Affärsplan/budget

biffen

Trådstartare
Leker med tanken att starta eget så jag laddade hem en affärsplan att fylla i från Almi. Någon som har gjort något liknande som har lite tips?

Jag tycker att jag har huggit i bra, men man har ju svårt ändå att tro att det ska gå ihop enl. budgeten.
Verkligheten kan ju att komma se annorlunda ut än mina siffror.

Dessutom vill jag smygstarta mitt företagande. Dvs börja i lite lagom takt och arbeta in mej i marknaden ordentligt.

Ni som har egna företag (enskild firma) - utan anställda - hur ser er budget ut?
Hur skaffade ni kapital till uppstart mm?
 
Mitt tips är att du införskaffar boken Affärsplattformen med Magnus Klofsten. I den finns en mängd antal frågor som du kan begrunda över med dig själv och ditt företag. De svaren du får fram där kan vara grunden till din affärsplan. Men de kan även hjälpa dig att utforma vidare strategier för hur du skall utveckla ditt företag.

Lycka till!
 
Det beror ju lite på vilket företag du ska öppna?Svårt att svara på några frågor utan att veta vad det rör sig om.Generellt kan man väla säga att att man ofta räknar för lågt och att det är vanligtvis väldigt svårt att skära ner på kostnaderna-det är inkomsten som ska öka istället..

I enskild firma räknas lönen som du tar ut som "eget uttag" och generellt kan man säga att den personalkostnaden är oftast mycket högre än vad man tror. Vill du ha ut 200000/år måste du räkna med att "ta ut" 400000/år. Hälften går bort i sociala avgifter och skatt. Men så finns det ett sk schablonavdrag som man gör vilket, i princip, gör att du bara betalar 1/3-alltså som vanlig skatt ungefär.

Det här med eget företagande är som en hel djungel och det tar många år att sätta sig in i hur man ska deklarera och redovisa sitt företag så att det ser ut som att du tjänat lite pengar fast ändå blivit mer än nöjd :crazy:
mvh jesse
 
Jag är inte helt 100% på att jag ska starta eget överhuvud taget men jag leker med tanken. VET mycket väl att det är mycket arbete och att man ofta räknar för lågt, men det vore ändå roligt att se lite siffror. Jag har dock räknat på ett eget uttag på ca 180 000/år (15000 före skatt). Det klarar jag mig på - lätt. + soc avg 31% = 235 800/år i lönekostnad. Det blir ca dubbelt så mycket som jag får ut efter skatt.

Men jag kan ju aldrig lämna några garantier för att jag kommer att kunna sälja så mycket som jag behöver för att klara mig. Marknaden dock är mycket god och ständigt växande. Konkurrensen är inte mördande direkt (i närområdet).
En stor del av mina intäkter kommer även att bestå av mina tjänster.

Sedan är ju alla kostnader bara uppskattade. Jättesvårt att bara sitta och "gissa". Jag har erfarenhet av budgetarbete och redovisning, men då har man ändå haft nåt att gått på - så här såg det ut förra året - dvs. möjlighet att jämföra lite.
 
Jag gick en starta eget utbildning genom arbetsförmedlingen och den var suverän, jag fick hjälp med massor och fick ett jätte bra kontaktnät och ideer om vart man vänder sig för att få hjälp av olika slag.
Jag tror att budgeten spricker för de flesta men om man bara ger det tid och är bra på att förnya sina ideer så går det vägen.
Lycka till
 
Du behöver inte en affärsplan eller budget! Utan ordentligt med kapital i bakfickan så är det en total förlustaffär! :D
Man gör det för att man älskar hästar och lever och dör för hästar.... Som jag! :banana:
Jag "tjänar" i slutändan ca 300:- / häst / månad (något mer under sommaren), men skulle aldrig kunna återvända till mitt tidigare liv som "karriärskvinna"!

Jag älskar livet jag valt och ger gärna upp mina utlandsresor, restaurangbesök och allt annat för att kunna leva så här!!! :love: :love: :love:
 
Sånt liv vill ja ha ville bara ha den för att se vad det va och lite på kul bara.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå.. I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till...
Svar
11
· Visningar
2 003
Senast: Mona
·
Hästmänniskan Jag har tänkt börja köra bröllop mm med min häst. Mina frågor är nu: Ska jag starta upp ett företag? enskild firma? kan jag söka bidrag...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: Lill Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp