Är svensk avel på rätt spår

eventingmania

Trådstartare
Vet att jag ställde frågan tidigare här i forumet vad som hänt med det svenska halvblodet som inte längre verkar riktigt slagkraftigt internationellt. Nu gör Sverige stora rubriker i Belgien att man skickar tre belgiska hästar (två BWP plus en sBs) till Tokyo. Den fjärde hästen är en KWPN.

De tre dressyrhästarna på podiet i le Mans i helgen som gick där Sverige kom etta, tvåa, trea var inte heller svenska. Utan två tyska och en KWPN.

Nu avlar jag ju själv inte SWB, vilket beror mer på geografi än något annat. Men är det inte något svaj någonstans att Sverige med en så pass stark häst och ryttartradition inte kan förse sina egna mästerskapsryttare med svenska hästar.

Det är ju alltid en fördröjning på mer än ett par år i det här med avel men jag blir lika paff varje gång jag ser rankingen och ser att svenska ryttare inte rider svenskt. Har man tappat fokus? Eller vad beror det här på? Samarbetar inte avel och sport tillräckligt med varandra?
 
Senast ändrad:
En ytterliga aspekt är detta med trender. På flera ställen verkar en importerad häst fortfarande vara mer intressant än en svenskfödd, oavsett individ.

Jag reflekterar också över att det säkert är lättare för ryttare som bor utanför Sverige att välja hästar från områdena där de bor, men jag tycker att det är tråkigt när svenskstationerade ryttare inte väljer svenskfött. Jag har ingen aning om ifall det beror på att de svenskfödda är sämre på något sätt, eller om det är andra aspekter som pris och tillgänglighet som påverkar.
 
Det var ju ett inslag i ridsport ngn gång ang detta. Då sa de europabaserade ryttarna att det är så mkt enklare för dem att köpa hästar där i europa jämfört med att åka till sverige. Låter ju logiskt!
De allra flesta svenska toppryttare är ändå baserade i andra länder, klart att de har enklare tillgång till hästar från mer närliggande länder eller tom samma land som de bor i.
 
Jag tänker att de flesta toppryttare spenderar mer tid utomlands på tävling än vad de gör hemma i Sverige och då blir det enkelt att samtidigt titta på och köpa hästar där. Tänker även att många topphästar köps genom kontakter med andra toppryttare från andra länder. Det är helt enkelt enklare. Samt större utbud.
men tex Grevlunda är ju duktiga på att föda upp och ta fram svenska hästar. Men det är inte alla som har den möjligheten till ett sånt samarbete som de har.
 
Det var ju ett inslag i ridsport ngn gång ang detta. Då sa de europabaserade ryttarna att det är så mkt enklare för dem att köpa hästar där i europa jämfört med att åka till sverige. Låter ju logiskt!
De allra flesta svenska toppryttare är ändå baserade i andra länder, klart att de har enklare tillgång till hästar från mer närliggande länder eller tom samma land som de bor i.
Fast en bra häst är ju en bra häst oavsett var den står. Så om de verkligen har det tänket stärker det ju bara teorin att de anser att de svenska hästarna antingen är för dyra eller inte är bra nog.
 
Jag tänker att de flesta toppryttare spenderar mer tid utomlands på tävling än vad de gör hemma i Sverige och då blir det enkelt att samtidigt titta på och köpa hästar där. Tänker även att många topphästar köps genom kontakter med andra toppryttare från andra länder. Det är helt enkelt enklare. Samt större utbud.
men tex Grevlunda är ju duktiga på att föda upp och ta fram svenska hästar. Men det är inte alla som har den möjligheten till ett sånt samarbete som de har.
Men borde det inte ligga i avelsföreningens intresse att hjälpa uppfödarna att knyta kontakter 🤔

För mig som sitter utifrån verkar det ju inte saknas ambitioner hos svenska uppfödare.

Dessutom verkar småskaliga uppfödare i Sverige extremt mycket mer pålästa än sina motsvarigheter i Tyskland, Holland, Belgien som i en del fall knappt ens kan stammen på sina avelsston. Eller ens de hingstar de lagt på dem. 😱
 
Fast en bra häst är ju en bra häst oavsett var den står. Så om de verkligen har det tänket stärker det ju bara teorin att de anser att de svenska hästarna antingen är för dyra eller inte är bra nog.
Men om man har en bra häst i närområdet tar man ju den istället för att åka en bra bit för att kolla på häst.
 
Det kan man ju tycka och det är nog något som de bör se över och utveckla.
Vet inte om det förs redan men en dialog med avelsföreningen och toppryttarna ang vad som krävs för att de ska köpa svenskt är väl rätt väsentligt kan jag tycka, och sedan jobba utifrån det.
Sedan går det nog inte komma ifrån att hästar rent generellt är billigare utomlands jämfört med Sverige.
 
En stor skillnad är att utomlands finns det många stora hästhandlare där en ryttare kan prova 10-15 hästar på raken om denne så önskar. I Sverige finns det bara en handfull sådana ställen, och för resten är man hänvisad till att åka runt för att få se ett fåtal hästar. Sen är toppen liten, det är få som har ekonomiska medel och rätt avelsmaterial och dessa säljer i första hand föl/unghästar, och då är det såklart många som faller bort på vägen. Lägg därtill att våran prisbild och möjligheter till professionell utbildning av unga hästar är annorlunda, så tror jag att jag ringat in några av de många anledningar jag tror finns.
 
Det kan man ju tycka och det är nog något som de bör se över och utveckla.
Vet inte om det förs redan men en dialog med avelsföreningen och toppryttarna ang vad som krävs för att de ska köpa svenskt är väl rätt väsentligt kan jag tycka, och sedan jobba utifrån det.
Sedan går det nog inte komma ifrån att hästar rent generellt är billigare utomlands jämfört med Sverige.
Jag ser vad du skriver men med det tänket borde ju många uppfödare i norr lägga om sina avelsmål eller 🤔 För om de som avlar för eliten inte når ut till dem finns det ju ingen anledning att köra på om du hänger med på hur jag tänker 🙈
 
Jag ser vad du skriver men med det tänket borde ju många uppfödare i norr lägga om sina avelsmål eller 🤔 För om de som avlar för eliten inte når ut till dem finns det ju ingen anledning att köra på om du hänger med på hur jag tänker 🙈

Fast så är det ju inte. Hästarna säljs men de är väl inte nog många helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp