Bukefalos 28 år!

Aerborn benlindor...

C

Chough

Hur är det nu..Behöver man paddar under dom vid ridning?
För de är väl inte högelastiska?.. :crazy:
Har fått ett par 3 meters och ett par 4 meters.
Spelar längden någon roll? Ska man inte ha längre lindor om man lindar stallbanage?
 
Hööks aerborn skulle jag inte linda utan paddar.

De är rätt elastiska dessutom i ett material som lätt blir brännande.

Fleece är enda underlaget man kan strunta i lindor med.
 
Jag har paddar oavsett material, annars kan man ju skippa lindorna...
 
Vid ridning använder jag inga paddar till den sortens lindor. Det blir tillräckligt "tjockt" ändå för att de ska skydda mot strykningar osv, vill man skydda mot rena slag kvittar det om man har paddar eller inte.

Har 3 m fram och vissa lindor 4 m bak. Vill du linda som stallbangade så skaffa stora tjocka paddar så funkar dessa lindor lika bra som det.
 
Varför ska du linda? Är det för att skydda benen? För att "stödja" dem vid träning? För att skydda mot strykning? För att det är snyggt? För ökad värme?

Läste en artikel för ett tag sedan om att den enda fördelen med lindor är att det blir en ökad värme ( ffa fleece)vilket ökar blodgenomströmningen i benet. De enda lindorna som är stödjande är elastiska och då ska det vara högelastiska lindor annars fyller de ingen funktion men med paddar under (= ökad värme). Längre lindor ger mera stöd eftersom man " får plats med" flera turer- prova själv på ditt egna ben: linda ett ben med täta "turer" dvs varv och det andra med glesare turer så känner du skillnaden. Om du vill skydda benen mot strykningar elelr slag så är strykkappor eller senskydd ett bättre alternativ... :)
 
jag lindar för att skydda benen och för ökad värme..sen så är det snyggt också...Vill kunna växla mellan lindor och benskydd. :smirk: Stöd tycker jag inte att jag ska behöva ge hästen med lindor..Det ska den klara sig utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Badger
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: zarmino
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
982
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
655
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp