Är lösningen fler lärare i skolan?

Wifi

Trådstartare
Har följt debatten om den svenska skolan ganska länge nu, och jag börjar ifrågasätta det gamla slagträet; fler lärare i skolan. Så fort det presenteras resultat som visar på degradering av våra barns kunskap, så vill alla politiker ha fler lärare!
Är det verkligen det som behövs? Som jag har förstått så har Sverige, rätta mig om jag har fel, flest antal lärare/vuxna i skolan per barn, jämnfört med andra länder. Ändå dalar våra resultat. Varför är länderna i ostasien så mycket mera effektiva på att lära ut, än vad vi är?

Detta är ingen kritik till den svenska lärokåren. De lärare jag möter är toppen. Varför når de inte fram till RESULTAT?
Vad tror ni? Varför presterar andra länder bättre resultat till lägre kostander ( färre vuxna i skolan) ?
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Därför att många elever inte tar skolan på allvar, ej heller deras föräldrar. Svenska klasser är bland de stökigaste i världen och har blivit så eftersom läraren har så många restriktioner.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Tror personligen att en stor del av problemet är att lärarna inte längre får säga till barnen. Skickas en stökig elev ut från klassrummet så kommer föräldrarna snabbt och klagar för att deras lilla barn har ju absolut blivit diskriminerat och missar sin utbildning. Att barnet inte kunnat bete sig och förstör för alla andra är inte relevant.
Sen när föräldrarna till barnen som kan uppföra sig försöker få sina barn skickade till en bättre skola så är det inte jämställt och då klagas det på det också.

Dessutom verkar det som kallas jämställdhet i skolan mer och mer handla om att alla måste anpassa sig efter den som är långsammast för om det sätts högre krav så kan ju den som inte hänger med ledsen och om den då får extra hjälp så blir den också diskriminerad.

Ja, jag tycker det har gått lite för långt. Alla är inte helt lika och har olika behov men det måste få ställas lite krav från skolans håll också.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Som redan sagts beror det med stor sannolikhet på bristande respekt för lärarna och att eleverna har övertaget i form av "du får inte göra något dumt mot mig"-attityden mot dem. Dock blir det ju väldigt fel att jämföra med Ostasien, anser jag, då de har en helt annan syn på uppfostran av barn och även om de lär sig att tänka på ett visst sätt och göra som de blir tillsagda lär de sig inte att tänka på egen hand vilket är anledningen till att det är vanligt med västerländska chefer i många av de länderna, de klarar helt enkelt inte av den typen av jobb själva för att ingen talar om för dem vad de ska göra.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Vi pratade om detta förr förra helgen då vi var på stor middag där flera av personer var lärare. Alla lärare var enade om att svenska skolan inte är dålig, men att invandringspolitiken är dålig i Sverige. Att de skolor där alla barn får lära sig ordentlig svenska innan de behöver göra nationella prov klarar sig bättre än i skolor där man inte tar detta med svenska undervisningen så seriöst. Nu ser reglerna ut så att man måste göra nationella proven ifall man läst svenska i 2 år. Jämför man det med mig som läst tyska i 3 år på högstadiet och ändå pratar rätt så bra när jag befinner mig i Tyskland så hade jag inte klarat några nationella prov på tyska, det är en sak som är säker!!

Lärarna jag snackat med hävdar att de allra flesta skolorna fungerar jättebra, men att det är några skolor som helt misslyckas och därför drar ner medelresultatet för hela svenska skolsystemet.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag brottas med din fråga varje dag.. (gäller lågstadiet)

Jag har en kanske inte helt PK teori. Vi har i Sverige arbetat i många decennier för att a) barn ska känna sig lika mycket värda som vuxna b) barn ska tas hänsyn till i ALLA situationer c) barn ska läras att tänka kreativt och våga kritisera d) barn ska inte hanteras strängt eller på något sätt bli att känna sig ledset/ensamt/övergivet/orättvist behandlat e) barn ska lära sig att de är viktiga - JÄMT

förutom detta så växer de upp i en oerhört "snabb" miljö. Allt finns ett "klick" bort - TV program har snabba bildväxlingar mm. De barn som går på fritids innan skolan har full rulle med lek från ca 7 på morgonen till 17-18 på kvällen (dvs de varvar aldrig ner helt under skoldagen heller utan fortsätter att "klättra" omkring i klassrummet). Stressen är jättehög. När föräldrarna hämtar dem ska de på någon fritidsaktivitet och har full rulle i någon timme till. Jag skulle tycka det var mycket intressant att ha en puls- och adrenalinmätning på ett gäng skolelever och se vad de hamnar på..

Min erfarenhet är nämligen att när barnen väl kommer "ner" på jorden - då är de så trötta att orka koncentrera sig på läsa/skriva/räkna är helt omöjligt.

Resultatet blir en orolig, uppstressad elev som vill ha lärarens omedelbara uppmärksamhet (bekräftelse) konstant. Som inte kan vänta - som inte kan koncentrera sig och som dessutom inte tål tillsägelser utan svarar emot.

Tänk dig att ha ungefär 17 sådana elever i ett klassrum - för dessa är de "normala" barnen. Att undervisningen blir lidande är inte konstigt. 17 barn som samtidigt ropar "fröken - hjälp/vad ska vi göra nu/xx tog min penna/får jag gå på toaletten". Som vill "reda ut" bråket på rasten när xx kastade en boll i huvudet på yy (eller tom bråk som sker utanför skoltid). Som hävdar att de inte behöver göra några uppgifter - för de kan redan (jo - vi lär dem argumentera i skolan också ;) ). Som hellre kryper omkring uppepå stol och bänk än sitter stilla och jobbar.

Jag får för mig att när dessa elever får tyst omkring sig (vilket faktiskt händer =) ) så "hör" de sin puls i hela kroppen - får "krypkänslor" med obehag som bara försvinner om de rör på sig. Därför sitter inte skolelever stilla utan är precis överallt...

Sedan finns oftast ytterligare 4 -6 barn som har någon form av språkstörning/inlärningssvårighet/funktionsnedsättning/autism/koncentrations-problematik mm som behöver särskilt stöd (som man som lärare oftast inte alls räcker till för). Men det är inte de barnen som är problemet som jag ser det - det är den stora massan som vi tappat greppet om.

Det är inte konstigt att lärandet minskar och att resultaten sjunker. Vi har inte en skola som är anpassad för dagens barn och ungdom. Vi har skapat en hyperstressad miljö som både elever och lärare lider av. Men visst skulle fler lärare/elev kunna avhjälpa en del av problemet (men då måste också fler klassrum finnas) - men som jag ser det är det stressen som främst måste minskas. Jag önskar att jag hade 30 minuter varje morgon med dämpad belysning, massage och soft musik. Min lilla teori är att det skulle göra skillnad. Tyvärr finns inte det utrymmet i tim- och kursplaner. Åtminstone inte på min skola.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag vet inte om vi vill sträva efter Asiens skolkoncept där en stor del av eleverna är deprimerade och självmordsfrekvensen är hög...

Men det jag tror skulle behövas i den svenska skolan är att lärarna får vara lärare istället för att sköta allt annat, sen kan det säkert behövas en högre lärartäthet i många skolor, speciellt i lägre klasser där man behöver jobba mer enskilt med varje elev.

Utöver lärarna så behövs det mer vuxna i skolan, som ser och syns.

Sen kan det tänkas att det behövs bättre disciplin i klassrummet, men den måste börja redan i de låga åldrarna även den. Men även att föräldrar tar skolan på allvar, tyvärr så är det lite för "lagom" de elever som har lätt för sig halkar igenom grundskolan på ett bananskal, de elever som har det svårt för sig hänger inte med och det skolan passar för är de elever som just är lagom. :crazy:

Sen måste alla se skolan som det viktiga ställe som det är, att låta ungarna ta ledigt i tid och otid för olika resor trots att skolan signalerar om att det inte fungerar är ett otyg. Att man får betyg från åk 6 gör att det blir mer påtagligt att något faktiskt inte fungerar vilket jag tror kan vara bra.

Men det måste även in mer resurser för de som behöver extra stöd, att tror att de kan klara sig i en vanlig klass utan stöd är ju att dra undan mattan för dem och för de andra eleverna i klassen som kanske inte kommer framåt eftersom läraren måste lägga sin tid på att hjälpa de som inte hänger med.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

kl

Elevernas inställning har redan nämnts. Det är dessutom inte status att satsa på studierna...

Lärarna har inte tid att koncentrera sig på förberedelse/ undervisning/efterarbete, eftersom de ska skriva omdömen, skriva åtgärdsprogram, skriva IUP, sitta i oändliga möten (rektor, arbetslaget, soc, mfl) och konferenser, hålla utvecklingssamtal, ringa föräldrar om deras telningar, ordna trivselkvällar/öppet hus/klassaktiviteter/skolresor, rastvakta, vikariera för sjuka kollegor, fortbilda sig i nya IT-system/smartboards mm mm. Ja, och sedan ska de hålla lektion med elever som vill jättemycket, samtidigt som en del inte vill alls och andra stökar runt och förstör för de som vill.....

Ytterligare en orsak är att man slängde ut vissa saker som färdighetsträning på de lägre stadierna, till förmån för fri "forskning". Vi har elever i nian (ett skrämmande stort antal) som inte kan multiplikationstabellen eller I am, you are, he is.....
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Jag tror inte att det varit fel med fler lärare men jag tror inte att det löser problemet.

Tyvärr tror jag att skolan överlag inte kan lösa problemet själv. Det krävs även att föräldrarna är med och styr upp problemen.

Respekt för läraren och skolan får man med sig hemmifrån. Kunskapen får man från skolan.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

+ till Cha9 som slår huvudet på spiken: Nästan inga barn/ungdomar klarar att sitta stilla och lyssna på någon som pratar, ens om det rör sig om 10 minuter. Nästan ingen tar hänsyn till andra, man gapar rätt ut och pockar på uppmärksamhet.

En situation häromdagen: två av mina elever (14 år) rymde från en aktivitet och vägrade flytta på sig då en annan lärare bad dem att gå ut ur grupprummet där de satt. De svarade verkligt oförskämt typ "du är inte vår lärare"... faktiskt lydde de mig och gick dit där de skulle vara, men inte godvilligt. Många sådana situationer varje dag = energitjuvar.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En anledning är att många inte betraktar läraryrket som en profession och pedagogik som en vetenskap.

Finns det någon annan yrkeskategori där föräldrar har starka åsikter om och ministrar lägger förslag om detaljer om hur yrket ska utövas?

Jag brukar bli förbannad på föräldramöten; bäst är gången då en förälder ojade sig över att matematiken var för svår. "Inte ens jag kan ju hjälpa till med läxorna och då behöver minsann inte mitt barn heller kunna." Snacka om idioti. Inlägget, "Ska du verkligen begränsa ditt barn till samma låga nivå i ämnet som du själv uppnått?" togs inte emot väl.

Överhuvudtaget lägger föräldrar sig i delar av skolans verksamhet som de varken har rätt, kunskap för eller någon som helst erfarenhet av.

Så lösningen är; mer makt till lärarna och rektorerna, och mindre till föräldrar, ministrar och andra lekmän.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

När det gäller skolan anser många att de är experter. Föräldrar och politiker,
t ex.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Svaret på ts fråga:

Det räcker inte med fler lärare i skolan. Låt lärarna göra det de har utbildat sig till, nämligen undervisa. Avlasta dem genom att ta bort administrativa uppgifter som kan göras av andra. I vissa klasser behövs flera lärare, men det är inte lösningen. Sedan måste skolans och lärarnas status höjas. Om inte föräldrarna signalerar till sina barn att skolan är viktig så är det kört.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Min enkla devis som kommunalpolitiker är - ge lärarna möjlighet att undervisa och låt andra sköta administration och annat som verkligen inte är undervisning.

Skolan har mer resurser än den någonsin tidigare haft - oavsett politiskt styre. Men lärarna undervisar inte bara. De gör en himla massa annat.

Lärarlösa lektioner där eleverna får sköta sig själva - det förväntas svenska tonåringar klara. Det klarar knappt fullt vuxna.

Sedan tror jag absolut att lärare behöver få högre lön så rätt personer blir lärare. Det ska inte behöva vara "ett kall".
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En anledning är att många inte betraktar läraryrket som en profession och pedagogik som en vetenskap.

Finns det någon annan yrkeskategori där föräldrar har starka åsikter om och ministrar lägger förslag om detaljer om hur yrket ska utövas?

Jag brukar bli förbannad på föräldramöten; bäst är gången då en förälder ojade sig över att matematiken var för svår. "Inte ens jag kan ju hjälpa till med läxorna och då behöver minsann inte mitt barn heller kunna." Snacka om idioti. Inlägget, "Ska du verkligen begränsa ditt barn till samma låga nivå i ämnet som du själv uppnått?" togs inte emot väl.

Överhuvudtaget lägger föräldrar sig i delar av skolans verksamhet som de varken har rätt, kunskap för eller någon som helst erfarenhet av.

Så lösningen är; mer makt till lärarna och rektorerna, och mindre till föräldrar, ministrar och andra lekmän.

Ibland, Sjöberga, är du den klarast lysande författaren i en tråd. Detta är en sådan dag.

:love:
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Kl

Det intressanta är om det finns något parti som verkligen skulle gå ut med att om skolan skall bli bättre så måste föräldrarna se till att barnen har respekt för lärare, skolan och undervisning.

Det kanske bara är vi kloka människor här på Buke som inser och anser att föräldrarna har stor "skuld" i problemet. :D
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Min enkla devis som kommunalpolitiker är - ge lärarna möjlighet att undervisa och låt andra sköta administration och annat som verkligen inte är undervisning.

Skolan har mer resurser än den någonsin tidigare haft - oavsett politiskt styre. Men lärarna undervisar inte bara. De gör en himla massa annat.

Lärarlösa lektioner där eleverna får sköta sig själva - det förväntas svenska tonåringar klara. Det klarar knappt fullt vuxna.

Sedan tror jag absolut att lärare behöver få högre lön så rätt personer blir lärare. Det ska inte behöva vara "ett kall".

Håller delvis med, men lärarlöner skall inte höjas generellt. Riktigt bra lärare skall ha riktigt bra betalt. Det är min devis.

Att den administrativa bördan ökat gäller inte endast lärare. Jag kan inte komma på en enda profession idag som inte avkrävs dokumentation. Tänk hur det skulle se om polisen, läkare, sjuksköterskor, jurister, HR-specialister etc inte behövde dokumentera sitt arbete?

Sedan är det inte sådana som inte jobbar med undervisning som efterfrågas i alla lägen. En person som tex ansvarar för skolans lokaler bör vara kunnig i pedagogik. Likaså ekonomiska överväganden i skolans budget, den är i allra högsta grad knuten till skolans kvalité.

Däremot kan administrativa rutinuppgifter givetvis ligga på administratörer.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

kl

Elevernas inställning har redan nämnts. Det är dessutom inte status att satsa på studierna...

Lärarna har inte tid att koncentrera sig på förberedelse/ undervisning/efterarbete, eftersom de ska skriva omdömen, skriva åtgärdsprogram, skriva IUP, sitta i oändliga möten (rektor, arbetslaget, soc, mfl) och konferenser, hålla utvecklingssamtal, ringa föräldrar om deras telningar, ordna trivselkvällar/öppet hus/klassaktiviteter/skolresor, rastvakta, vikariera för sjuka kollegor, fortbilda sig i nya IT-system/smartboards mm mm. Ja, och sedan ska de hålla lektion med elever som vill jättemycket, samtidigt som en del inte vill alls och andra stökar runt och förstör för de som vill.....

Ytterligare en orsak är att man slängde ut vissa saker som färdighetsträning på de lägre stadierna, till förmån för fri "forskning". Vi har elever i nian (ett skrämmande stort antal) som inte kan multiplikationstabellen eller I am, you are, he is.....


Typ och så eftersom skolorna numera inte tar in så mycket vikarier så blir det så att lärarna måste täcka upp för varandra- på tid som de skulle ha använt för att förbereda egna lektioner. Och därmed ofta också undervisa tillfälligt i sånt de inte är behöriga för.

Har en bekanting som just nu ska undervisa "problemelever" i matematik. Hon är slöjdlärare och har väl typ normal mattebegåvning. Men de här barnen skulle ju behöva en riktigt DUKTIG mattelärare. :banghead: Hon jobbar alltså redan som en heltid men ska ändå ha extra barn på extra tid i matematik... och får inte extra betalt...

Det är vansinne!
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

En anledning är att många inte betraktar läraryrket som en profession och pedagogik som en vetenskap.

Jo du, vad flera decenniers veteskaplig pedagogik lett till det är det vi ser resultatet av. Ämneskunskap och intresse för människor är det som gäller, ingen lärare jag haft som intresserat sig för pedagogik har varit bra, snarare regelmässigt katastrofala och samtliga riktigt bra lärare har varit mycket kunniga i sina ämnen.

kl.

Lärarna behöver befrias från administrativa uppgifter, få större frihet att utforma sin undervisning, få tillbaka sina lediga lov och skolmiljön behöver saneras. Det är huvudpunkterna, höjd lön vill väl alla ha men det är inte lönen som driver duktiga lärare till att välja yrket.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Skolan har mer resurser än den någonsin tidigare haft - oavsett politiskt styre. Men lärarna undervisar inte bara. De gör en himla massa annat.
.

Fast det stämmer ju inte helt och fullt... De har visserligen fått en del mer resurser men de förväntas även att klara av en klass på 30 elever där 1/4 har särskilda behov, ofta med någon slags diagnos utan något extra stöd...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp