Är relationen död?

Oavsett hur du ser det är det inte du som fattar besluten i den relationen. Personen vill ge det en chans. Finn dig i dennes beslut. Du behöver inte uppskatta en relation som behöver kommunikation men att jämföra relationer som behöver kommunikation om vad man behöver för stunden för att få och ge det som behövs för stunden med hunduppfostran är inte helt vackert. Det finns faktiskt personer av båda könen som behöver hjälp att tolka signaler och som kanske inte alltid ser vad den andra parten gjort i hemmet. Människor är olika.
Jag beblandar mig öht inte i ts relation och vilka beslut som tas.

Och ts partner har enligt uppgift klarat att bekräfta henne tidigare, så någon hjälp att tolka signaler verkar det inte finnas behov av.
 
Jag ser det inte som ts ansvar att träna sin partner. Han är inte ett barn som ska fostras eller en hund som ska tränas. Han är vuxen och får ta ansvar för att visa sin kärlek om han vill ha kvar relationen.

I en bra relation behövs det inga gissningar. Det behövs ett intresse för varandra.
Idag anser de allra allra flesta att man ska berätta för sin partner vad man vill ha i sängen. Det menas att det är att ta ansvar för sitt sexliv och att det är jätteviktigt. Detsamma borde väl då gälla även i övriga livet eller är det enbart i sängen man ska berätta hur man vill ha det?

Vi människor förändras genom livet, vi är inte konstanta och när vi förändras måste vi väl rimligtvis ge vår partner en chans att hänga med i förändringarna genom att kommunicera?! Om vi nu vill fortsätta relationen vill säga. Annars kvittar det ju. Det handlar inte om ifall det är någons ansvar, det handlar om en relation där man ger och tar och inte sitter och surar över att man behöver kommunicera sina behov och att ens partner är en människa som kan glömma.
I Ts fall är det tydligt att de behöver lära känna varandra på nytt efter en tuff period där båda har förändrats på olika sätt men det är inte alltid det är så tydligt och det är därför endel en dag vaknar upp och inser att deras förhållande varken har glöd, kärlek eller gemenskap längre. Endel tror sorgligt nog att det är så det blir efter några år. Det är det inte. Det handlar inte om att träna sin partner, det handlar inte ens om att jobba på sitt förhållande utan om att kommunicera med sin partner. Att ständigt lära känna nya sidor av sin partner allteftersom partnern förändras genom livet. Det är jättehäftigt! Du borde testa!

Det handlar verkligen inte om att träna sin partner utan om att säga hur man vill ha det och det gör man om man förstår att människor inte är tankeläsare. Det absolut värsta man kan råka ut för är en partner som säger att man ska ge/göra/säga det man vill ge/göra/säga för du kan ge dig katten på att den personen går och är sur och irriterad på att hen inte får sina behov tillgodosedda samtidigt som den andre slår knut på sig själv i sina försök att ge det hen tror att den andre vill ha. Det kommer inte sluta med att det blir rätt. Det kommer sluta med en partner utan självkänsla eller en partner som ger upp.

Du har absolut rätt i att det behövs ett intresse för varandra. Det är det intresset man visar när man kommunicerar vilka behov man har och frågar vilka behov ens partner har. Människor har dock sällan dataminne så att man får påminna innan en ny vana har satt sig är inget konstigt.
 
Du har absolut rätt i att det behövs ett intresse för varandra. Det är det intresset man visar när man kommunicerar vilka behov man har och frågar vilka behov ens partner har. Människor har dock sällan dataminne så att man får påminna innan en ny vana har satt sig är inget konstigt.
Att kommunicera sina behov är en sak; vilket ts ju har gjort. Nu vet han.
 
Jo så kan det ju vara men i det här fallet är det fortfarande hyfsat nytt och det kan ju ses som en skillnad mellan att tjata och att be om det.
Nytt och nytt, en ny fas i förhållandet kanske men de känner ju varandra. Ansträngningen måste komma från båda hållen. Det är skillnad mellan att då och då lyfta sitt behov av affektion i vissa situationer och att det aldrig kommer spontant.
 
Han vill ha bättre stämning mellan oss (såklart jag också) men även närhet (sex) och även om jag såklart vill det så känner jag inte att han är attraherad av mig. Jag får aldrig höra någon komplimang från honom (okej, kanske 1 gång i kvartalet) han säger aldrig att han älskar mig.
Jag vill ha den muntliga bekräftelsen för att jag ska känna mig åtråvärd och då kommer jag känna mig mer "bekväm" med sex. Som det är nu, har vi kanske sex 1-2 gånger i månaden. Jag vill också ha närhet men för mig är kramar, pussar, annan form av fysisk beröring också närhet, inte just bara sexet.
Har du/ni instagram? I så fall rekommenderar jag "Jimmy on Relationships". Han säger det från ett manligt perspektiv och jag tror att det ger mer för män än att någon kvinna säger till dem vad de ska göra. Han har dessutom några små fina utmaningar till män. "Tex bestäm dig för att ligga med din fru på tex onsdag. Hur går det om du fortsätter i samma spår som du kör på nu? Ändra taktik och ge henne non-sexual beröring, uppmärksamhet etc, gå ut och ät middag och gör små guliga saker för henne. Hur gick det ha ha sex på onsdagen? Och hur var hennes bemötande till sexet?"
 
Så känner jag lite med. I stil med "Om jag måste vara så bestämd med vad jag vill ha för att få det så vill jag inte ha det."
Lite så, samtidigt borde det inte vara problematiskt att tala om det ibland heller... ingen är en tankeläsare, men allt måste ju ske inom rim och reson.
Att säga "Hördu vännen, jag har haft en riktig skitdag, kan vi ta hand om varandra/kan du krama mig/kan du säga att du älskar mig?" är inte det minsta märkligt.
Att däremot varje dag behöva påminna om att partnern ska värdesätta och uppskatta blir givetvis lite falskt och tvunget.
 
Det handlar inte om att lyda utan att om att vara lyhörd, vilket man uppenbarligen inte är om man måste bli tillsagd om och om igen för att göra "bare minimum" för sin partner.
Det handlar inte om "om och om igen" om du med det menar dagligen år efter år. Det handlar om att påminna vänligt om vad man behöver tills det har blivit en vana. Sedan är det ju så att partnern kanske faktiskt inte vill göra/känner sig bekväm med det här som efterfrågas (tänker inte på Ts fall nu utan allmänt) och att då få höra; "nu har jag sagt till dig." Låter inte speciellt trevligt. Jämför med om någon hade sagt, "jag vill ha sex med dig varje dag. Nu har jag sagt till dig!" Det är ingen envägskommunikation man behöver ha utan en tvåvägs.
 
Det handlar inte om "om och om igen" om du med det menar dagligen år efter år. Det handlar om att påminna vänligt om vad man behöver tills det har blivit en vana. Sedan är det ju så att partnern kanske faktiskt inte vill göra/känner sig bekväm med det här som efterfrågas (tänker inte på Ts fall nu utan allmänt) och att då få höra; "nu har jag sagt till dig." Låter inte speciellt trevligt. Jämför med om någon hade sagt, "jag vill ha sex med dig varje dag. Nu har jag sagt till dig!" Det är ingen envägskommunikation man behöver ha utan en tvåvägs.
Att jag är en person som oftast uttrycker mig kort och koncist i mina inlägg på buke har inget att göra med hur ts uttrycker sig till sin partner. De har pratat om saken och hon har uttryckt sina behov. Sen är det min åsikt att hon inte ska behöva ta ansvar för att påminna honom - om relationen är viktig för honom så minns han det ändå. Om inte så kommer bråken fortsätta, de diskuterar det igen, hon uttrycker sina behov igen etc.

Sen att du inte håller med mig utan har en annan idé om hur de kan göra är helt ok.
 
Att jag är en person som oftast uttrycker mig kort och koncist i mina inlägg på buke har inget att göra med hur ts uttrycker sig till sin partner. De har pratat om saken och hon har uttryckt sina behov. Sen är det min åsikt att hon inte ska behöva ta ansvar för att påminna honom - om relationen är viktig för honom så minns han det ändå. Om inte så kommer bråken fortsätta, de diskuterar det igen, hon uttrycker sina behov igen etc.

Sen att du inte håller med mig utan har en annan idé om hur de kan göra är helt ok.
Det tar tid att bygga om en vana.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 278
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 078
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 133
Senast: Sirap
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 612
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp