Lära hästen att ta godis "snällt".

Ja du skrev "håller sen fram godisen så de får tag i den med läpparna". Gissar att man ska hålla fram den såpass långt bort så att hästen måste använda läpparna för att komma åt? :o men min häst använder liksom inte läpparna... Tänderna kommer fram först ändå 🙈 eller jag kanske fattar fel? :angel:
Själva grejen är att VISA godisen först :)
Sen räcka fram godisen mot mulen.

Min nya var också "tänderna först" när hon kom hit, men nu har hon lugnat sig och fattat att hon får godisen utan att kasta fram tänderna. Hon behöver inte hetsa.
Nu väntar hon att godisen ska komna till henne och tar emot den försiktigt med läpparna.

Så svårt att förklara... Men jag tror att själva grejen är att lära dem att VISAd godis fås, bara de väntar. Eftersom de får vänta på att godisen kommer fram till dem så blir det inget huggande.

Sen kan mina ibland fråga försiktigt efter godis, men då gör de det med mulen.

Nya förmågan ör inte helt där ännu, men hon är på rätt väg. Hon bits inte längre iaf.
 
Själva grejen är att VISA godisen först :)
Sen räcka fram godisen mot mulen.

Min nya var också "tänderna först" när hon kom hit, men nu har hon lugnat sig och fattat att hon får godisen utan att kasta fram tänderna. Hon behöver inte hetsa.
Nu väntar hon att godisen ska komna till henne och tar emot den försiktigt med läpparna.

Så svårt att förklara... Men jag tror att själva grejen är att lära dem att VISAd godis fås, bara de väntar. Eftersom de får vänta på att godisen kommer fram till dem så blir det inget huggande.

Sen kan mina ibland fråga försiktigt efter godis, men då gör de det med mulen.

Nya förmågan ör inte helt där ännu, men hon är på rätt väg. Hon bits inte längre iaf.
Aaaah!! :idea: Det är inte alltid lätt att fatta själva grejen :D:angel: Jag ska se om det verkar funka med Häst. Tack för tips!
 
Jag är helt okunnig på hästträning, men fick en väldigt glupsk spansk häst på senaste jobbet. Med honom räckte det med att ta undan godisen om han öppnade hela munnen, samtidigt säga försiktigt och sen prova igen. Första gångerna fick jag ta undan godisen fem-sex gånger, men han lärde sig snabbt, så sen brukade jag börja med försiktigt och då tog han bara med läpparna. Men ja, alla hästar är definitivt inte så smarta som honom, jag provade samma på nuvarande jobb med ett halvblod, han fattar inte alls😁
 
Lavinias tränares tips om att trycka in godis i munnen brukar faktiskt fungera bra. Det gäller att vara snabb, så man liksom förekommer hästen och hinner trycka godiset mot läpparna innan hästen hunnit öppna munnen. Då brukar det istället bli att hästen backar av lite och risken att fingrar följer med in i munnen minskar.

Vi hade en bruksnordis som aldrig någonsin hade fått godis innan han kom till oss, han blev verkligen jätteivrig när han fick godisbelöning och gapade som en krokodil och inte bara handen utan halva armen följde med in i munnen... Han bet dock aldrig någon och han upptäckte själv att det blev besvärligt att sortera isär godis från fingrar och händer och kunna släppa det ena och behålla det andra, så han kom på att om han bara gapade, utan att sträcka sig mot godiset, så kunde vi kasta in godiset i munnen på honom. (Har ni sett de där filmklippen där man matar flodhästar med vattenmelon? Precis så såg det ut :laugh:.) Kanske något som går att träna in?

Jag tror dock att det successivt kommer att bli bättre, de flesta hästar lugnar ner sig när de inser att godiset faktiskt alltid kommer efter klicket/godisordet. Bruksnordisen ovan tar numera godis fint ur handen utan att vi egentligen tränat på det, det enda vi har gjort är just att snabbt trycka godiset mot läpparna på honom när han ska få något, i början utan att han förväntade sig godis, alltså utan något klick eller godisordet eller att han gjort något trick, bara passa på att trycka in en godis i munnen på honom när man gick förbi.
 
Lavinias tränares tips om att trycka in godis i munnen brukar faktiskt fungera bra. Det gäller att vara snabb, så man liksom förekommer hästen och hinner trycka godiset mot läpparna innan hästen hunnit öppna munnen. Då brukar det istället bli att hästen backar av lite och risken att fingrar följer med in i munnen minskar.

Vi hade en bruksnordis som aldrig någonsin hade fått godis innan han kom till oss, han blev verkligen jätteivrig när han fick godisbelöning och gapade som en krokodil och inte bara handen utan halva armen följde med in i munnen... Han bet dock aldrig någon och han upptäckte själv att det blev besvärligt att sortera isär godis från fingrar och händer och kunna släppa det ena och behålla det andra, så han kom på att om han bara gapade, utan att sträcka sig mot godiset, så kunde vi kasta in godiset i munnen på honom. (Har ni sett de där filmklippen där man matar flodhästar med vattenmelon? Precis så såg det ut :laugh:.) Kanske något som går att träna in?
Är det en nordisgrej med hela armen tro?? :-)
 
Är det en nordisgrej med hela armen tro?? :-)
Njae, det flesta nordisar jag mött har faktiskt tagit godis fint och försiktigt, men den här hade som sagt aldrig upplevt godis tidigare (eller havre, kraft el dyl; när vi första gången ställde hinken med havre och mineraler framför honom så stod han bara och tittade på oss, då fick vi på riktigt trycka in det i munnen på honom för att han skulle förstå att man kan äta det), när han upptäckte hur gott det var blev han ju förstås extremt ivrig att få mer.

Han är för övrigt otroligt lättränad, om man använder positiv förstärkning, han gör precis vad som helst för en godisbit. Vi fick avbryta buga-träningen för att han efter två klick förstod att vi ville något med "sänka sig ner mot marken" och helt enkelt slängde sig handlöst ner på backen och vi fick hoppa undan för att inte riskera hamna under honom...
 
Jag lärde min häst att slicka på min hand, han ”hade ingen tunga” när han var liten, bet i allt! Höll godis i stängd hand med handryggen mot hästen och utanför hage/box och väntade på att han slickade och då fick han godis. Numera är han snällast i stallet att ge godis till, men det tog en stund att lära :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 648
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 025
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp