Är lösningen fler lärare i skolan?

Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Det var i vart fall mindre komplicerat när staten var arbetsgivare. Jag skulle nog hävda att problemen nu måste lösas på politiskt initiativ.
Anledningen till att jämförde med forskare är att de är statsanställda och jobbar med undervisning. Det borde egentligen inte vara så stor skillnad. Ändå tycks människor i gemen ställa så väldigt mycket större krav på lärare än andra yrkesgrupper som också lever på skattebetalarnas pengar. Den arbetsplatsförlagda arbetstiden var tex ett utslag av opinionens syn på läraryrket som lyxigt, eftersom lärarna var lediga på somrarna.

Jag tycker också det var en idiotisk ide att kommunaliserade skolan (men jag förstå att de tvekar att ta tillbaka den. Organisationen skulle bli instabil några år.) (kommunpolitikerna framstår som ganska oproffsiga med sina arenabyggen och miljonstöd till lokal ishockey och annat som hörs. Kommunalval ej samma år som riksdagsval vore nog bra).

Jo det är möjligt att opinionen var avundsjuk. Idiotiskt säger jag. Då kunde de blivit lärare själva isf. Det var bra med hela somrar och mycket förtroendetid tror jag. Om lärare nödvändigtvis skulle förlora långa sommarlov kunde det i alla fall varit till universitetskurser ( valfria) eller sommarskola.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Därför är det viktigt att ta reda på vad eleverna anser. Ofta har de definition på vad som är problemet och förslag på lösningar. Ibland är förslagen ganska konservativa dock så de får tas med en nypa salt.

På universitetet har man numera kursutvärderingar för i stort sett samtliga kurser, de fungerar inte alls. Tvärtom egentligen, de elever som är mest aktiva i dessa är de som är studiemässigt svagast och det är helt orimligt att de sämsta eleverna skall ha inflytande över hur kurser på universitetsnivå utformas. Och även om man fått in samtliga studenters synpunkter väger de väldigt lätt mot vad föreläsaren kan.

En erfarenhet man gör som student är att trots man tenterat med bra resultat är det först efter att man läst fortsättningskurserna som man riktig börjar greppa grundkursen och därifrån till kunna utforma en kurs är det ytterligare en bra bit.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

På universitetet har man numera kursutvärderingar för i stort sett samtliga kurser, de fungerar inte alls. Tvärtom egentligen, de elever som är mest aktiva i dessa är de som är studiemässigt svagast och det är helt orimligt att de sämsta eleverna skall ha inflytande över hur kurser på universitetsnivå utformas. Och även om man fått in samtliga studenters synpunkter väger de väldigt lätt mot vad föreläsaren kan.

En erfarenhet man gör som student är att trots man tenterat med bra resultat är det först efter att man läst fortsättningskurserna som man riktig börjar greppa grundkursen och därifrån till kunna utforma en kurs är det ytterligare en bra bit.

Jag håller med dig om det. Men du förutsätter att metoden är enkät? Jag tycker snarare att det är intressant att samtala med utvalda elever (ibland hela gruppen men med olika syfte) om vad de anser om undervisningen.

Kvalitativ metod före kvantitativ i dessa avseenden alltså. Likaså får man ta hänsyn till elevernas ålder och förståelse av det långsiktiga målet för undervisningen.

Gemensamma utvärderingar av undervisningen där elever och lärare tillsammans reflekterar över ett ämnesområde är inte att förakta och mycket lärande i sig.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Lärares arbetsmiljö borde förbättras avsevärt, anser jag. Inom många branscher har man kontorslandskap och trots att aktuell forskning visar att det stör mer än skapar samarbeten så fortsätter man att bygga dessa kontor. Senast i september skrev Forskning.se om fenomenet. (se Forskningsresultat om kontorslandskap )

Förr undervisade läraren och hade stor del av arbetet hemma. Nu är det krav på att man är på arbetsplatsen 35 av 45 timmar i veckan. Detta utan att arbetsrum etc anpassats i särskilt stor utsträckning .

Oj då inte så bra. På jobbet arbetar vi lite mot skolan. Det nya modet är öppna klassrumslandskap... När jag sett reklamen på tex mässor har jag fått en otäck känsla av att de helt enkelt ryckt väggarna mellan klassrum, korridorer, lärarum o lärares arbetsplatser. Men jag hoppas att jag har fel.

I övrigt när jag vickade lite på en skola för några år sedan hade jag oturen att få se lärarnas arbetsytor. För att rätta skrivningar behövs ju ett köksbord. Inte tio cm yta runt ett tangentbord... Samtidigt satt iofs doktoranderna på institutionen som intryckta burkaniner utan större plats (men det ska ju vara tillfälligt på ett annat sätt)
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

Den informella återkoppling du beskriver är bra, det tycker jag också.
 
Sv: Är lösningen fler lärare i skolan?

"John Hattie drar alldeles för långtgående slutsatser av sina ihopsamlade data – och dessutom glömmer han att ta hänsyn till flera viktiga faktorer som skolan har att förhålla sig till". Det skriver professor Claes Nilholm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp