Bukefalos 28 år!

Är LG Bridle inget för min häst?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag köpte ett bettlös träns, LG Bridle (googla för bilder) åt min häst för att kunna variera lite och inte alltid rida med bett. Men det verkar inte min häst tycka. Hon bryr sig inte så mycket om det, och när hon gör det, blir hon jätteirriterad på det. Hon förstår när jag bromsar och svänger med det, men verkar kunna strunta i det också när hon själv vill, det har ingen större effekt på henne. Man kan ställa in det så att kedjan under hakan inte har någon effekt, det fungerar istället i princip som sidepull, eller så fäster man tygeln så att ringarna på sidorna om hästens huvud snurrar vid tygeltag så kedjan spänns under hästens haka, det blir en hävstångseffekt. Jag har tränset så att kedjan inte har någon effekt, eftersom min häst inte gillar när kedjan spänner under hakan, hon eggar upp sig än mer. Problemet är att hon inte lyssnar på mig med detta träns, eller så blir hon irriterad. Det är som om hon tror att hon är "fri" när hon inte har bett i munnen, och sen blir sur när hon märker att så inte är fallet. En gång till exempel när jag var och red blev hon rädd, svängde om och tänkte sticka hemåt. Jag höll in henne, och det var som om hon blev arg, för hon började bocka och slita i tyglarna och blev ännu värre. Hon lugnade sig först när jag hoppade ner och fick henne att lyssna på mig genom att rygga henne utan att jag tog i tyglarna (jag hade alltså inte hävstångseffekten på). Jag känner henne så pass bra att jag vet att det var tränset som störde henne. Detta var första gången jag red henne i skogen utan bett, innan på ridbanan hade det gått bra. Efter det har jag inte ridit henne med det, och då har hon varit nöjd. Kan tilläggas att hon är 22 år och har nog aldrig ridits med annat än bett. Hon är kollad i munnen, inga problem. Är det bara att inse att bettlöst inte var något för henne? Varför i så fall? Hon är sådan här endast med bettlöst.
 
Sv: Är LG Bridle inget för min häst?

Min första häst försökte jag också lära att ridas bettlöst i "vuxen" ålder. Han tyckte att det var värdelöst. Om jag hade nackstycke och bett på, utan att använda det så gick det bra, men helt utan bett så var han "fri" och gjorde lite som han ville :p
Jag gav då upp faktiskt, antar att man hade kunnat skola in honom på det om man verkligen ville. Men man kanske behöver hjälp av någon "som kan" just för inskolningen.
 
Sv: Är LG Bridle inget för min häst?

Om hästen bara är van vid bett så kan man inte bara hoppa upp och förvänta sig att ett bettlöst bett ska funka med en gång...
Det kräver lite inskolning på bettlöst, lite mer på vissa än på andra.

Om tiden och engagemanget inte finns att vänja hästen vid bettlöst så fortsätt rida med bett.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 441
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·
Ridning hej, ska köpa min första häst snart som är ett sto som är 19 år. hon är jätte lung och fin vid ridning och lyssnar på hjälperna. dock...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp