Bukefalos 28 år!

Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Saybia

Trådstartare
Om hunden äter andra hundars bajs är det för att det är "gott" eller för att hunden har brist på något?
Jag har "problem" med min vovva, hon har fri tillgång på torrfoder här hemma och äter det bra, men likt för*annat tar hon varje chans hon får på promenaderna att börja äta på nån annan hunds avföring. Jag tycker det är hemskt motbjudande :crazy: men en tröst är ju att hon slutar när jag utbrister "USCH!!" eller "NEJ!!", hon vet att jag inte gillar det för hon ser väldigt skamsen ut när hon går/springer därifrån. Hade ett tag koppeltvång på henne för att jag skulle kunna säga till henne inom räckhåll när hon satte igång att äta, hon testade en gång, jag sa till ordentligt och sen dess har hon inte försökt igen när hon varit kopplad.
Tycker dock det är synd att jämt måsta ha henne kopplad på promenaderna då det annars inte är nåt problem att ha henne lös och hon är en ung och livlig individ som mår bra av att få springa lite fritt. Har nångång testat att ha henne lös men hon kutar bara fram till första bäst bajshög och börjar äta :crazy: :devil:
Nu har jag löst det så att jag far långt ut i skogen med henne där det inte finns nåt hundbajs och låter henne rusa omkring och busa där, men det skulle vara helt underbart att slippa ha henne kopplad när man bara går "runt kvarteret" utan att hon glufsar i sig bajs...
Kan hon ha brist på något och i såfall vad? om inte så vad kan jag göra för att få henne att sluta med de här "äcklerierna"??:confused:
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Hur gammal är hon?
Vad äter hon för foder oftast.. Förutom bajs???
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Hon är 8 månader och äter James Wellbeloved
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Jag känner faktiskt inte till det fodert.. Men jag har hört att valpar kan ha fr sig att äta lite bajs bara för att liksom.. men det kan ju oxå vara näringsbrist?!?!
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

det är ganska vanligt att hundar äter bajs. inte onormalt alls. men ganska äckligt.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Brukar ofta hjälpa att byta foder. Det kan vara något som saknas i det fodret för just din hund. Fodret kan vara mycket bra i övrigt men det kanske inte passarför alla hundar.
När jag råkat ut för det så har foderbyte hjälpt.

Det är faktiskt koppeltvång nu. Du får enligt lag inte släppa din hund lös i skogen. Denna tid är fredad för att djuren ska få ha sina ungar i fred. Respektera detta.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Okej, tack för era tankar och åsikter.
Får se om hon slutar äta bajs eller om ett foderbyte är på sin plats, vill helst inte byta foder på henne igen men ger det inte med sig så kanske jag blir tvungen ändå...

Det är faktiskt koppeltvång nu. Du får enligt lag inte släppa din hund lös i skogen. Denna tid är fredad för att djuren ska få ha sina ungar i fred. Respektera detta.

Jo, men jag är lagbrytare för jag kan hålla min hund under sådan uppsikt att hon inte stör de vilda djuren, hon har ingen som helst jaktinstinkt och skulle snarare skrika till av rädsla och gömma sig bakom mig än att ta upp jakten på nåt vilt vi skulle träffa på i skogen, i övrigt är hon för feg för att gå mer än några meter ifrån mig.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

det är ganska vanligt att hundar äter bajs. inte onormalt alls. men ganska äckligt.

Tyvärr gör Jääkäri det ibland, men där tror jag inte det är fodret som är fel för han åt skit när han var lite så nu tror jag det är en fixide han har eller så är det gott.

Piru är tvärt om han ser han skit ser får han panik :rofl:
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Om det inte hjälper med foderbyte så ska man prova att ge hunden ananas. Man kan också ge papaya. Dessa frukter innehåller något som tydligen hunden behöver. Papaya innehåller ett enzym som heter papain och ananas innehåller ett liknande ämne. Båda dessa ämnen kan användas för att möra kött så funktionen är tydligen ganska lika.

Ge hunden en skiva ananas varje dag och prova.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Jag ger en av "mina" annanas varje dag.
Hon är inte min, men har varit här mycket. Och jag tycker det hjälpt jättemycket med den där skivan hon får.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Jo, men jag är lagbrytare för jag kan hålla min hund under sådan uppsikt att hon inte stör de vilda djuren, hon har ingen som helst jaktinstinkt och skulle snarare skrika till av rädsla och gömma sig bakom mig än att ta upp jakten på nåt vilt vi skulle träffa på i skogen, i övrigt är hon för feg för att gå mer än några meter ifrån mig.



Norrmannen som hade sin hund lös i Borgafjäll sade likadant.
Det kostade honom 30 dagsböter a' 190 kr= 5700 kr.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Okej, den dagen den sorgen när jag får betala det i såfall.

Citerat från Svenskt jakt nummer nr 7/2004:
När får hunden vara lös?
Lagtexten är lite luddig och "koppeltvång" finns princip bara i
naturreservat, nationalparker och renskötselområden samt i städer/parker.
Särskilda regler för hundhållning finns i olika län. På länsstyrelsernas
hemsida www.lst.se kan du se vad som gäller där du bor. Den kommunala ordningsstadgan kan också innehålla egna bestämmelser.

Den så kallade hundförbudstiden mellan 1 mars och 20 augusti är naturligtvis till för att skydda viltet och dess ungar. Då måste hunden vara kopplad när den vistas i marker med vilt, eller stå under motsvarande kontroll. Det betyder att den ska befinna sig intill sin förare och kunna kallas in omedelebart. Den får inte "löpa lös" som det står i lagtexten.

I övrigt får hundar aldrig vara lösa i naturen och förfölja vilt annat än
under jakt eller jaktträning. Regeringen bestämmer när det är tillåtet att jaga eller jaktträna (paragraf 6 i jaktförordningen). Du kan också läsa om vilka tider som gäller i Jägareförbundets jakttidtabell. Det är alltså straffbart om en hund förföljer vilt, såvida det inte sker vid laglig jakt.

Vet inte nu om lagtexten har ändrats sen 2004 men annars tar jag det som att min hund står under "motsvarande kontroll" när jag är ute med henne i skog och mark, går självklart inte med henne lös i skogar med naturreservat, nationalparker och dyl.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Det behöver inte alls betyda att Din hund har näringsbrist. Det kan vara så att bajset helt enkelt luktar matrester och då hunden går mer på lukt än på smak så äter den glatt upp bajshögen med "matdoft" i sig.

Att äta ananas brukar endast hjälpa om hunden äter sin egen avföring, då högen inte luktar gott med ananas i.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Att äta ananas brukar endast hjälpa om hunden äter sin egen avföring, då högen inte luktar gott med ananas i.

Jääkäri äter ju bara skit på gården mer eller mindre för i skogen är det ju i stort sett bara jag som går med hund vid mig så då kanske det funkar för dom med ananas?
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Jag har exakt samma problem med min hund, hon äter bajs så fort hon blir stressad eller uppspelt, tex. vid lek med andra hundar, då kan hon helt plötsligt lämna den andra hunden och springa iväg för att leta skit...

Det har dock blivit mycket bättre de senaste åren (hon är 5 nu) och min metod har varit att helt enkelt hindra henne innan hon hann börja äta. I början skällde jag på henne, och man såg att hon visste att det var fel, och började huka sig redan när hon letade efter bajset, men inte slutade hon för det. Hon verkade tvärt om bli mer stressad. Nu har jag lärt mig att se när hon är påväg att hitta något, och då hinner jag kalla in henne. Nu har hon till och med börjat gå omvägar runt bajshögarna på gatan!


Jag läste om en metod i någon bok, kommer tyvärr inte ihåg vilken, den gick ut på att man skulle lära hunden att markera bajset, istället för att äta upp det. I boken föreslogs det att man skulle använda klicker och klicka precis när hunden tänker äte, och på så sätt avleda och ge godis istället. Det kanske funkar bra, men där jag bor finns det så mycket hundbajs att jag skulle få stanna varannan meter...

Har prövat med ananas också, men det fungerar nog bara om de äter sitt eget bajs, och det gör inte min hund.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Hade en golden en gång som åt fårskit, harskit i stora mängder då hon kom åt. Frågade en veterinär och han sa att det inte alls är farligt på nåt vis, det är bara vi människor som tycker det är äckligt. Sen lät jag henne hålla på. Att hon ökade så i vikt berodde nog INTE på skiten, utan på mitt matande, matglad som hon var.
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Hehe, okej. Ja, jag tycker det är "ok" att hon äter hästbajs, fårskit m.m för det vet man ju vad det innehåller - hö, havre, betfor, pellets, fårfoder m.m men just HUNDbajs (kattbajs & människobajs) tycker jag är riktigt snuskigt äckligt då man inte har någon koll alls på vad de fått i sig... sen ligger vovvan i sängen vid min huvudkudde och pussar mig i ansiktet *blääää!* :crazy:
Men det är väl bara att acceptera att hundar är äckliga :angel: :D
 
Sv: Äta bajs - näringsbrist eller rent ofog?

Citat:
”Den så kallade hundförbudstiden mellan 1 mars och 20 augusti är naturligtvis till för att skydda viltet och dess ungar. Då måste hunden vara kopplad när den vistas i marker med vilt, eller stå under motsvarande kontroll. Det betyder att den ska befinna sig intill sin förare och kunna kallas in omedelebart. Den får inte "löpa lös" som det står i lagtexten slut citat”

I ditt citat så sägs ju klart att hunden inte får vara lös eller hur?

I naturvårdsverkets beslut, Dnr 264-5409-76, om detta sägs bl.a citat:

”Detta innebär att alla sätt på vilken en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket i princip innebär alla ytor med någon form av mer utbredd vegetation), som medför att hunden kan skada det vilt den träffarpå, är olagliga.
Enligt verkets mening kan således ej koppel av sådan längd att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras.”

Alltså man klarar sig alltså inte ens om man har långt koppel eller lina, hunden får endast gå lös om den går fot. Fritt följ är ej tillåtet.
En hund kan skada utan att bita vilt, genom att t.ex skrämma häckande fåglar så att äggen/ungarna blir åtkomliga för övrigt vilt, så anses hunden ha orsakat skadan även om hunden ej själv biter.

Jag vädjar därför: HÅLL HUNDARNA KOPPLADE I NATUREN UNDER FÖRBUDSTIDEN.
Jag är för mycket natur- och djurvän för att stillatigande acceptera den slöhet som råder när man går ut med sina hundar i naturen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 054
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp