är jag onödig som anmäler uppbunden hund?

S

Sunnan

Tycker ni att jag är onödig som anmäler till polisen en hund som dagligen står uppbunden minst 9 timmar i sträck i centrala staden? Mån - Fredag från kl 07.30 till efter kl 16oo nångång?

Det är ju olagligt, men idag när jag påtalade detta och även ringde polisen så tyckte alla ( inte polisen) jag pratade med att det var " onödigt" och att jag överreagerade, vilket jag har svårt att förstå.

Det är ju malamute, men att stå på 1 m flexikoppel, utan något att ligga på, utan att bli rastad ens till lunchen är hemskt tycker jag.
Idag är det dessutom snöstorm, och hunden skriker, skriker och skriker utanför klassrumsfönstret
då är det svårt att koncentrera sig.

Så tycker ni att det är att ta i om man anmäler en uppbunden hund? :confused:
 
det är väl klart att du ska anmäla! det ska nästan ses som en förbannad skyldighet!! usch va arg jag blir på såna människor!
 
Nej, jag känne rockså så, men jag blev så paff av de reaktioner jag fick, jättemysko.

mna måste ju se till hundens bästa.

Problemet tror jag ligger i att här har vi en stor " draghundskultur" Där hundar står uppbundna på kätting år efter år, utan att någon reagerar eller lyfter på ögonbrynet. Det är svårt att förändra en djupt rotad syn på hundhållning, där hunden är ett nyttodjur , inte en kompis.

Jag skall efter jul börja arbeta hos ett draghundsföretag med 112 hundar, det skall bli väldigt intressant.
 
Funkar det inte med polisen ...pröva miljö och hälsoskyddkontoret!

J*vla tur för ägaren att jag inte vet vart det är för någonstans.Hade vaktat till f*n skapet kommit ut och "grillat" honom på bar gärning!

Nog för att det är en härdad hundras...men va f*n...tänk om det händer hunden något när den står där hela dagen!?!
 
anmäl direkt,det skulle jag gjordt
djuret kan inte säga nått själv,
så det är viktig att du som ser det,kan göra nått med det
 
Det har ju varit incidenter tidigare, där andra hundägare kommit med sina hundra och velat "hälsa" på den uppbundna hunden, helt sjukt egentligen.
Iom att det är mitt i stan också så känns det inte alls ok, och att ingen gjort något tidigare! J

ag såg denna hund för någon vecka sedan för första gången, men enligt klassisarna så har den suttit där sedan september, ( jag pluggar bara 1 ämne på skolan och har inte så stor koll)

Näe, det känns skönt att ha sagt till , jag sa till redan tidigt på dagen, då det började storma, och hotade med att ringa polisen. Ändå satt hunden kvar i 4 timmar efter det, så då fick jag nog och gick hem och ringde. Säkert sitter den kvar där än, men nu tar polisen in den hoppas jag.

Men det måste väl ändå vara ganska vanligt med hundar som står uppbundna med kort koppel? Tycker jag ser det ibland, men inte så frekvent som denna stackare får stå.
 
Hade jag sett detta ske hade jag utan att tveka tagit med mig hunden till Hundstallet och lämnat in den! Då får ägaren betala cirkus 200-300kr för att få hämta ut den igen. Detta skulle jag dagligen upprepa tills hundägaren förstår. :smirk:

Ni har ingen liknande som Hundstallet där du bor??

Alternativt lämna in hunden till polisen och säg att du hittade hunden övergiven.

Sådana hundägare ska inte få finnas :mad: :mad: :mad:
 
tyvärr har vi ingen verksamhet som jobbar med att ta hand om övergivna hundar/ katter här, annars skulle jag gärna göra det. jag funderade på att ta med den, men blev avrådd från det, för jag kunde tydligen bli anklagad för egenmäktig förfarande ellee liknande. Jättetrevlig hund annars, jag kanske skulle sno den, behöver en tålig hund i stallet ;)

Förhoppningsvis slipper jag se den mer på skolgården

Det känns inte heller bra, för då vet man ju inte vad som händer med den

den kanske blir lämnad ute någon annans stans där inte så många ser den, eller så kanske den blir lämnad hemma i minst 9 timmar i sträck, och det är ju inte heller bra
 
Du gjorde helt rätt!!!!!!!! Vad är det för idiot som gör så mot ett djur? Skulle man träffa på en sån så gjorde man sig olycklig. Har man skaffat djur så måste man ta hand om dom på absolut bästa sätt.
 
Obehagligt med en kultur som tycker att behandling av djur på det sätter är ok. Bra att du anmäler!
 
Det finns någon här på Universitets området som brukar binda sina två Sibiriens utanför lektionssalen ( en STOR gräsmatta ) Medans denne har lektion.
Kopplen är mer som lina och hundarna verkar trivas.

Men som du skriver så verkar hunden må dåligt utav detta. Vet du vem ägaren är?

Tycker du gjorde helt rätt i att anmäla
 
Visst finns det uppkopplade hundar...men 9 timmar är ju grymt! :eek:

Dessutom även om detta är en härdig hundras som utan vidare klarar ytter-temperaturer på ganska många minus...så är det ändå en påfrestning för denna hund att bli lämnad ensam.Denna ras är MYCKET flockpräglad! :eek:

Att ha sin hund i någon slags "löplina" under tillfällig lektion är väl en sak...men inget jag skulle göra med mina hundar. :eek:

Tänk ändå att det cirkulerar en del folk runt omkring och det finns mkt folk med helsjuka sinnen...som bara kan få för sej att gå förbi och sparka till hunden eller kasta något på den! :eek:

Helt rätt att anmäla!!! :cool:

...fortsätt att anmäla tills ägaren tröttnar!Kan verka tjatigt...men det enda som funkar kanske! :D
 
Visst funkar det som en tillfällig lösning en vecka då och då (typ 2-3 ggr per år). Det blir ju 4 heldagar + att fredagar oftast är halvdag. Men då ordentligt uppkopplad i tillräckligt lång lina + promenad, men nej, inte varje dag termin ut och termin in :(
 
För övrigt så är det väl olagligt att regelbundet binda upp hundar? Bandhundar åtminstone, det är jag säker på, alltså hundar som är kedjade vid hundkoja el dyl.
 
De skall stå på löplina. De skall ha ett visst antal promenader och sånt för att det skall vara "godkänt". Men skulle det hända ett par enstaka gånger så kan man väl se mellan fingrarna... Men nej, inte regelbundet...
 
Du har gjort helt rätt! Så här säger lagen:

Uppbindning av hund
Om hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina . I 10 § Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 1999:111) anges hur löplinan ska vara konstruerad och att det ska finnas möjlighet för hunden att söka skydd (koja eller inomhus). Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna.

Hela texten kan läsas på Jordbruksverkets hemsida.

Detta måste verkligen gälla den hunden som du skriver om. Den är ju inte bara tillfälligt uppbunden, utan regelbundet flera dagar i veckan och många timmar åt gången! Så stå på dig! :bow:
 
Jag tycker INTE att det verkar vara onödigt... ANMÄL... det skulle jag göra...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp