Äre kört?

Alltså vilket elände 😞
Stor hage och fri tillgång på mat är nog det som gäller OM det ska funka alls.
Har haft några såna där som är dumma och de är svårt att hitta lämpliga hästar de kan gå med.
Ett alternativ måste ju vara att dela hagen i två. Strunt samma hur liten den blir, - det är tillfälligt. Skaderisken din häst utsätts för är enorm. Tänk om den fastnar i staketet. Jag hade verkligen sett mig om efter annat stall och tillsvidare delat hagen.
 
Precis de svaren visste jag att jag skulle få. Hoppades ändå att nån skulle ha ett mirakeltips. Men en ny häst ska komma snart, håll tummarna att han kan gå med den istället....
Har inte varit i riktigt samma situation men tänker att det finns två till saker man kan testa
-det ena är att smörja in täcket med antibit, ger en otrevlig överraskning både vid lek och hugg.
- det andra är att ge Drakula på munkpeppar en tid och se om hans beteende blir bättre.

Till alla som ojar sig över horribelt det är och som skäller ut TS för att inte flyttat på hästen redan - kan vi försöka hålla en öppen attityd och se hur vi kan stötta istället?
Det är vad Buke är för mig!
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att alla hästar inte funkar ihop i små grupper om 1-5 individer. De är i en så liten konstellation mycket närmare varandra än i en stor flock, och vissa personligheter klickar inte. Det är däremot också min erfarenhet att konkurrens om matplatser och plats att dricka ifred är typiska saker som kan leda till konflikter och som kan avhjälpas genom att man ger mer tillgång till mat och vatten, och på fler platser i hagen så de inte behöver stå nära inpå varandra. Utan att veta hur det ser ut hos er så tänker jag att det är vanligt att hästar får grovfoder 1-3 ggr ute om dagen, med sådana givor att hästarna står lite längre stunder utan något att äta. Detta är en typisk källa till konflikt när maten väl kommer. Går det inte att göra om rutinerna/förutsättningarna för utevistelsen för mycket hade jag tagit isär hästarna då skaderisken blir för hög.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp