Äta vad som helst efter träning?

piggelin

Trådstartare
Som rubriken lyder. Kan man verkligen det, är själv rätt skeptisk. Har kompisar som vräker i sig godis,chips och dylikt efter träning med motiveringen att förbränningen ändå är så hög att det inte spelar någon roll. Så vad är eran syn?
 
Det stämmer inte.. Det enda som räknas är att du gör av med fler kalorier än vad du stoppar i dig.

Så visst, tränar du så mycket att du förbränner mängder av kalorier då kan du äta massa skräp. Men det spelar ingen roll om du gör det före eller efter - utan det är kalorier på dygnet som räknas. Eller om man vill ha en viss nedgång per vecka, så är det antalet kalorier på en vecka - man måste ha ett visst underskott för en viss vikt som ska bort.
 
Ja, du kan äta vad du vill efter träningen, men det är fortfarande kalorier in och kalorier ut som räknas.
 
Jag äter allt möjligt skräp, men så länge jag rör på mig regelbundet går jag inte upp i vikt. Har inte märkt någon skillnad på om jag äter det innan eller efter träning heller. Däremot kan man ju alltid fundera på om man faktiskt vill stoppa i sig skräpmat om man tränar i hopp om att bli mer vältränad eller för att ta hand om kroppen. Det räcker ofta(för mig) med att läsa innehållsförteckningen på mat osv för att lusten att äta onyttigt ska försvinna.
 
Som rubriken lyder. Kan man verkligen det, är själv rätt skeptisk. Har kompisar som vräker i sig godis,chips och dylikt efter träning med motiveringen att förbränningen ändå är så hög att det inte spelar någon roll. Så vad är eran syn?

Klart man kan, sen om det är att rekommendera beror på vad man vill få ut av sin träning och hur man vill må.
 
Jag äter allt möjligt skräp, men så länge jag rör på mig regelbundet går jag inte upp i vikt. Har inte märkt någon skillnad på om jag äter det innan eller efter träning heller. Däremot kan man ju alltid fundera på om man faktiskt vill stoppa i sig skräpmat om man tränar i hopp om att bli mer vältränad eller för att ta hand om kroppen. Det räcker ofta(för mig) med att läsa innehållsförteckningen på mat osv för att lusten att äta onyttigt ska försvinna.

Bara en liten rolig sak angående att äta skitsaker innan eller efter träning... Jag har aldrig sprungit så fort som efter att ha svullat i mig pepparkakor och mjölk :D
 
Som rubriken lyder. Kan man verkligen det, är själv rätt skeptisk. Har kompisar som vräker i sig godis,chips och dylikt efter träning med motiveringen att förbränningen ändå är så hög att det inte spelar någon roll. Så vad är eran syn?

Låter som genomsnittselitcyklisten. ;-)
 
Låter som genomsnittselitcyklisten. ;-)

Oh ja. Jobbat på restaurang i min hemstad där Vätternrundan/-orna går av stapeln. Herre min jesus vad det äts snabba kolhydrater i MÄNGDER. I och för sig är ju inte alla elitcyklister, men ändå ;)
 
Långdistansare kan äta i princip vad som helst under och efter sitt pass, eftersom de förbränner kalorier något så in i bängen när de presterar under lång tid.

Ett vanligt styrkepass på gymmet däremot är inte i närheten av det.

Plus att det inte bara är magen som ska ha mat, musklerna behöver sitt också. Det är olika byggstenar för olika mål, helt klart. Långdistansarna behöver fylla på med energi = snabba kolhydrater. Det är inte säkert att snabba kolisar är det bästa att äta om en i stället vill ha stora muskler efter styrketräning ;)
 
Långdistansare kan äta i princip vad som helst under och efter sitt pass, eftersom de förbränner kalorier något så in i bängen när de presterar under lång tid.

Ett vanligt styrkepass på gymmet däremot är inte i närheten av det.

Plus att det inte bara är magen som ska ha mat, musklerna behöver sitt också. Det är olika byggstenar för olika mål, helt klart. Långdistansarna behöver fylla på med energi = snabba kolhydrater. Det är inte säkert att snabba kolisar är det bästa att äta om en i stället vill ha stora muskler efter styrketräning ;)


Nja, det stämmer inte riktigt det heller. Springer jag 100 km under en vecka så ökar jag på min veckoförbrukning med ca. 4000-4500 kcal, alltså ca 600 kcal per dag. En Gainomax och två mackor senare så är kaloribalansen återställd.
 
Nja, det stämmer inte riktigt det heller. Springer jag 100 km under en vecka så ökar jag på min veckoförbrukning med ca. 4000-4500 kcal, alltså ca 600 kcal per dag. En Gainomax och två mackor senare så är kaloribalansen återställd.

Kan det verkligen stämma? Visst att runkeeper kan ge lite glädjesiffror, men för mig brukar den säga kring 600 kcal PER MIL. När jag räknat kalorier har det stämt på en helt okej-noggrannhetsnivå.

Visst att vikt och sånt såklart påverkar också men jag tyckte det lät dölite med ca 450 kcal/mil.
 
Kan det verkligen stämma? Visst att runkeeper kan ge lite glädjesiffror, men för mig brukar den säga kring 600 kcal PER MIL. När jag räknat kalorier har det stämt på en helt okej-noggrannhetsnivå.

Visst att vikt och sånt såklart påverkar också men jag tyckte det lät dölite med ca 450 kcal/mil.

Långdistanslöpare är sällan tungviktare. Dessutom är inte alla pass högintensiva. Många utfyllnadspass är lågpulspass och långdistanslöpare är bra (eller bör vara bra) på att röra sig energieffektivt. Den som kan springa fort och samtidigt gör av med minst energi vinner - lite förenklat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 259
Senast: mily
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Roheryn
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp