så äter han troligtvis även 2 kg groov. Men det är jag det. :)
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Men vart jättemycket Ca igen..

Du kommer alltid att få mycket Ca då du redan har för mycket i grovfodret. Det gör dock inget om det blir för mycket från grovfodret så länge P-behovet är täckt.

Men som sagt, jag hade kört på 2 kg krafft groov 125 vilket hade optimerat foderstaten så bra det går.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Men när jag tog 2 kg groov fick jag kommentaren "du har för mycket Ca osv. " Det fick jag inte när jag trixade lite!

Visst är foderstaten med muslin bättre än den med proteinet?

Tusen tack för hjälpen - guld värt! :bow:
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Müsli är kanonbra, speciellt till hästar som inte äter, men tänk på om du tror det är mängden mat hästen inte vill äta, så är 1 vanlig krafft foderskopa 0,7kg müsli.

Gav mitt fullblod müsli + kraft protein i vintras och hon var superfin i hullet.
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Jag ska testa mig fram, återkommer hit om han inte äter när jag övergått helt till den nya foderstaten.

Känns bra att höra!
 
Sv: Är jag helt fel ute? *Foderstat*

Från grovfodret får du 35.7g Ca, det blir det ju oavsett vad du sen väljer att ge.

Med ditt första ex 1.5kg müsli och 1kg Green Power lucern skulle det tillkomma 19.5g Ca

Med 1.5 kg groov och 0.2kg KP tillkommer 10 g Ca

Med 1.2 kg K müsli och 1 kg Groov tillkommer 10g Ca

Med 2 kg Groov tillkommer 12 g Ca

Hippocampus borde alltså reagera på för mycket Ca på alla dessa alternativ då det inte skiljer något nämnvärt.

Visst müsli och groov gav en bra foderstat men du får nog lägga till selen där, då det ligger för mycket under godkänt. För att slippa det, vilket jag gärna gör som tycker det är krångligt med massa duttande så skulle 2 kg av grooven även tillfredställa det behovet. 2g Ca mer är inget jag skulle reflektera över då större delen ändå kommer från höt.
Men testa du det som du tror blir bäst, det såg ju ok ut sånär som på selenet då med müslin. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Boj
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 376
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp