Starta företag, några frågor

cili

Trådstartare
Nu ska vi se om jag lyckas formulera mina frågor på ett sätt som går att förstå..
I dagsläget vill jag bara ägna mig åt att åka till folks hästar, utföra önskad tjänst, åka hem. Men i framtiden vill jag kunna ta emot hästar i eget stall för träning, konvalescent m.m. samt ha egna/företagsägda hästar för avel, försäljning och tävling och då kunna ha minst en anställd (vitt, givetvis).
Spelar det någon roll för vilken typ av företag jag har när jag vill ha en anställd? alltså AB, HB, enskild
Kan man "uppgradera" sitt företag? Dvs om jag skulle starta en enskild firma nu, kan jag då göra om den till HB/AB i framtiden?
Ska ju tillägga att inte har eget stall eller mark i dagsläget så det där målet ligger ju år framåt i tiden (och sen finns ju risken att det aldrig händer).

Kan man lägga till en inrikting? För visst behöver man ange vad man sysslar med nånstans?
Om vi säger att jag i dagsläget skulle vara hovslagare, men i framtiden utbildar mig till hopptränare då vill jag ju inte att mitt företag bara ska ha hovslageri som inriktning. Och hur gör jag då?

Och hur går man till väga när man startar ett företag? Var hittar man blanketter och grejer?

Om vi nu säger att jag startat mitt företag, och jag hittar litteratur/filmer som skulle öka min kunskap inom mitt område. Kan jag då låta mitt företag köpa det? (dvs att företaget köper in och äger litteraturen)
Och hur är det med arbetskläder? Det är ju rätt stor skillnad på slitaget och krav på bra kläder/skor när man jämför att jobba med hästar och att ha en egen hobbyhäst. Dessutom vill jag ju inte ha samma kläder och skor hos min häst som hos andra pga risk för smitta, och bör även ha minst två uppsättningar jobbkläder så dom kan tvättas ofta.
Dvs två kompletta uppsättningar kläder som jag inte behövt som privatperson.


Nu har jag nog glömt massa saker, men det får jag väl fylla på efterhand.
 
Sv: Starta företag, några frågor

Många av dina frågor får du svar på av din kommuns näringslivsenhet och arbetsförmedling. Ring dem och boka en tid, det finns inga frågor som är för dumma! De har som jobb att hjälpa precis såna som du.

Lite kan jag dock som egenföretagare själv med enskild firma. Du kan alltid ändra din bolagsform om du så önskar, ta kontakt med en revisor/redovisningskonsult som kan hjälpa dig med den frågan. Största problemet som alltid uppstår i starten av ett företag är att det kostar många pengar innan man ens kan börja! En bra bankkontakt eller en privat finansiär är guld värd. En enskild firma är enklast att starta(man skickar bara in en ansökan om F-skattsedel till skattemyndigheten, ta hjälp med ifyllandet av blanketten), så därför kan det vara bra att börja med det, nackdelen är att man är helt personligt ekonomisk ansvarig, en företagskonkurs ger per automatik en personlig konkurs... I ett handelsbolag måste man vara flera delägare och ett aktiebolag kräver ett aktieinköp på 100.000 kr. I bolagsform kan man dock komma bättre undan privat vid problem i firman.
Kosta på dig en kurs i företagsekonomi, var beredd att det lönar sig att anlita proffshjälp med "papper", deklaration och bokföring (ca 20 000 - 30 000/år kan det kosta) och det finns starta-eget kurser mm som är bra.

Inför ett möte med arb.förm/näringsliv, försök skriv ned vad du har tänkt dig att göra och en enkel budget (inga märkvärdigheter, in och ut bara). Har du svårt att räkna bort momsen ( den får aldrig finnas med i en budget, varken på intäkter eller utgifter), ta hjälp! Momssatserna är nämligen olika för om du tex skor(tillhandahåller en tjänst: 25%) eller håller ridlektioner (utbildning: 6%).

Var beredd på att mötas med lite skepsis, hästbranchen är inte det handläggarna är som bäst på, de tyckar att det mest är en hobby . Ta med fakta och underlag på hur stor kundkrets du kan få och visa att du verkligen vill!!

På din fråga om arbetskläder är det mera kinkigt, jag tex som driver egen ridskola kan inte dra av för ridbyxor, ridstövlar mm trots att jag måste ha dem i jobbet, eftersom jag skulle kunna ha dem privat. Men "riktiga" arbetskläder som blåoverall, sko med stålhätta osv går bra men de måste skilja sig markant mot vanliga civila kläder alltså. Själv har jag ingen nytta av såna kläder, vilket gör att jag heller inte drar av för arbetskläder.
Litteratur däremot som klart anknyter till jobbet och som du behöver i ditt yrke är inga problem!
 
Senast ändrad:
Sv: Starta företag, några frågor

Jag startade enskild firma 2001.
Området för mig då var tävlingsstall, numera är det hästverksamhet. Alltså ganska brett område.
Jag sköter bokföringen själv, har ingen företagsekonomisk bakgrund, men kan läsa och omsätta handledningar och har lätt för matte.
Det svåra är att hålla ordning på kvittona :o för givetvis blir de liggande alldeles för länge i lådan innan jag fixar årets bokföring.

Skatteverket är väldigt hjälpsamma och till första deklarationen åkte jag in med mina papper så de kollade att jag gjort rätt. Mkt duktiga och ffa billiga :bump:.

F eller som i mitt fall FA-skatt är ett måste.
Det svåra är att kunna bevisa att det inte är en hobbyverksamhet utan att man har ett klart vinstdrivande syfte.
Nu senast stod det här på buke om en landslagsryttare i FT som skatteverket tyckte hade hobbyverksamhet...

Enskild firma är klart enklast i början, men då är man som privatperson ekonomikst ansvarig även för företaget. För mig är det ingen fara då jag inte lånat pengar och kan således inte gå i konkurs.
 
Sv: Starta företag, några frågor

Hänger på här...

Du driver alltså företag med ridskola. Är det alltid 6% moms på ridlektioner? Jag har hört att privatlektioner där ryttaren rider egen häst räknas som tjänst och har 25% moms, medans jag bara behöver lägga på 6% om jag som företagare tillhandahåller hästen = utbildningsmaterial.

Har du koll?
 
Sv: Starta företag, några frågor

Det är förslag på att sänka AB avgiften till 1 kr och avskaffa revisors plikt upp till omsättning på 70 miljoner.

Beroende när du ska börja arbeta lagligt så skulle jag satsa på AB om förslagen går igenom! AB är lättare att dra av för faktiska kostnader, även för din egen lön och anställdas.

Enskild firma tycker jag ofta drar med sig att företagaren tar ut en mycket liten lön och alla nackdelar som det har med sig...när sjukdom eller dyligt slår till...
 
Sv: Starta företag, några frågor

Tänk på grundförutsättningarna för att starta ett företag.

Självständighet, vinstsyfte och varaktigheter.
 
Sv: Starta företag, några frågor

Det är alltid lättare att starta med pengarna fulla av pengar. Det gäller framför allt när man startar företag. Jag driver både ett AB och EF och har haft HB tidigare. Det går i flera fall att gå från en bolagsform till annan senare (vissa övergångar är inte möjliga HB till AB exempelvis).

Har man pengar och räknar med att gå med vinst från första året så är AB faktiskt ganska enkelt. Har man sedan en bra revisor så är h*n värd varenda krona. Enklast är att kontakta revisorn först så hjälper h*n dig genom hela processen med att nybilda bolaget.Personligen tycker jag AB är enklare att hantera än EF eftersom det blir mycket tydligare skillnad mellan mina och firmans pengar.

Har man vanligt jobb vid sidan av, räknar med att ha mer utgifter än inkomster under uppstarten och har budgeterat med en vinst över 30 000:-/år så är EF bäst.

HB är bara krångligt, samma bokföringskrav som AB i stort sett (även om det ej är krav på revisor). Kompanjoner ska man akta sig för, eller i alla fall ta hjälp av jurist för att formulera kontrakt. Vad händer om en kompanjon dör, blir långtidssjuk eller helt enkelt tröttnar?

Annat:

Är det mindre än 30 000:-/år så är det hobby.

Av 13 kap. 1 § andra stycket IL framgår att innehav av bland annat näringsfastigheter alltid räknas som näringsverksamhet. .
 
Senast ändrad:
Sv: Starta företag, några frågor

Då lär det vara EF som är aktuellt att börja med, för några 100 000 att stoppa in i ett AB har jag inte i dagsläget ;)
Till att börja med handlar det om att sälja en tjänst, så då funkar det ju inte med hobbyverksamhet, samt att jag hoppas dra in mer än 30' per år.

Får väl ta mig i kragen och pallra mig ner till arbetsförmedlingen, även fast det känns som om dom skulle titta på mig och sen sucka högt och säga "det här kommer aldrig gå"
 
Sv: Starta företag, några frågor

Om du funderar på att starta ett företag föreslår jag att du istället för AF kontaktar Nyföretagarcentrum, de hjälper en kostnadsfritt och man kan alltid ringa och ställa frågor, få hjälp med ev budget mm.
 
Sv: Starta företag, några frågor

Hänger på här...

Du driver alltså företag med ridskola. Är det alltid 6% moms på ridlektioner? Jag har hört att privatlektioner där ryttaren rider egen häst räknas som tjänst och har 25% moms, medans jag bara behöver lägga på 6% om jag som företagare tillhandahåller hästen = utbildningsmaterial.

Har du koll?


Jag svarar trots att jag inte kan ge ett riktigt bra svar, tyvärr, men jag tror att det har att göra med om folk kommer till dig och rider eller inte. Alltså du kan vara "ambulerande" ridlärare med 6% moms - då du åker hem till folk och håller lektion på deras egen häst. Kommer dom till dig med egen häst blir det en tjänst och 25% moms. Helt logiskt va! :)

Vore intressant om någon som verkligen kunde svara berättade hur det låg till då vi har haft ambulerande instruktörer med olika momssats.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 518
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 306
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Håller på att fixa så att jag får igång ett litet eget företag. Hittade en kanonbra guide hur jag kan registrera för F-skatt på en...
Svar
16
· Visningar
1 181
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 194
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp